Testrit SUNIJ-lijn (Bron: Rick Huisinga)

Vernieuwing Utrechtse SUNIJ-tramlijn loopt opnieuw vertraging op

De vernieuwing van de tramlijn in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein duurt opnieuw langer dan gepland. De provincie Utrecht verwacht niet op tijd een indienststellingsvergunning te verkrijgen om de lijn op 21 september veilig en betrouwbaar in gebruik te nemen. Er wordt rekening gehouden met een uitloop van ‘enkele weken’.

De werkzaamheden lopen volgens de provincie grotendeels voorspoedig, maar het afronden van de zogenaamde safetycase voor de vergunningsaanvraag vraagt meer tijd dan verwacht. Hiermee wordt aangetoond dat de lijn aan alle voorwaarden voldoet om in de openbare ruimte te rijden. Er is sprake van uitloop door ‘bestaande kwesties van baanstabiliteit en toegankelijkheid’.

Meerkosten

Er is nog geen nieuwe datum vastgesteld voor de start van de exploitatie op het traject tussen Utrecht en Nieuwegein. Reizigers naar IJsselstein kunnen vermoedelijk vanaf 15 november in de nieuwe tram stappen. Zij moeten langer wachten vanwege afrondende werkzaamheden. “De reden hiervan is de versteviging van de damwand in IJsselstein-Zuid. Omdat deze werkzaamheden vanaf de trambaan uitgevoerd moeten worden, heeft dit ook effect op de planning van de overige werkzaamheden”, aldus de provincie.

De uitloop heeft ook impact op de kosten van het project, onder andere omdat vervangend vervoer langer noodzakelijk blijft. De hoogte van deze meerkosten kan pas worden bepaald zodra bekend is hoe lang de vertraging duurt. Binnen de begroting is volgens de provincie Utrecht ruimte om deze tegenvaller te dekken. Door eerdere vertraging en aanvullende werkzaamheden werd al rekening gehouden met een extra kostenpost die kon oplopen tot 20,9 miljoen euro.

Coronamaatregelen

Eigenlijk had de vernieuwing van de zogenaamde SUNIJ-lijn in augustus moeten zijn afgerond, maar dat was niet haalbaar door de uitbraak van het coronavirus. Door de coronamaatregelen konden minder mensen tegelijkertijd op de bouwplaats werken en lagen fabrieken in het buitenland stil. Daardoor kon onder meer de Spaanse leverancier CAF niet op tijd alle trams leveren.

Afgelopen maanden zijn alle perrons en haltes verlaagd en verlengd zodat er nieuwe lagevloertrams met meer capaciteit en comfort kunnen rijden. Tegelijkertijd bood dit de gelegenheid om groot onderhoud op het dertig jaar oude traject uit te voeren. Als de werkzaamheden zijn afgerond, kunnen reizigers uit Nieuwegein en IJsselstein bovendien zonder overstap doorreizen naar Utrecht Science Park.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is de vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft ook regelmatig voor andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.