Matthias-Ruete

‘Gebruik COVID-steunpakketten om ERTMS uit te rollen’

“Zorg ervoor dat ERTMS onderdeel is van uw landelijke herstelprogramma. Er is 750 miljard euro beschikbaar”, met die oproep sloot Matthias Ruete, ERTMS-coördinator voor Europa zijn openingstoespraak af op het RailTech Infra Forum. Volgens Ruete zou dit een van de manieren kunnen zijn om de uitrol van het systeem in Europa te versnellen.

“Onder COVID-19 hebben we een Europees herstelprogramma, met een financiële lading van 750 miljard euro. Nationale lidstaten moeten deze programma’s voorbereiden. Zorg ervoor dat de inzet van ERTMS deel uitmaakt van uw nationale herstelprogramma!” Volgens Ruete is ERTMS inmiddels de gouden standaard voor signaleringssystemen in de wereld. “Hoewel COVID-19 zijn tol heeft geëist, blijf ik er in geloven dat we de voor ERTMS gestelde ambities kunnen halen.”

Versnellen

In zijn eerste werkplan als Europees ERTMS-coördinator dat dit voorjaar werd gepresenteerd, gaf Ruete al aan dat de uitrol van ERTMS versneld moet worden. Op dit moment is ruim 6.000 kilometer spoor voorzien van ERTMS. Er is nog eens 6.000 kilometer aanbesteed en het plan voor 2023 is om 15.000 kilometer spoor met ERTMS gereed te hebben. Zijn voornaamste zorg daarbij is het voorkomen van ERTMS-eilanden. “We moeten echt aan een netwerk denken.” Volgens zijn berekeningen gaat het om een ​​investering van 110 miljard euro om het hele trans-Europese netwerk te dekken, inclusief de interlockings.

Ook moet voorkomen worden dat er, wat hij noemt: ‘ERTMS-woestijnen’ ontstaan. “Het is mooi wanneer de spoorinfra massaal wordt omgebouwd, maar er moeten ook voertuigen zijn met ERTMS om er op te rijden. Er zijn op dit moment 2.500 voertuigen uitgerust met ERTMS. Om de gestelde doelen voor 2030 te halen, moeten er 35.000 voertuigen met ERTMS zijn uitgerust. Dat is een flinke industriële uitdaging, waarover ook met de industrie moet worden gesproken. Hierbij is ook een grote rol weggelegd, aan de kant van zowel voertuig als de baan, voor het Europees Spoorwegbureau ERA. Zij zullen de openbare aanbestedingen langs het spoor nauwlettend volgen en moeten ook de autorisatie geven op het gebied van voertuigen.”

Modulariteit

Verder pleit Ruete er voor om de bestaande Class B-systemen zo snel mogelijk te verwijderen. Hier is momenteel geen Europese benadering is voor. “Wat ik zie is ‘anarchie’. Sommige infrastructuurbeheerders besluiten om hun Class B-systemen onmiddellijk uit te schakelen zodra er ERTMS is aangelegd. Anderen laten beide systemen parallel bestaan, hiermee geef je vervoerders geen enkele prikkel om te investeren in het retrofitten of vervangen van locomotieven.”

Daarnaast drukte de Europese coördinator de spoorsector op het hart om er rekening mee te houden dat ERTMS is voorbereid op de toekomst en dat er geen situaties mogen ontstaan “waarin hardware uit locomotieven moet worden gerukt en voortdurend moet worden vervangen.” Hij benadrukte daarbij dat er een gezamenlijke visie en arbitrage moet zijn over de evolutie van het systeem. “De buzzwoorden in deze context zijn: softwaremodulariteit, intelligente koppelingen en transitie- en migratiebeheer”, aldus Ruete. Hij ziet hierin ook een rol weggelegd voor het tweede programma van Shift2rail.

Tweede dag

RailTech Infra Forum is een live online conferentie. De tweede editie van dit tweedaagse evenement gaat over de implementatie van ERTMS en de uitdagingen daarvan. Naast Matthias Ruete, waren de sprekers op de eerste dag op 28 oktober Stefano Baglivo van Alstom die uitgebreid verslag deed van de uitrol van High Density ERTMS in drukbereden netwerk rondom Rome. Stanlisas Pinte van the Signaling Company legde uit hoe zijn bedrijf aan een compleet andere benadering werkt waarin alle componenten van ERTMS in app’s worden verwerkt. De Nederlandse ERTMS-coördinator Wim Knopperts en Bruno Vanlede van Lineas gingen in op de vraag hoe spoorgoederenmaterieel op een economisch verantwoorde manier kan worden voorzien van ERTMS.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.