BAM start pilot voor stikstofarme bouw van brug over spoor

De bouw van een natuurbrug over het spoor bij Hilversum wordt het eerste pilot spoorproject voor stikstofreductie. ProRail en aannemer Bam leggen de brug aan, en gaan vanaf 2021 onder andere elektrische voertuigen gebruiken om de uitstoot te verminderen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat steunt het pilotproject met ruim 450.000 euro subsidie.

De natuurbrug over het spoor in Hilversum is onderdeel van het project HOV in ‘t Gooi. Bij de bouw van spoorprojecten worden veel machines gebruikt die stikstof uitstoten. Het ministerie van IenW wil stikstofuitstoot in de bouw terugdringen en heeft daar in de begroting die vandaag wordt behandeld in de Tweede Kamer, in totaal 25 miljoen euro voor gereserveerd. De natuurbrug over het spoor bij Hilversum is het eerste proefproject op het spoor dat uit deze pot wordt bekostigd.

“ProRail werkt hard om Nederland klaar te maken voor meer duurzame mobiliteit,” zegt directeur John Voppen van ProRail, “daar hoort ook bij dat de bouw zelf duurzamer wordt. We gaan samen met de spooraannemers meer uitstootvrij bouwen en ook actief hierover meedenken.” Projectmanager Maarten Mulder van ProRail. “In januari 2020 besloten we al om zand niet meer te laten aanvoeren door vrachtwagens, maar het hydraulisch te verpompen.” Daarmee werd de stikstofuitstoot volgens ProRail al teruggebracht met 7 procent.

Van diesel naar elektrisch

Om minder stikstof uit te stoten bouwen ProRail en aannemer BAM Infra een aantal machines om die nog door diesel worden aangedreven tot elektrisch materieel. Het gaat om een krol, een kraan en een bovenleidingswagen. De spoorbeheerder en spooraannemer willen deze machines begin 2021 al inzetten, waarmee in de komende drie jaar in totaal ruim 100 kilo aan stikstofoxiden bespaard zal worden. Dat komt neer op een extra vermindering van de stikstofuitstoot van ongeveer 7 procent.

“Voor ons als bouwbedrijf is het belangrijk bij te dragen aan een betere leefomgeving,” zegt Carla Rodenburg, Directeur BAM Infra Nederland. “Dit begint met een schoner bouwproces door onder andere ons materieel te verduurzamen. De elektrische krol past mooi in de rij van primeurs, zoals de elektrische wals en de sondeerwagen die wij binnenkort in gebruik nemen, die zijn werk op locatie volledig elektrisch uitvoert. Een volgende een mooie stap naar een emissieloos bouwproces

‘Goed voor bouwsector en onze longen’

Staatssecretaris Van Veldhoven vindt deze concrete aanpak om stikstofuitstoot terug te dringen een mooie stap voorwaarts: “Goed voor de bouwsector, onze longen en voor de mensen die een huis zoeken. Stikstofvrij bouwen kost op korte termijn wat meer, maar levert zijn geld dubbel en dwars op. Door de stikstofuitstoot naar beneden te brengen komt er meer ruimte voor de bouw van onder andere woningen. En machines die geen stikstof uitstoten zijn ook vrij van andere vieze stoffen en daarmee goed voor onze schone lucht. Het mes snijdt dus aan twee kanten, dat is ook waarom ik graag bijdraag aan dit project. Ik roep andere bouwers en opdrachtgevers op ook met goede plannen te komen, zodat we snel bij meer bouwprojecten de stikstofuitstoot terug kunnen dringen.”

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Esther Geerts

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.