De Krokodyl Robot aan het werk in een TBM

Speciale robot assisteert tunnelboormachines bij aanleg HS2-hogesnelheidslijn

Een speciale robot wordt ingezet bij het aanleggen van een tunnel voor de hogesnelheidslijn HS2 in het Verenigd Koninkrijk. De Krokodyl-robot gaat twee tunnelboormachines assisteren die volgens de projectorganisatie van HS2 begin 2021 zullen starten met de werkzaamheden. Align is een pionier met de ontwikkeling en inzet van een dergelijke robot.

Voor de aanleg van hogesnelheidslijn HS2 wordt een tunnel geboord in de Chilterns heuvelrug, ongeveer halverwege tussen Londen en Oxford. Beide tunnelboormachines (TBM) van 2.000 ton zijn 170 meter lang en speciaal ontworpen om te boren in de mix van krijt en vuursteen waaruit de grond in het gebied bestaat.

HS2 verwacht dat de tunnelbouwmachines ongeveer drie jaar nodig hebben. De tunnels met een diameter van 9,1 meter worden omzoomd met een betonnen ring van zeven afzonderlijke segmenten. De tunnelmachines zetten de specie om in een brij die teruggepompt wordt naar de hoofdlocatie van aannemer Align. Dit mengsel wordt eerst behandeld voordat het landschap ter plaatse wordt gebruikt.

De robot

Volgens Align is de Krokodyl-robot de eerste in zijn soort en wordt hij geïnstalleerd in de twee TBM’s die de 16 kilometer lange Chiltern-tunnels zullen graven. De robot voert eenvoudige repetitieve taken uit door middel van robotarmen, zoals het verwijderen van houten schotten tussen tunnelsegmenten en het inbrengen van verbindingspluggen.

Acht ton betonnen segmenten worden aan de TBM geleverd met houten schotten ertussen. De Krokodyl verwijdert de schotten volledig geautomatiseerd, een taak die meestal met de hand wordt gedaan. Hierdoor neemt de robot het potentieel gevaarlijke werk van mensen over om de 112.000 tunnelsegmenten te installeren. De tunnelsegmenten worden geplaatst terwijl de TBM naar voren beweegt en zo een waterdichte tunnelring creëert om het gewicht van de grond aan te kunnen. De pluggen worden dan op hun plaats gezet zodat Dobydo, een tweede feature van de Krokodyl-robot, de tunnelsegmenten op hun plaats kan schuiven.

Didier Jacques, Align’s Underground Construction Director: “Veiligheid is een belangrijke waarde die wordt gedeeld door iedereen die aan HS2 werkt, inclusief de klant, Align zelf en onze supply chain-partners. Er is door alle betrokkenen veel werk verzet dat ons in staat heeft gesteld deze robot te ontwikkelen en te introduceren, waardoor het risico voor ons personeel, opererend in onze ultramoderne TBM’s, is verminderd. We zijn erg trots op deze innovaties, die we graag zouden delen met tunnelteams die aan andere projecten over de hele wereld werken, om de kans op ongevallen en verwondingen te helpen verkleinen .”

Een video van de Krokodyl-robot in actie:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Sarah Chebaro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.