De onbewaakte overweg Noorderzanddijk is voorzien van overwegbomen, foto: ProRail

Groningen-Winschoten klaar voor extra treinen

Het spoor tussen Groningen en Winschoten is bijna klaar voor de extra treinen die daar in december gaan rijden. In negen dagen tijd hebben ProRail en spooraannemer Strukton gewerkt aan bredere, langere en nieuwe perrons, nieuwe wissels, een aangepast treinbeveiligingsysteem en veiligere overwegen.

De komende maanden voert Strukton Rail nog afrondende werkzaamheden uit, zoals inspectiepaden aanleggen langs het spoor voor personeel, wissels slijpen, liggingsonderhoud, hekwerken plaatsen en werkterreinen opruimen. Dit werk kan grotendeels worden gedaan terwijl de treinen rijden, en waar nodig werkt Strukton nog enkele nachten door.

Werkzaamheden

Meer dan 150 medewerkers werkten tijdens de herfstvakantie iedere dag aan het spoor. In totaal zijn er ruim 2500 meter aan spoorstaven, 3000 dwarsliggers, 4000 ton ballast en 7 wissels vernieuwd. En vanaf juni dit jaar is er 80 kilometer aan nieuwe kabels getrokken, waarvan de laatste kilometers afgelopen week.

In de nieuwe dienstregeling van december gaat Arriva in de spits naast stoptreinen ook sneltreinen tussen Groningen en Winschoten rijden. Met vijf extra treinen in de ochtendspits en acht in de middagspits krijgen de reizigers meer reismogelijkheden en is er meer plek om te zitten. En met een korter reistijd van negen minuten tussen beide plaatsen zorgt het project Sneltrein Groningen-Winschoten voor een nog betere verbinding tussen regio en stad. De sneltreinen stoppen op station Groningen, Groningen Europapark, Scheemda en Winschoten.

Aanpassingen

Op de stations Zuidbroek en Scheemda is meer ruimte gemaakt voor reizigers en langere treinen. De perrons op Zuidbroek zijn langer en breder gemaakt. De oude sporen die niet meer in gebruik waren, zijn daar verdwenen. Station Scheemda heeft naast langere en brede perrons een extra perron gekregen.

Om ervoor te zorgen dat de spitstreinen straks veilig sneller en dichter op elkaar kunnen rijden is op diverse plekken het spoorbeveiligingssysteem aangepast, zijn seinen en borden verplaatst en liggen er zeven nieuwe wissels op het traject. Ook op vijf overwegen op het traject zijn extra beveiligingsmaatregelen genomen, zoals beveiliging met overwegbomen. Drie niet-actief beveiligde overwegen zijn opgeheven.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.