Station Winschoten, foto: ProRail

Strukton werkt aan sneller spoor op traject Groningen-Winschoten

Strukton Rail voert de komende tijd in opdracht van ProRail diverse werkzaamheden uit op het spoortraject tussen Groningen en Winschoten. Aankomende maandag start de aannemer met het weghalen van oude sporen die niet meer in gebruik zijn. Van 10 tot en met 19 oktober werkt het spoorbedrijf op diverse locaties dag en nacht aan het traject. Daardoor is er geen treinverkeer mogelijk.

De aanpassingen aan het spoor worden gemaakt, omdat er vanaf december dit jaar naast stoptreinen ook spitstreinen gaan rijden tussen Groningen en Winschoten. Daarmee gaan de reismogelijkheden in de spits van twee naar vier keer per uur, waardoor er meer zitplaatsen voor reizigers zijn.

Ook de reistijd wordt sneller. Vanaf station Winschoten wordt de reistijd naar Groningen 9 minuten korter. Reizigers in de vijf extra treinen in de ochtendspits en in de acht treinen in de middagspits reizen tussen Groningen en Winschoten ook negen minuten sneller. De extra treinen stoppen op de stations Groningen Europapark en Scheemda.

Investering

“Met deze investering zorgen we ervoor dat we regio en stad nog beter met elkaar verbinden. Zo maken we wonen in de regio en werken in de stad aantrekkelijker”, aldus Anton van Duuren, projectleider van de provincie Groningen.

Om de extra treinen te kunnen laten rijden zijn aanpassingen nodig aan sporen en stations. Projectmanager Martin Eikelboom van ProRail: “ProRail werkt aan meer ruimte voor treinen en reizigers op de stations Zuidbroek en Scheemda. En we veranderen seinen tussen Zuidbroek en Hoogezand-Sappemeer zodat treinen dichter op elkaar kunnen rijden. Met nieuwe wissels en aanpassingen aan de spoorbeveiliging op diverse plekken kunnen treinen straks sneller rijden.”

Voorbereidende werkzaamheden

Afgelopen juni is Strukton Rail al begonnen met het voorbereidende werk langs de spoorlijn. Vanaf maandag 14 september start het werk bij station Zuidbroek. Ook worden een aantal overwegen aangepakt. Zo wordt bij vier overwegen extra beveiliging geplaatst, zoals bijvoorbeeld overwegbomen en we worden drie niet-actief beveiligde overwegen opgeheven.

Dit project maakt onderdeel uit van het Spoorplan Noord-Nederland, een samenwerking tussen ProRail, de provincie Groningen en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De Europese Unie financiert mee, aangezien de aanpassingen aan het spoor ook noodzakelijk zijn voor de toekomstige snelle treinverbinding tussen Groningen en Bremen; de Wunderline.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Strukton werkt aan sneller spoor op traject Groningen-Winschoten”

Pat Rick|11.09.20|16:23

Laat de maatregelen ook zo zijn dat deze niet een extra upgrade voor HSL in de weg staan, want de lijn kan gebruikt worden in een internationale snelle verbinding vanuit A’dam naar Hamburg en via de Fehmarnbelttunnel (in aanbouw) naar Kopenhagen/Malmö. Aanleg van de Lelylijn is niet alleen goed voor Groningen, Drachten, etc, maar ook voor A’dam en kan korte afstandsvluchten vervangen naar die steden vervangen.

A C F Sierts|14.09.20|13:50

Het is toch te triest voor woorden dat deze versnelling van een grensoverschrijdende spoorlijn nog met klassieke baanseinenen en ATB-NG wordt uitgevoerd. ATB-NG via Eurobalise / packet 44 gecombineerd met Level 1 – Limited Supervision was toch wel het minimum geweest.

Ik mag hopen dat er op de stations wel electronische interlocking wordt gebruikt (bv iVPI), zodat ETCS Level 2/3 straks simpel toevoegbaar is…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.