Ongeluk spoorwegovergang in Hillegom

Opnieuw ongeval op overweg zonder spoorbomen, autobestuurder zwaargewond

In Hillegom heeft maandagochtend rond tien uur een ongeluk plaatsgevonden bij een overweg zonder spoorbomen. Een trein botste op een auto, waarbij de bestuurder van de auto zwaargewond is geraakt. Door het ongeval lag het treinverkeer tussen Leiden en Haarlem enige tijd stil, maar dit kwam ‘s middags weer op gang.

De politie speculeert dat de bestuurder van de auto de alarmlichten op de overgang door de zon niet heeft gezien.
De trein heeft ruim een uur stilgestaan, en heeft alleen lichte schade opgelopen. Er vielen geen slachtoffers in de trein, wel is de machinist ernstig geschrokken. De treinreis is door een collega-machinist voorgezet.
Het is al vaker misgegaan op de spoorwegovergang in Hillegom. Een jaar geleden zag een bestuurder de waarschuwingslichten ook over het hoofd. Niemand raakte daarbij gewond.

Lijst opheffing

De spoorwegovergang in Hillegom stond al op de lijst van ProRail om te worden opgeheven of beveiligd. Het betreft een WILO (Waarschuwingsinstallatie Landelijke Overpaden), zonder overwegbomen. Op spoorlijnen voor het reizigersvervoer komen ongeveer twintig van dergelijke overwegen voor. ProRail is overleg met betrokken gemeenten en grondeigenaren om de onbewaakte overweg in Hillegom zo snel mogelijk aan te pakken. De verwachting is dat het nog wel enkele jaren zal duren voordat de overgang daadwerkelijk aangepast zal worden.

Uit een analyse van de Onderzoeksraad voor Veiligheid uit 2018 blijkt dat de ongevallen op de WILO-installaties qua oorzaak overeenkomen met de ongevallen op Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s). Laatstgenoemde zijn in een programma opgenomen om te worden beveiligd of opgeheven.

In Hooghalen is deze week gewerkt aan de aanleg van een noodweg die het mogelijk gaat maken om twee NABO’s op te heffen. Op een van deze overwegen gebeurde in mei een ongeluk waarbij de machinist om het leven kwam. Op de andere overweg deed een machinist onlangs melding van een bijna-aanrijding.

Meer regie

De Onderzoeksraad pleitte er in 2018 voor dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meer regie moet nemen over het opheffen van onbewaakte overwegen. Daarbij zou wettelijk moeten worden vastgelegd wie welke verantwoordelijkheid en kosten draagt voor overwegveiligheid. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft in juni vorig jaar een landelijke bemiddelaar aangesteld om het proces te versnellen en maakte eerder 50 miljoen extra budget vrij. ProRail stelde in dezelfde periode een directeur Overwegen aan.

In sommige andere Europese landen is de verantwoordelijkheid voor veilige spoorwegovergangen wel wettelijk vastgelegd. Zo hebben ministeries in Duitsland en Zwitserland een aanwijzingsbevoegdheid. In deze landen is in de wet vastgelegd dat overwegen minstens halve of hele spoorbomen moeten hebben. In Nederland is hier geen sprake van.

Lees ook:

Auteur: Esther Geerts

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.