Trafikverket-Training-and-Education-Centre-in-Angelholm

Uitrol ERTMS in Zweden pakt mogelijk 1,3 miljard euro duurder uit

De Zweedse spoorinfrastructuurbeheerder Trafikverket moest dit jaar voor de tweede keer de uitrol van ERTMS uitstellen. De invoering van het systeem in Zweden dreigt daarnaast tot 1,3 miljard euro duurder uit te vallen dan gepland, berekende adviesbureau Ramboll. In een onlangs verschenen rapport bracht het bureau de risico’s van het project in kaart.

Begin dit jaar werd al duidelijk dat ERTRMS op de trajecten in de zuidelijke regio’s van het land twee jaar vertraging oplopen en vervolgens schoof ook de oplevering van de eerste secties op de Malmbanan-lijn in het noorden op. Trafikverket en zijn aannemers Omexom, SIBEK, Sweco en Bombardier Transportation doen hier voor het tweede jaar op rij een poging om het systeem te installeren. De Malmbanan-lijn is een van de meest noordelijke spoortrajecten van Europa en wordt het eerste spoortraject in Zweden met ERTMS.

Eerste secties

Aanvankelijk zou Trafikverket hier begin november van dit jaar de eerste, met ERTMS uitgeruste, secties in gebruik nemen. Maar in juni werd dit uitgesteld tot eind april – begin mei volgend jaar. “Er is meer tijd nodig om de voertuigen die over de proefsporen gaan rijden, om te bouwen naar ERTMS en ze klaar te maken voor gebruik op het vernieuwde spoor”, aldus de Zweedse spoorweginfrastructuurbeheerder. Overigens blijft de planning dat de hele Malmbanan-lijn in 2022 is voorzien van ERTMS wel gehandhaafd, zegt Trafikverket.

Het Deense adviesbureau Ramboll onderzocht in opdracht van de infrabeheerder de risico’s van de implementatie van ERTMS in Zweden. Volgens ramingen van het bureau bestaat de kans dat uitrol over de hele loopduur (2020–2035) tot 1,3 miljard euro duurder uit kan pakken.

Tekst loopt verder onder de foto.

Malmbanan-lijn

De meeste risico’s hebben volgens Ramboll te maken met rollend materieel. En dan vooral dat de locomotieven tijdens het installeren van de boordapparatuur buiten dienst zijn. Ramboll schat een mogelijk verlies aan inkomsten voor spoorwegmaatschappijen op ongeveer 800 – 900 miljoen Zweedse kronen (77,5 – 87,2 miljoen euro).

Verder is er de noodzaak om voertuigen te upgraden voordat de nieuwe signaleringsapparatuur in de baan wordt gelanceerd. Er is volgens Ramboll een gebrek aan capaciteit in de werkplaatsen om deze aanpassingen en modernisering van sommige locomotieven voor zeer korte afstanden uit te voeren. “Bij regionale vervoerders met zo’n 150 voertuigen wordt tussen 2023-2025 maar een heel klein deel van de trajecten waar ze op rijden opgewaardeerd naar ERTMS. Dit betekent dat ze hun hele wagenpark een aantal jaren eerder moeten upgraden dan anders nodig zou zijn geweest”, meldt het rapport.

Gebrek aan investeringen

En het laatste door Ramboll gesignaleerde risico betreft de financiering. De totale investering die nodig is voor de ERTMS-ombouw van het rollend materieel in Zweden wordt geschat op 3 – 5 miljard Zweedse kronen (circa 291 – 485 miljoen euro). “Veel partijen, vooral aan de spoorgoederenkant, hebben überhaupt moeite om investeringen te financieren. De kans is groot dat een aantal kleinere spelers hun activiteiten moeten staken. Grotere spelers gaan mogelijk minder ritten uitvoeren”, verwacht het adviesbureau.

Geïnteresseerd in ERTMS? Dit onderwerp komt aan bod tijdens de tweede editie van de online conferentie RailTech Infra Forum op 30 september en 1 oktober. Bezoek de evenementwebsite voor meer informatie en registratie.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Mykola Zasiadko

Mykola Zasiadko is redacteur van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.