Onderzoek TU Graz naar monitoring via glasvezelnetwerk, bron: TU Graz

Studie: sneller reageren op storing spoor met meting via glasvezelnetwerk

Het toepassen van meetmethoden via glasvezelkabels langs het spoor maakt het mogelijk om over meer en actuelere data te beschikken van de staat van de infrastructuur. Het biedt spoorbeheerders de mogelijkheid om de spoorinfra realtime te monitoren en direct te reageren op verstoringen. Dat blijkt uit een studie van onderzoekers Ivan Vidovic en Stefan Marschnig van de Technische Universiteit in Graz.

Zij voerden een onderzoek uit naar de techniek Distributed Acoustic Senses/Distributed Vibrational Senses (DAS/DVS) die geluid en trillingen detecteert via glasvezel. Glasvezelnetwerken langs het spoor worden tot nu toe voornamelijk gebruikt voor telecommunicatie en signalering. De technische universiteit in Oostenrijk onderzocht hoe deze netwerken ook kunnen worden toegepast voor conditiemonitoring van spoorinfrastructuur en treinen.

Monitoring

De staat van de spoorinfrastructuur wordt op dit moment nog met name beoordeeld met meettreinen, baanapparatuur, monitoringssystemen aan boord van treinen en visuele inspecties. Deze analyses leveren volgens de onderzoekers waardevolle informatie op voor infrastructuurbeheerders over de infrastructuur, maar hebben als nadeel dat ze afhankelijk zijn van bepaalde tijdsintervallen. Metingen via glasvezelnetwerken kunnen meer continu worden uitgevoerd en leveren meer data op.

Het onderzoek werd uitgevoerd naar het bestaande glasvezelnetwerk langs het baanvak Muensingen-Thun-Spiez in Zwitserland. Dit spoor is grotendeels tweesporig. Sommige delen van het baanvak worden zwaar belast met gemiddeld negen treinen per uur. In de ochtendspits volgen sommige treinen elkaar zelfs in minder dan twee minuten op, waardoor er geen ruimte is voor operationele storingen. Om deze redenen was het volgens de onderzoekers niet mogelijk om een nieuwe glasvezelkabel aan te leggen en is in dit project gebruikgemaakt van de bestaande glasvezelinfrastructuur.

Onderzoek TU Graz naar monitoring via glasvezelnetwerk, bron: TU Graz

Telecommunicatieruimte

Voor de studie werden twee op DAS gebaseerde systemen geïnstalleerd in een telecommunicatieruimte in Muensingen Zwitserland van waaruit het betreffende baanvak wordt bediend. De totale lengte van het glasvezelnetwerk tussen Bern (ten noorden van Muensingen) en Spiez bedraagt 41.640 kilometer, terwijl de baanlengte van Bern tot Spiez 39.080 kilometer is.

Het verschil van 2.560 kilometer was volgens de onderzoekers te wijten aan zowel de kabelgeleiding als de baaninrichting. Ten eerste wordt een glasvezel niet altijd evenwijdig aan het spoor gerouteerd en kruist het niet altijd het spoor of leidt bijvoorbeeld naar stationsgebouwen om vervolgens weer evenwijdig aan het spoor te lopen. Ten tweede wijkt de ligging van de glasvezelkabels soms af omdat ze als reserve zijn ingericht om te gebruiken als er een defect is.

Resultaten

De detectietechniek DAS/VHS, waarmee akoestische en trillingendetectie wordt gedaan, transformeert de glasvezel volgens de onderzoekers in duizenden ‘virtuele microfoons’. Deze detectiemethode kan over lange afstanden worden gebruikt en biedt zo in realtime informatie over de staat van de onderdelen in het spoor. Volgens de onderzoekers bevestigen de analyses het vermogen van het detectiesysteem om de conditiebewaking
en identificatie van geïsoleerde spoordefecten te volgen.

Lees het volledige onderzoek hier.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.