ProRail wapent zich tegen hittegolf

Op veel plaatsen in Nederland stijgt het kwik komend weekend en in de week er na tot boven de dertig graden. Spoorbeheerder ProRail plaatst daarom extra koelapparatuur bij spoorsystemen, zet wegsleeplocs en extra monteurs klaar en inspecteert het spoor dagelijks op vervormingen.

Naast de hitte is ook de droogte volgens ProRail een reden om extra op te letten. “We inspecteren de spoordijken extra op dreigende verzakkingen. Daarnaast nemen we preventieve maatregelen om bermbranden te voorkomen.” Verder kan de hitte elektronica ontregelen. Zoals die voor de bediening van seinen en wissels. Voorafgaand aan hete perioden plaatst ProRail daarom koelapparatuur bij spoorsystemen en controleert al aanwezige airconditioners.

Hitteschouw

Als tijdens hete dagen de zon langdurig op het spoor brandt, kan bij een temperatuur van meer dan 25 graden een spoorstaaf wel 70 graden worden. Omdat staal bij zulke extreme hitte uitzet, kunnen door de druk slingers in het spoor ontstaan, zogenaamde spoorspattingen.

Inspecteurs van ProRail gaan daarom op hitteschouw om het spoor regelmatig te controleren. Ook spoorbruggen worden extra in de gaten gehouden, indien nodig met monteurs ter plaatse. Dit omdat uitzetting het openen en sluiten van de brug kan beïnvloeden. Monteurs kunnen dan meteen ingrijpen.

Treinen

Hitte is niet alleen voor het spoor maar ook voor de treinen een extreme uitdaging. Als door de hitte een trein defect raakt, staan op diverse locaties wegsleeplocomotieven klaar. De trein kan dan worden weggesleept om het overige treinverkeer zo snel mogelijk vrij baan te geven. Incidentenbestrijders van ProRail staan klaar om reizigers te evacueren en te voorzien van drinkwater.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail wapent zich tegen hittegolf | SpoorPro.nl

ProRail wapent zich tegen hittegolf

Op veel plaatsen in Nederland stijgt het kwik komend weekend en in de week er na tot boven de dertig graden. Spoorbeheerder ProRail plaatst daarom extra koelapparatuur bij spoorsystemen, zet wegsleeplocs en extra monteurs klaar en inspecteert het spoor dagelijks op vervormingen.

Naast de hitte is ook de droogte volgens ProRail een reden om extra op te letten. “We inspecteren de spoordijken extra op dreigende verzakkingen. Daarnaast nemen we preventieve maatregelen om bermbranden te voorkomen.” Verder kan de hitte elektronica ontregelen. Zoals die voor de bediening van seinen en wissels. Voorafgaand aan hete perioden plaatst ProRail daarom koelapparatuur bij spoorsystemen en controleert al aanwezige airconditioners.

Hitteschouw

Als tijdens hete dagen de zon langdurig op het spoor brandt, kan bij een temperatuur van meer dan 25 graden een spoorstaaf wel 70 graden worden. Omdat staal bij zulke extreme hitte uitzet, kunnen door de druk slingers in het spoor ontstaan, zogenaamde spoorspattingen.

Inspecteurs van ProRail gaan daarom op hitteschouw om het spoor regelmatig te controleren. Ook spoorbruggen worden extra in de gaten gehouden, indien nodig met monteurs ter plaatse. Dit omdat uitzetting het openen en sluiten van de brug kan beïnvloeden. Monteurs kunnen dan meteen ingrijpen.

Treinen

Hitte is niet alleen voor het spoor maar ook voor de treinen een extreme uitdaging. Als door de hitte een trein defect raakt, staan op diverse locaties wegsleeplocomotieven klaar. De trein kan dan worden weggesleept om het overige treinverkeer zo snel mogelijk vrij baan te geven. Incidentenbestrijders van ProRail staan klaar om reizigers te evacueren en te voorzien van drinkwater.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.