Station Amsterdam Centraal, foto: ANP

Vervoerregio Amsterdam investeert 235 miljoen euro extra in OV

Vervoerregio Amsterdam maakt 235 miljoen euro extra vrij voor het openbaar vervoer in Amsterdam en de omliggende regio. Daarbij wordt onder meer de vernieuwing van het stationsgebied aan de centrumzijde van Amsterdam CS, met onder meer de bouw van een ondergrondse fietsenstalling met 7000 plekken, versneld doorgevoerd.

Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio heeft het zogeheten ‘coronapakket’ voorgelegd aan de regioraad. Investeringen in verkeersveiligheids- en OV-projecten, zero emissiebussen en reizen buiten de spits, moet de mobiliteit in de regio na de coronacrisis opnieuw vormgeven, het openbaar vervoer weer aantrekkelijk maken en de economie stimuleren.

Noodzakelijke veranderingen

Voorzitter Sharon Dijksma van de Vervoerregio: “Ons verkeers- en OV-systeem wordt na corona nooit meer zoals het daarvoor was. Dat is prima. Het geeft ons een unieke kans om noodzakelijke veranderingen door te voeren, de mobiliteit in de regio toekomstbestendig te maken. Het aanpakken van de immense drukte in de hyperspits, echt de slag maken naar emissievrij vervoer, het aanpakken van gevaarlijke punten. De ideeën lagen er, maar de tijd vraagt nu om actie en anticyclische investeringen die de bereikbaarheid van de regio de kwaliteitssprong geeft die het verdient.”

Het coronapakket bestaat uit 30 miljoen euro voor infrastructuur (voor 2021) en 205 miljoen euro voor duurzaamheid (2021 en verder). Een groot deel van het bedrag gaat naar de transitie naar volledig emissievrij busvervoer door de aanschaf van elektrische exemplaren. Op dit moment is ongeveer twintig procent van het OV in de Vervoerregio emissievrij. In 2025 moet 95 procent van alle bussen dat zijn, in 2030 honderd procent.

Versnelling

Naast de versnelde vernieuwing van het stationsgebied van Amsterdam CS, begint ook het project oost-westas Diemen (reconstructie Hartveldseweg en Muiderstraatweg) eerder dan gepland. Bovendien wordt geïnvesteerd in betere doorstroming van het openbaar vervoer in de stad en in routes die fietsen op korte afstanden stimuleren.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Vervoerregio Amsterdam investeert 235 miljoen euro extra in OV”

A C F Sierts|28.09.20|14:40

… waarvan 205 miljoen voor duurzaamheid. Dat is geen investering in het OV, maar in verduurzaming.

Het zal de reiziger plat gezegd een rotzorg zijn welke aandrijftechnologie er wordt gebruikt. Als de bus maar betrouwbaar, comfortabel, vlug, veilig, voordelig is. Diesel en aardgas winnen daarbij tot nu toe glansrijk, en DAAROM moet er zoveel geld bijgelegd worden. Geld wat niet ten nutte komt om het OV aantrekkelijker te maken.

Pat Rick|30.09.20|17:32

Goede metro voor hoogfrequent OV voor de hele regio. Vancouver-metropool, met een vergelijkbaar mild klimaat en met hetzelfde inwonersaantal is een decennium later begonnen met hun metro, maar hebben nu wel 60% meer (80km met 53 stations) netwerk. Dus het kan wel! Er is goed leiderschap, consistent en samenhangend beleid nodig. Men heeft nu al erkend dat voor A’dam er meer samenhang moet zijn mbt OV-projecten, ipv marginale verbeteringen, pappen-en-nathouden en one-off projecten.

Pat Rick|30.09.20|17:33

Zelfgenoegzaamheid en gebrek aan ambitie is de oorzaak dat het verkeer in A’dam dreigt vast te lopen. Fiets is vooral goed voor last-mile oplossing (uitzondering daargelaten), maar er worden miljarden geïnvesteerd in verbreding van de A1, A6, A9 en ondertunneling van de A9 en A10. En toch is het niet genoeg. Daarom komt de politiek zelf al met het idee om een metrolijn aan te leggen naar Almere, die er allang had moeten liggen (ipv A6 verbreden).

Pat Rick|30.09.20|17:34

Almere als belangrijke voorstad moet een metrolijn hebben naar A’dam, zeker met 25.000 extra huizen, maar ipv daarvan heeft men gekozen voor verbreding A1 en A6. De dagelijkse files (pre-corona) op de A4, A5, A7, A8, A9 en A10 moeten grotendeels worden opgelost door metrolijnen, zoals de provincie NH bestudeert. End it zijn eigenlijk het no-regret projecten die gerealiseerd moeten worden in een visie voor een autoloze lifestyle in METROpoolregio. Gebruik Green Deal en Wobke-Wiebes fonds.

Pat Rick|30.09.20|17:34

Ook voor HSL is snel voor- en na-transport nodig. Maar als men vaak moet overstappen met lange wachttijden, is men geneigd om de auto te nemen. En als je toch in de auto zit, is men geneigd om meteen naar de eindbestemming door te rijden. In Berlijn en Parijs hebben ze het wel voor elkaar. Als men snel een HSL-station kan bereiken is men eerder geneigd deze te nemen. Men moet een hoogfrequent, 24-uurs netwerk voorbereiden voor als Corona voorbij is

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.