Wim Knopperts in serverruimte railcenter jan 2020

‘ERTMS legt de basis voor autonoom rijden’

Het European Rail Traffic Management Systeem (ERTMS) moet de concurrentiepositie van de trein ten opzichte van de luchtvaart en het wegverkeer verbeteren, vertelt programmadirecteur ERTMS Wim Knopperts van ProRail. Met het systeem kunnen treinen volgens hem straks dichter op elkaar en frequenter rijden en legt de basis voor autonoom rijden. Het spoorbeveiligingssysteem wordt woensdag en donderdag besproken tijdens het RailTech Infra Forum, een virtueel congres van vakblad RailTech.com.

In 2040 moet het hele Nederlandse spoorwegnet op ERTMS rijden. Tot 2030 gaat er 2,5 miljard euro naar het ombouwen van 1300 treinen en locomotieven, het opleiden van zo’n 15.000 mensen en het ombouwen van 350 kilometer spoor. Het gaat om trajecten in Brabant, van Schiphol naar Lelystad en van Eindhoven richting Utrecht. Daarna komt er meer geld beschikbaar. Vanaf 2030 tot 2050 is er jaarlijks 100 miljoen euro extra voor het bestaande beheer- en onderhoudsgeld voor het spoor voor het ERTMS-systeem.

De uitrol van het nieuwe treinbeveiligingssysteem blijft niet beperkt tot Europa. Over de hele wereld wordt gewerkt aan varianten met ERTMS als uitgangspunt. Onder meer in India is inmiddels een intentieverklaring getekend voor de start van een pilot op vier trajecten. Ook op andere continenten wordt er met veel belangstelling naar het systeem gekeken.

Haken en ogen

In Nederland zitten nog wel wat haken en ogen aan de invoering, zoals de bereidheid tot investeren in het systeem bij goederenvervoerders. Dat komt omdat zij grotendeels voor de ombouwkosten van hun eigen materieel opdraaien, zegt Knopperts. Voor treinbouwers is het nieuwe systeem ook een opgave vanwege de toenemende vraag, verwacht Knopperts. “De komende tien jaar wil iedereen dit systeem hebben, de capaciteit in de industrie is beperkt. Of ons dat parten gaat spelen is nog onbekend, maar we letten er wel op.”

Wijnand Veeneman, vervoersonderzoeker aan de TU Delft, vertelt dat het systeem de verouderde treinbeveiliging in Nederland vervangt, maar ook de “lappendeken” aan Europese systemen. Via een draadloze verbinding stuurt het ERTMS-systeem straks informatie heen en weer tussen de infrastructuur en treinen. Dat systeem moet ervoor zorgen dat elke trein in de Europese Unie “in één klap door moet kunnen rijden”. Nog een voordeel: de software zit straks zowel in de trein als in het spoor.

Budget

Met een gestandaardiseerd Europees treinsysteem wordt het Nederlandse spoor straks nog veiliger. In 2040 moeten alle treinen in Nederland met het zogeheten European Rail Traffic Management System (ERTMS) rijden.

Het RailTech Infra Forum vindt op woensdag en donderdag van 10.00 tot 12.30 uur plaats. Tijdens dit congres komen sprekers van onder meer de Europese Commissie, Deutsche Bahn, Infrabel, ProRail, Indian Railways en Alstom aan bod. Inschrijven kan via de website.

(Bron: MvG/ANP)

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.