ProRail campagne spoorlopers

Aantal spoorlopers neemt toe, ProRail start nieuwe campagne

Prorail campagne spoorlopers. ProRail

Het aantal spoorlopers steeg afgelopen jaar met drie procent ten opzichte van het jaar ervoor. En meer dan één derde van de vertragingen op het spoor wordt veroorzaakt door mensen die langs het spoor lopen. De maatschappelijke schade loopt volgens ProRail in de tientallen miljoenen euro’s. De spoorbeheerder is daarom met een nieuwe campagne gestart: ‘Spoorlopen? Het heeft meer gevolgen dan je denkt!’

In een serie filmpjes laat ProRail zien wat het effect van een spoorloper kan zijn op het treinverkeer. In de komende drie weken zijn de video’s te zien op social media als Facebook en Instagram, maar ook op Uitzending Gemist en in online advertenties.

Stijging

Ondanks verschillende preventieve maatregelen die ProRail in de afgelopen jaren nam, steeg het aantal treinstoringen veroorzaakt door spoorlopers in 2019 naar 3.289 gevallen. Een stijging van drie procent ten opzichte van 2018 en maar liefst dertien procent ten opzichte van 2015. Van alle oorzaken van treinstoringen, stond de oorzaak ‘spoorloper’ met stip op nummer één (36 procent), gevolgd door ‘dieren op het spoor’ (8 procent) en ‘wisselstoringen’ (7 procent). Dagelijks zorgen spoorlopers in totaal voor ruim 4,5 uur aan vertraagde treinen.

Iedere spoorloper veroorzaakt een domino-effect op het spoor. Wanneer een machinist een wandelaar of fietser langs het spoor ziet moet de trein uit veiligheid remmen en fors langzamer gaan rijden. Ook de treinen daarachter en de tegemoetkomende treinen moeten daardoor hun snelheid aanpassen. Hierdoor ontstaat direct een soort treinfile. Maar het domino-effect gaat ook verder, buiten het spoor. Reizigers komen bijvoorbeeld te laat op hun afspraak.

Maatschappelijke kosten

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) becijferde eerder dat de totale maatschappelijke kosten van verstoringen op het spoor jaarlijks vier- tot vijfhonderd miljoen euro bedragen. Bedenk dat spoorlopen voor meer dan een derde van het aantal verstoringen zorgt en je ziet dat wegblijven bij het spoor de samenleving al gauw tientallen miljoenen euro’s per jaar oplevert.

Infographic spoorlopers ProRail

“Sommige mensen doen het opzettelijk, anderen weten gewoon niet hoeveel problemen zij veroorzaken”, zegt ProRail-directeur John Voppen. “Met deze nieuwe campagne laten we spoorlopers inzien welk domino-effect zij in gang zetten en hopen we dat zij voortaan twee keer over de gevolgen nadenken”

Boos

“Het is enorm schrikken wanneer je vanuit de cabine iemand dichtbij het spoor ziet komen en ik maak mij daar ook wel boos over”, zegt Duncan Hulleman, treinmachinist bij Keolis. “Het is goed als spoorlopers zich beter realiseren wat ze bij machinisten en treinreizigers veroorzaken. Spoorlopen is gewoon heel gevaarlijk, dus doe het niet!”

De campagne wordt ingezet bovenop diverse andere initiatieven die ProRail afgelopen jaren nam. Zo investeerde de spoorbeheerder miljoenen euro’s in hekken, waarschuwingsborden en camera’s langs het spoor. Ook werden buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) van ProRail voorzien van GPS waardoor Verkeersleiding van ProRail de dichtstbijzijnde BOA’s op een melding kan afsturen. Voor spoorlopen schrijven zij een boete van 140 euro uit.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Aantal spoorlopers neemt toe, ProRail start nieuwe campagne | SpoorPro.nl
ProRail campagne spoorlopers

Aantal spoorlopers neemt toe, ProRail start nieuwe campagne

Prorail campagne spoorlopers. ProRail

Het aantal spoorlopers steeg afgelopen jaar met drie procent ten opzichte van het jaar ervoor. En meer dan één derde van de vertragingen op het spoor wordt veroorzaakt door mensen die langs het spoor lopen. De maatschappelijke schade loopt volgens ProRail in de tientallen miljoenen euro’s. De spoorbeheerder is daarom met een nieuwe campagne gestart: ‘Spoorlopen? Het heeft meer gevolgen dan je denkt!’

In een serie filmpjes laat ProRail zien wat het effect van een spoorloper kan zijn op het treinverkeer. In de komende drie weken zijn de video’s te zien op social media als Facebook en Instagram, maar ook op Uitzending Gemist en in online advertenties.

Stijging

Ondanks verschillende preventieve maatregelen die ProRail in de afgelopen jaren nam, steeg het aantal treinstoringen veroorzaakt door spoorlopers in 2019 naar 3.289 gevallen. Een stijging van drie procent ten opzichte van 2018 en maar liefst dertien procent ten opzichte van 2015. Van alle oorzaken van treinstoringen, stond de oorzaak ‘spoorloper’ met stip op nummer één (36 procent), gevolgd door ‘dieren op het spoor’ (8 procent) en ‘wisselstoringen’ (7 procent). Dagelijks zorgen spoorlopers in totaal voor ruim 4,5 uur aan vertraagde treinen.

Iedere spoorloper veroorzaakt een domino-effect op het spoor. Wanneer een machinist een wandelaar of fietser langs het spoor ziet moet de trein uit veiligheid remmen en fors langzamer gaan rijden. Ook de treinen daarachter en de tegemoetkomende treinen moeten daardoor hun snelheid aanpassen. Hierdoor ontstaat direct een soort treinfile. Maar het domino-effect gaat ook verder, buiten het spoor. Reizigers komen bijvoorbeeld te laat op hun afspraak.

Maatschappelijke kosten

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) becijferde eerder dat de totale maatschappelijke kosten van verstoringen op het spoor jaarlijks vier- tot vijfhonderd miljoen euro bedragen. Bedenk dat spoorlopen voor meer dan een derde van het aantal verstoringen zorgt en je ziet dat wegblijven bij het spoor de samenleving al gauw tientallen miljoenen euro’s per jaar oplevert.

Infographic spoorlopers ProRail

“Sommige mensen doen het opzettelijk, anderen weten gewoon niet hoeveel problemen zij veroorzaken”, zegt ProRail-directeur John Voppen. “Met deze nieuwe campagne laten we spoorlopers inzien welk domino-effect zij in gang zetten en hopen we dat zij voortaan twee keer over de gevolgen nadenken”

Boos

“Het is enorm schrikken wanneer je vanuit de cabine iemand dichtbij het spoor ziet komen en ik maak mij daar ook wel boos over”, zegt Duncan Hulleman, treinmachinist bij Keolis. “Het is goed als spoorlopers zich beter realiseren wat ze bij machinisten en treinreizigers veroorzaken. Spoorlopen is gewoon heel gevaarlijk, dus doe het niet!”

De campagne wordt ingezet bovenop diverse andere initiatieven die ProRail afgelopen jaren nam. Zo investeerde de spoorbeheerder miljoenen euro’s in hekken, waarschuwingsborden en camera’s langs het spoor. Ook werden buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) van ProRail voorzien van GPS waardoor Verkeersleiding van ProRail de dichtstbijzijnde BOA’s op een melding kan afsturen. Voor spoorlopen schrijven zij een boete van 140 euro uit.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.