Indian Railways

Indiase spoorwegen omarmen Europees treinbeveiligingssysteem

Hoewel de naam European Railway Traffic Management System (ERTMS) anders doet vermoeden, blijft de uitrol van het nieuwe treinbeveiligingssysteem niet beperkt tot Europa. Over de hele wereld wordt gewerkt aan varianten met ERTMS als uitgangspunt. Onder meer in India is inmiddels een intentieverklaring getekend voor de start van een pilot op vier trajecten. 

Indian Railways is met 115.000 kilometer spoor en ruim 7.000 stations het grootste spoorwegbedrijf ter wereld, groter dan de Russische Spoorwegen en groter dan het Chinese spoorwegbedrijf. Met 1.500.000 werknemers is het ook een van de grootste werkgevers ter wereld. Dagelijks vervoert het bedrijf bijna 13 miljoen reizigers. Sanjay Kumar is vanuit zijn functie als voorzitter van de recruitment board nauw betrokken bij de implementatie van ERTMS op het Indiase spoor. In zijn presentatie op het tweedaagse online evenement Railtech Infra Forum (28 en 29 oktober) gaat hij onder meer in op de vraag waarom India kiest voor het Europese systeem.

STS-passages

“Op de hoofdroute van Indian Railways kampen we met een tekort aan lijncapaciteit, een veel te hoog aantal rood sein passages en veel aanrijdingen en ontsporingen als gevolg van een te hoge snelheid”, legt Kumar uit. “Om deze problemen op te lossen, is een grootschalige implementatie van een modern signalerings- en communicatiesysteem nodig.”

“Er is gekozen voor ETCS / ERTMS vanwege de open standaard en specificaties. maar ook omdat er meerdere leveranciers beschikbaar zijn die producten kunnen leveren met interoperabele functies (TSI-certificeringen). Verder gaat het om bewezen technologie die gevalideerd en gecertificeerd is door internationale agentschappen.”

Pilot

Net als in Europa ondervinden de spoorwegen in India ook vertragingen bij de uitrol van ERTMS, geeft Kumar toe. Wel is er inmiddels een intentieverklaring getekend door Indian Railways met RailTel Enterprises Ltd-REL, een dochteronderneming van RCIL voor een pilot waarbij ETCS / ERTMS op vier trajecten van Indian Railways geïmplementeerd.

“Met dit project willen we het potentieel van ETCS Level 2 onderzoeken. Om de congestie op het spoorwegnet te verminderen en de lijncapaciteit te vergroten, wat op zijn beurt de punctualiteit verbetert en de gemiddelde snelheid van de trein verhoogt als gevolg van de automatisering van de treindienst en de veiligheid tijdens het gebruik verbetert.”

Vertraging

Vanaf de gunning van de aanbesteding zouden de werkzaamheden volgens Kumar ongeveer 30 maanden later moeten zijn afgerond. “Het werk zou begin dit jaar worden gegund, maar vanwege buitensporig hoge offertes en andere problemen kon de aanbesteding niet worden afgerond en is deze nog onder behandeling. Dit zal resulteren in een vertraging van de voltooiing van de werkzaamheden die uitloopt tot het jaar 2023-24.”

De grootste uitdagingen die nog moeten worden aangepakt voordat ERTMS in India geïmplementeerd kan worden, zijn volgens Kumar onder meer de afronding van specificaties voor de functionele eisen en specificatie van de systeemvereisten met basisvereisten voor het genoemde ETCS-pilotproject. “Maar we staan vooral voor een financiële uitdaging. De oplossing van ETCS Level 2 blijkt vooral een duur voorstel te zijn. Het laagste aanbod van verschillende kandidaten voor een proefproject bedroeg bijna het dubbele van de geraamde kosten.”

Sanjay Kumar is op 28 en 29 oktober een van de sprekers tijdens de digitale conferentie RailTech Infra Forum. Kijk voor het volledige programma en inschrijving op de website van het evenement.

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.