Dorothé Wennekendonk ProRail

ProRail: voor het einde van het jaar definitieve ontsluitingsweg in Hooghalen

Spoorbeheerder ProRail verwacht uiterlijk op 25 september de Niet Actief Beveiligde Overweg in Hooghalen te kunnen sluiten waar in mei een machinist om het leven kwam. Op dat moment is de tijdelijke ontsluitingsweg die de NABO overbodig maakt, klaar. Volgens Regiodirecteur Dorothé Wennekendonk wordt deze weg aan het einde van jaar weer vervangen voor een definitieve weg. 

“Deze weg komt dichter tegen het spoor te liggen dan de tijdelijke weg. Het wordt geen openbare weg, maar enkel voor boeren en loonwerkers om bij de aangrenzende percelen te komen”, legde Wennekendonk uit in de uitzending van SpoorProTV op 9 september. “We zagen wel dat ook fietsers gebruik maakten van de overwegen. De gemeente kwam daarom met een mooi idee om ook een fietsroute aan te leggen voor mountainbikers waardoor het ook niet meer nodig is om gebruik te maken van deze weg.”

Dodelijk ongeval

ProRail zegt blij te zijn dat in Hooghalen alle betrokken partijen zoals de landeigenaren, gemeente, waterschap en gasunie hebben meegewerkt om de overwegen zo snel mogelijk te sluiten, maar betreurt wel dat er een dodelijk ongeval en een bijna aanrijding aan vooraf gingen. “We vinden het heel erg dat deze aanpak hier nodig is, maar er zat veel druk op om hier snel te handelen.”

Volgens Wennekendonk zal het sluiten van NABO in andere delen van het land niet zo snel gaan als in Hooghalen. “Elders in het land moeten we eerst alle procedures volgen zijn we in gesprek met alle betrokken partijen. Zo snel als het hier gaat, is het helaas niet overal het geval. Maar we proberen wel overal in goed overleg zo snel mogelijk overwegen te sluiten.”

Bomen kappen

Voordat de tweede overweg in Hooghalen dicht kan, moet eerst de tijdelijke weg nog worden doorgetrokken. Een deel van de 3.000 vierkante meter bos die dit in de weg staat, moet nog worden gekapt. Daarna moeten de wortels worden verwijderd zonder de onderliggende gasleiding te beschadigen. Daarna volgt het leggen van de betonnen Stelconplaten en is de weg klaar voor gebruik. Tot die tijd moeten passerende treinen zich houden aan de snelheidsbeperking van 60 kilometer per uur.

SpoorProTV is iedere woensdagmiddag om 14.00 uur live op YouTube te zien en is daar na afloop ook terug te kijken. Mensen die zich abonneren op het videokanaal, krijgen automatisch een melding als er een nieuwe uitzending of videoreportage online staat.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.