Het startsein voor de bouw van het waterstoftankstation voor passagierstreinen in Hessen, Infraserv Höchst, 2020

Startsein voor tweede waterstoftankstation voor passagierstreinen in Hessen

Treinenbouwer Alstom, de Duitse verkeersbond Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV) en exploitant Infraserv Höchst werken samen aan de bouw van een waterstoftankstation voor reizigerstreinen. Het wordt het tweede waterstoftankstation voor treinen wereldwijd en komt te staan op een industriegebied in het Duitse Hessen. Het station is volgens planning in 2022 gereed.

Het tankstation dat de komende maanden wordt gebouwd in Industriepark Höchst in Hessen is het tweede waterstoftankstation voor passagierstreinen wereldwijd. Vanaf december 2022 voorziet het tankstation de door een brandstofcel aangedreven treinen van de regionale treinvloot van waterstof.

Staatssecretaris Deutschendorf van het ministerie van economie, energie, transport en huisvesting van Hessen gaf op maandag 26 oktober samen met RMV-directeur Knut Ringat, Jörg Nikutta, directeur van Alstom in Duitsland en Oostenrijk en Joachim Kreysing, directeur van Infraserv Höchst, het startsein voor het project. Het eerste waterstoftankstation voor passagierstreinen ter wereld wordt ook in Duitsland gerealiseerd, het tankstation in Bremervörde in Nedersaksen moet eveneens in 2022 operationeel zijn.

Zonder bovenleidingen

“Hessen loopt voorop in de ontwikkeling richting een klimaat- en milieuvriendelijke mobiliteit, zoals dit regionale project demonstreert,” aldus staatssecretaris Deutschendorf. “In 2022 zullen schone brandstofceltreinen de oude dieselvoertuigen daar vervangen. Deze worden elektrisch aangedreven zonder bovenleidingen, wat ook een interessant alternatief zou kunnen zijn voor andere regio’s.”

Voor vervoersbedrijf RMV is het project van groot belang. “Met de brandstofceltreinen van Alstom begint RMV aan een nieuw hoofdstuk als het gaat om emissievrije mobiliteit bij RMV”, zo zegt RMV-directeur Knut Ringat. “Met de 27 voertuigen vestigen we een wereldrecord. Er bestaat wereldwijd geen grotere door een brandstofcel aangedreven treinvloot in het lokale openbaar vervoer.” Het totale ordervolume is 500 miljoen euro.

De Coradia iLint waterstoftrein van Alstom

Coradia iLint waterstoftrein

Alstoms waterstoftreinen ‘Coradia iLint’ kunnen dankzij een actieradius van tot wel 1.000 kilometer een hele dag  rijden op het netwerk van RMV. Ze zullen de diesellocomotieven van fahma, een dochter van RMV, vervangen op de lijnen Frankfurt-Höchst – Bad Soden, Frankfurt-Königstein, Frankfurt – Bad Homburg – Brandoberndorf en Friedrichsdorf – Friedberg. Treinen die worden aangedreven met behulp van een brandstofcel stoten alleen waterdamp en condens uit, en zijn bovendien erg stil.

De Coradia iLint rijdt in Duitsland al ruim twee jaar in de reizigersdienst. In Nederland gaan er tegen 2024 voor het eerst waterstoftreinen rijden in de provincie Groningen. Uit een haalbaarheidsonderzoek met testritten bleek dat een waterstoftrein een volwaardig alternatief is voor de huidige dieseltrein.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Esther Geerts

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.