LED-bar station Beurs Rotterdam

RET start pilot met LED-balk op metrostation Beurs

Op metrostation Beurs in Rotterdam is maandag gestart met de installatie van een LED-balk die reizigers helpt om sneller en veiliger in de metro te stappen. Het gaat om een proef van RET en Conclusion ForeyeT, de ontwikkelaar van de LED-balk. Als de proef succesvol is, volgen in de toekomst meer metrostations.

De LED-balk geeft, voordat de metro op het station aankomt, op de perrons aan waar de deuren van het voertuig zich gaan bevinden bij stilstand. De RET wil met de instaphulp bijdragen aan de doorstroming, de spreiding van reizigers en de veiligheid op de perrons.

Coronacrisis

Het project was volgens RET in eerste instantie voornamelijk bedoeld om de drukte in goede banen te leiden en oponthoud door grote hoeveelheden reizigers te beperken. De coronacrisis zou dit nog belangrijker hebben gemaakt, omdat bij een goede doorstroming en hulp bij het in- en uitstappen mensen niet kriskras door elkaar gaan lopen en te dicht bij elkaar in de buurt komen.

“De LED-balk op metrostation Beurs is een doorontwikkeling van de LED-bar op station Schiphol. De instaphulp op Schiphol werd hoog boven het perron geplaatst. Er waren daardoor reizigers die de balk niet zagen. De LED-balk op Beurs is speciaal gemaakt voor een ondergronds perron en komt in de vloer”, legt John van der Steen van Conclusion ForeyeT uit.

“De balk geeft met rode verlichting aan als reizigers niet meer in kunnen stappen en kan ook veiligheidsinstructies geven, bijvoorbeeld als er een ontruiming is bij een calamiteit.” Een andere functionaliteit die is toegevoegd is een radartechnologie, waarmee in- en uitstappers worden gemeten.

Installatie

De slimme instaphulp wordt geïnstalleerd in de vloer van twee perrons op station Beurs waar reizigers metrolijnen D en E in noordelijke richting kunnen nemen. Zondagnacht is met de voorbereidingen van de installatie gestart. De komende dagen worden de eerste meters van de LED-balk aangelegd. Daarna gaan de RET en de leverancier enkele weken testen uitvoeren. Vervolgens worden de twee perrons over de hele lengte voorzien van de instaphulp.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.