Arjo van Loo SpoorProTV

‘Met vakbekwaamheidseisen ERTMS kan meer maatwerk worden geleverd’

Met de vakbekwaamheidseisen ERTMS voor machinisten kan veel meer maatwerk worden geleverd. Dat zei Arjo van Loo, projectleider Operationeel Kenniscentrum ERTMS in de nieuwsuitzending van SpoorProTV. Binnen enkele jaren worden vrijwel alle zevenduizend machinisten in Nederland opgeleid of bijgeschoold om te kunnen rijden met ERTMS. 

Op social media bleek nog wat onduidelijkheid te zijn onder machinisten of ze opnieuw zouden moeten worden opgeleid. Van Loo legde uit dat het ‘per machinist verschilt wat ze moeten leren’. “Er zijn veel machinisten die al jaren onder ERTMS rijden. Voor die machinisten kan een vervoerder de vakbekwaamheidseisen er bij nemen en constateren dat ze op een aantal punten niks te leren hebben. Met behulp van de vakbekwaamheidseisen kunnen we op die manier veel meer maatwerk leveren.”

De projectleider gaf als voorbeelden dat een machinist die bij een goederenvervoerder werkt en op de Havenspoorlijn en de Betuweroute rijdt alleen nog maar de verschillen tussen ERTMS Baseline 2 en 3 hoeft te leren. Maar bijvoorbeeld machinisten van personenvervoerders die nog nooit onder ERTMS hebben gereden, moeten wel meer aan opleiding doen. Deze verschillen zijn volgens hem goed met de vakbekwaamheidseisen vast te stellen.

Bekijk hier het volledige interview:

Vakbekwaamheidseisen

Het Operationeel Kenniscentrum ERTMS (OKE), vervoerders en opleidingsbedrijven hebben onlangs een pakket met vakbekwaamheidseisen voor de machinist vastgesteld. In deze eisen is vastgelegd wat een machinist moet leren, begrijpen en kunnen om zijn of haar werk goed en veilig uit te voeren. De vakbekwaamheidseisen vormen de basis voor het maken van opleidingen.

Van Loo: “De vakbekwaamheidseisen vormen de verbindende schakel tussen de wetgeving, en specifiek de machinistenrichtlijn, waarin globaal beschreven staat wat de machinist allemaal moet kunnen. En aan de andere kant de opleiding en de praktijk waarbij je heel specifiek moet weten wat je moet kunnen.” Daartussen zit volgens de projectleider een groot gat.

“Het is voor een vervoerder best moeilijk om vast te stellen of een machinist vakbekwaam is en wat hij precies moet doen om een machinist vakbekwaam te krijgen. Dat is met het huidige beveiligingssysteem ATB misschien nog makkelijk, maar bij een systeem dat aan verandering onderhevig is zoals ERTMS moet je het daar meer voor gaan inrichten. Bovendien staan alle vervoerders voor een enorme opleidingsopgave bij de introductie van ERTMS.” De vakbekwaamheidseisen zijn volgens hem geen regels, maar een praktische vertaling van de wetgeving.

Monnikenwerk

Een van de aanleidingen voor de landelijke vakbekwaamheidseisen is een rapport van ILT waarin in 2018 werd vastgesteld dat de ene vervoerder meer werk maakt van vakbekwaamheid dan de ander. De kaders in de Machinistenrichtlijn bieden nog veel ruimte voor interpretatie. Met de vakbekwaamheidseisen ERTMS is een eerste invulling gegeven aan de oproep van ILT om het maken van sectorbrede afspraken over vakbekwaamheid.
“We hebben vanuit het Operationeel Kenniscentrum ERTMS bedacht: hoe kunnen wij vervoerders nu zo goed mogelijk helpen om die grote opleidingsopgave waar te maken?”

“Het is monnikenwerk om dit precies van de wet te vertalen naar gebruikersprocessen. Wij huren een opleidingskundige in die samen met mensen vanuit de praktijk wat betekent die vakbekwaamheid zoals hij in de wet is beschreven voor het uitvoeren van de processen zoals ze in de gebruikersprocessen ERTMS zijn beschreven.”

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.