Een NS-trein op station Amsterdam Centraal, foto: ProRail

Halfjaarcijfers NS: 185 miljoen euro verlies, terugkeer forens noodzakelijk

NS heeft in de eerste zes maanden van 2020 een verlies geleden van 185 miljoen euro. Zonder financiële steunmaatregelen vanuit de overheid had de forse daling in reizigersaantallen geleid tot een min van bijna 1,1 miljard euro. Dat blijkt uit halfjaarcijfers van de spoorvervoerder. Het is de eerste keer in jaren dat NS verlies rapporteert. In het eerste half jaar van 2019 maakte de vervoerder nog 96 miljoen euro winst.

NS verwacht de komende vijf jaar 1,4 miljard euro te moeten besparen om het treinkaartje betaalbaar te houden en weer financieel gezond te worden. De bijgestelde financiële verwachtingen noemt de vervoerder ‘somber, maar realistisch’. Ondanks het besparingspakket blijft overheidssteun een vereiste. President-directeur Roger van Boxtel: “De Nederlandse OV-sector moet zich aanpassen, maar gaat het niet redden zonder verdere steun.” Momenteel is er volgens NS nog ‘geen enkele duidelijkheid’ over financiële steun in 2021.

Forenzen

De terugkeer van de forens in de trein is volgens NS cruciaal voor het herstel van het aantal reizigers. Sinds de maatregelen zijn versoepeld, rijdt NS weer met de reguliere dienstregeling maar blijft het aantal reizigers steken op 40 procent. Dat zijn voornamelijk sociaal-recreatieve reizigers; een groot deel van de forenzen werkt nog altijd thuis. De aantallen liggen door veranderd reisgedrag en economische krimp vermoedelijk pas na 2024 weer op het oude niveau.

“Dit najaar zetten we alles op alles om er weer voor meer reizigers te zijn op een manier die in coronatijden logisch en verantwoord is”, aldus Van Boxtel. Na de zomer komt NS daarom met nieuwe abonnementen die aantrekkelijk zijn voor forenzen die vaker thuiswerken. “Voor een toename van het aantal reizigers, is gespreid reizen essentieel. Naast afspraken met het onderwijs, zijn we hierover met grote zakelijke klanten in gesprek.”

Overheidssteun

Ondanks de coronacrisis lag de omzet in het eerste half jaar met ruim 3,3 miljard euro iets hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Die stijging is te danken aan hogere opbrengsten in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Daarnaast ontving NS van de Nederlandse overheid een beschikbaarheidsvergoeding van 351 miljoen euro, in het Verenigd Koninkrijk was de financiële steun 703 miljoen euro ‘ruimhartiger’. Zonder was de omzet met 900 miljoen euro gekelderd.

Het miljoenenverlies is voor een groot deel het gevolg van de fors bijgestelde winstverwachting voor de komende zes jaar. Daardoor ziet NS zich genoodzaakt 107 miljoen euro af te boeken op een verwachte toekomstige belastingvordering. Het rode cijfers uit bedrijfsactiviteiten bedragen 52 miljoen euro.

In de halfjaarcijfers is nog geen waardevermindering opgenomen op de concessies die NS uitvoert. Daarover kan nog geen betrouwbare inschatting worden gemaakt vanwege de onzekerheid over de ontwikkeling van het aantal reizigers en de hoogte van eventuele overheidssteun. De meest relevante scenario’s voor de Nederlandse hoofdrailnetconcessie wijzen op een verlieslatendheid die kan oplopen tot 2 miljard euro.

Prestatiecijfers

Het cijfer over reizigerstevredenheid in het eerste halfjaar (92,8 procent) zegt volgens NS weinig door het lage aantal reizigers. Daarnaast kon er geen gedegen onderzoek worden uitgevoerd vanwege de coronamaatregelen. Hetzelfde geldt voor de zitplaatskans van gemiddeld 95,7 procent. In de treinen die tijdens de coronamaanden op het spoor te vinden waren, was zelfs 100 procent kans op een zitplaats.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is de vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft ook regelmatig voor andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.