RET-directeur Maurice Unck en wethouder Arjan van Gils

RET onderzoekt drie trajecten voor toekomstige testen met ATO

Stadsvervoerder RET onderzoekt op dit moment drie metrotrajecten waar in de toekomst deels met Automatic Train Operation (ATO) kan worden gereden. Het gaat om de trajecten De Terp-Capelsebrug, Schiedam Centrum-Tussenwater en Alexander-Binnenhof. Dat meldt directeur Maurice Unck in een interview met zustervakblad OVPro.nl.

De eerste testen met automatisch rijdende treinen staan gepland tussen 2025 en 2030, al is het precieze jaar nog niet bekend. Op dit moment wordt er vooronderzoek gedaan. “We moeten voorbereid zijn op automatisch rijden, maar we kunnen nog één stap in de frequentie zetten met het huidige systeem. Dat moeten we eerst vol benutten. We hebben groen licht om dit verder uit te werken en staan heel dichtbij de stap om een forse investering in extra voertuigen te doen”, zegt de directeur.

Het project rond zelfrijdende metro’s loopt nog steeds op schema, al is dat er volgens Unck één met een lange adem. “We moeten eerst weten welke technologie we gaan gebruiken en hoe we die in ons bestaande netwerk gaan stoppen.”

Focus op toekomst

In het interview geeft Unck ondanks de teruglopende reizigersaantallen vanwege de coronacrisis zich op de toekomst te blijven richten. “Er zijn beelden van een plat gebombardeerde stad waar trams doorheen rijden. Toen reden we ook, en dat hebben we ook overleefd. We moeten het niet groter maken dan dat het is. De coronacrisis is ernstig en het kan mensen hard raken, maar de boel ligt niet in puin. We moeten vooral financieel onze wonden likken.”

Net als andere vervoerders moet ook de RET bezuinigen, maar het bedrijf probeert volgens Unck met name maatregelen te nemen die zo min mogelijk impact hebben op de reizigersdienst. “In deze regio vindt nog zoveel woningbouw plaats. Na de crisis is het weer alle hens aan dek om iedereen te vervoeren. Als we voertuigen en personeel aan de kant zetten, snijden we onszelf enorm in de vingers. We moeten volgend jaar wel besparen in de dienstregeling. Maar zolang de crisis zich zoals nu ontwikkelt, is het schrappen van lijnen niet nodig. Wel bekijken we de mogelijkheid om over de hele linie frequenties te verlagen, met name in de spits.”

Lightrail

Volgend jaar levert de RET het keerspoor in Pijnacker op, waardoor op de E-lijn (tussen Rotterdam en Den Haag) de frequentie kan worden verhoogd. Verder staat een derde oeververbinding op de agenda, waarin het OV een hoofdrol gaat spelen. Unck: “We zijn bezig met een HOV-busverbinding door de Maastunnel om de verbinding met Noord en Zuid te verbeteren. Onze wens is om die uiteindelijk op te schalen naar een metroverbinding, zodat er een nieuwe metrolus door Zuid ontstaat, van Kralingse Zoom via Feyenoord City en Zuidplein naar Rotterdam Centraal.”

Verder bereidt de RET zich de komende voor op de nieuwe generatie trams om de huidige voertuigen van twintig jaar oud te vervangen. Verder is de vervoerder met NS en de regio in gesprek over de spoorlijn van Leiden via Den Haag, Schiedam en Rotterdam naar Dordrecht. Unck vertelt dat daar ‘één systeem van’ wordt gemaakt om over te stappen op lightrail.

Lees hier het volledige interview OVPro.nl.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.