Ontsporing Italië

Italiaanse spoorvervoerder stelt onderzoek in naar ontsporing onbemande trein

In de buurt van Milaan ontspoorde woensdag een reizigerstrein van vervoerder Trenord. Door een nog onbekende oorzaak vertrok de trein zonder machinist of conducteur aan boord. Het treinbeveiligingsysteem leidde de trein naar een zijspoor, waar deze later uit de rails liep. Er zat op dat moment een reiziger in de trein. Drie mensen raakten lichtgewond. 

Trenord stelde op verzoek van de locale autoriteiten een interne commissie in om de oorzaak van het voorval te achterhalen. De commissie moet volgens Trenord ook zijn licht laten schijnen op het gedrag van het treinpersoneel tijdens het incident, dat plaatsvond tussen station Paderno d’Adda en een rangeerspoor in de plaats Carnate.

Pauze

Ook de Italiaanse justitie doet onderzoek naar de toedracht. Volgens Italiaanse media stapten de machinist en conducteur vlak voordat deze wegreed uit Paderno van de trein om te pauzeren. Hoe de trein vervolgens zelfstandig kon vertrekken is een raadsel. Het treinbeveiligingssysteem leidde de trein naar een buiten gebruik gesteld baanvak waar deze na zeven kilometer tot stilstand kwam.

Op de beelden van het incident is te zien dat de trein daarbij ontspoorde en een enorme ravage aanrichtte op het spoor en aangrenzende tuinen. Een van de wagons kantelde om en een andere kwam onder een hoek van 45 graden op het spoor te staan. Volgens lokale politici ligt een menselijke fout voor de hand, maar is de kans groter dat achterstallig onderhoud aan materieel en infrastructuur te grondslag ligt aan het incident. De provincie Lombardije zou volgens critici al jaren niet hebben geïnvesteerd in het spoor.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Italiaanse spoorvervoerder stelt onderzoek in naar ontsporing onbemande trein”

asierts|25.08.20|12:56

Nope. Niet de treinbeveiliging, maar het *infrazijdige* beveiligingssysteem heeft dit ernstige veiligheidsincident veilig afgewikkeld. De treinbeveiliging heeft juist gefaald, want een trein mag echt niet zomaar vanzelf gaan rollen – laat staan gaan rijden.

Deze kwestie vereist een diepgaand onderzoek van de spoortoezichthouder…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.