De plannen voor de vernieuwing van spoorbrug Witte Paarden

Nieuwe spoorbrug Witte Paarden straks van hergebruikt staal zeesluis

Aannemer Dura Vermeer werkt in opdracht van ProRail aan de vervanging van de spoorbrug Witte Paarden in gemeente Steenwijkerland. Na de vervanging kan ook zwaar verkeer legaal de brug oversteken. De brug bevat hergebruikt staal dat werd gebruikt bij de bouw van de zeesluis in IJmuiden. De brug kan volgens planning in het derde kwartaal van 2021 in gebruik genomen worden.

Voor de nieuwbouw van de spoorbrug worden stalen balken van de zeesluis in IJmuiden hergebruikt. Deze dienden tijdens de bouw van de sluizen als hulpbalken. De balken zijn voor dat project nieuw gekocht en daarom uitstekend herbruikbaar voor de spoorbrug. Het brugdek zal bestaan uit composiet, een innovatieve kunststof met een minimaal gewicht. Hierdoor wordt er minder materiaal gebruikt en is er minder CO2-uitstoot, volgens ProRail.

Belangrijke verbinding

Regiodirecteur Dorothé Wennekendonk van ProRail: “Samen met de gemeente kwamen we tot de conclusie dat we de brug wilden vervangen door een brug zonder beperkingen. Daarmee komen we tegemoet aan de wensen van de omgeving. De brug vormt een belangrijke verbinding in de regio. De aannemer maakte een bijzonder duurzaam ontwerp zodat de spoorbrug nog zeker honderd jaar mee gaat. Uniek in dit ontwerp is het hergebruik van materialen.”

Tijdens de bouw van de nieuwe spoorbrug ontstaat er geen overlast voor het treinverkeer. De aannemer werkt bijvoorbeeld ‘s nachts aan de bovenleiding om zo het project in korte tijd te kunnen afronden. De huidige brug zal ongeveer vijf maanden gestremd zijn. Het verkeer wordt dan omgeleid.

De huidige situatie van de spoorbrug bij Witte Paarden, waar beperkt verkeer overheen mag

Oude brug

De huidige verouderde brug was al langere tijd beperkt beschikbaar voor verkeer. De brug leed onder het steeds zwaardere verkeer dat decennialang van de brug gebruikmaakte, ondanks de beperkingen die daar golden. De nieuwe spoorbrug kan eerder dan verwacht weer volledig gebruikt worden. Het lukte ProRail om versneld geld beschikbaar te krijgen en daarmee aan vervanging te werken. Dit jaar staat nog in het teken van verder ontwerpen en de het voorbereiden van de bouw. Begin volgend jaar starten de werkzaamheden en aan het eind van het derde kwartaal van 2021 kan de spoorbrug door al het verkeer bereden worden. Eerder sprak ProRail over eind 2022.

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Esther Geerts

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.