Een Intercitytrein op station Rotterdam Centraal

ProRail: ondanks crisis volgend jaar meer aanvragen treinritten

Reizigersvervoerders hebben voor 2021 meer treinritten aangevraagd dan voor 2020. Het gaat om 2.172.187 ritten van in totaal dertig vervoerders, tegenover 2.169.401 treinritten dit jaar. Dat zijn er dus 2.786 meer. Het aantal aanvragen van goederenvervoerders was flink lager, meldt ProRail. Maar de spoorbeheerder denkt hiermee uiteindelijk op hetzelfde niveau uit te komen als dit jaar.

“Ondanks de coronacrisis – en zowel minder reizigers als minder goederen in de treinen – rijden vervoerders nog steeds een maximale dienstregeling”, zegt ProRail-directeur John Voppen. “We zien nu gelukkig dat ook in 2021 het hele spoor weer is volgepland. Daarom is het essentieel dat we blijven investeren zodat we onze spoorinfrastructuur kunnen blijven verbeteren om het drukst bereden spoor van Europa in gang te houden. Zeker op het gebied van de infrastructuur voor het spoorgoederenvervoer hebben we een flinke inhaalslag te maken.”

Minder goederentreinen

Voor de jaardienstregeling van het goederenvervoer zijn 98.824 treinritten aangevraagd, 6.480 minder dan voor 2020. ProRail denkt ook daar uiteindelijk wel op hetzelfde niveau uit te komen als dit jaar. “Voor de goederenvervoerders is het lastiger om een jaar vooruit aan te geven wanneer zij denken te gaan rijden. Zo zijn zij ook vaak afhankelijk van verladers in de havens. Hierdoor dienen deze vervoerders ook gedurende het jaar op kortere termijn een aanvraag in voor een treinrit”, aldus de spoorbeheerder.

De precieze treintijden voor reizigers worden in december bekendgemaakt door de vervoerders zelf. ProRail heeft aangegeven welke aanvragen zijn goedgekeurd.

De grootste wijzigingen zijn:

Gewijzigde infrastructuur

• Verschuiving sprinter Tiel – Geldermalsen zorgt voor kortere overstaptijden;
• Verbetering sprinteroverstap Baarn voor Soest – Amsterdam.

Verbeterde overstaptijden en/of extra treinen in het Noorden

• Leeuwarden – Harlingen Haven:
• Leeuwarden – Sneek
• Leeuwarden – Groningen
• Groningen Winschoten

Spoorgoederenvervoer

• De lengtebeperking op Geldermalsen voor goederentreinen is opgeheven;
• Meer goederentreinen mogelijk bij Dordrecht door efficiëntere brugbediening;

Internationale reizigerstreinen

• Tien minuten minder reistijd voor de IC Berlijn
• Invoering rechtstreekse City Nightjet (Amsterdam – Wenen)

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.