Coradia-iLint-hydrogen-train

Duitsland krijgt eerste tankstation voor waterstoftreinen

Ingenieursbureau Linde bouwt ’s werelds eerste stationaire tankstation voor waterstoftreinen. Het komt te staan in de buurt van treinstation Bremervörde in de Duitse deelstaat Nedersaksen. De opening staat gepland voor medio 2021.

Duitsland werkt gestaag aan de inzet van waterstoftreinen op lijndiensten. De eerste grote mijlpaal werd bereikt in de periode tussen september 2018 en februari 2020. Alstom testte toen met succes twee Coradia iLint-treinstellen, ’s werelds eerste waterstoftreinen, op de regionale niet-geëlektrificeerde routes in Nedersaksen. Halverwege 2021 volgt een nieuwe mijlpaal wanneer Linde, het wereldwijd opererende in Duitsland gevestigde engineering- en gasbedrijf, de bouw van het eerste vaste tankstation voor waterstoftreinen voltooit. Alstom gebruikte een mobiel tankstation tijdens de proeven met de Coradia iLint-treinen.

Eerste schep

Op dinsdag 28 juli ging in Bremervörde de symbolische eerste schep de grond in, maar de daadwerkelijke start van de bouwwerkzaamheden staat gepland voor september. Linde voert het project uit namens de regionale vervoerder van Nedersaksen (LNVG). Partners in het project zijn Alstom, als treinfabrikant, en Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser (EVB), als toekomstige exploitant van de waterstofvoertuigen en het tankstation. Het project wordt gesubsidieerd binnen het Duitse nationale innovatieprogramma voor waterstof- en brandstofceltechnologie van het ministerie van Transport.

Eerste schep-ceremonie-voor-waterstof-tankstation-in-Bremervörde

“De bouw van het waterstoftankstation in Bremervörde zal de basis vormen voor de dagelijkse inzet van onze emissievrije waterstoftreinen in het Weser-Elbe-netwerk. We stellen het zeer op prijs dat Linde, als ervaren waterstofleverancier, nu ook het tanken van de serietreinen overneemt na de succesvolle proefoperatie”, aldus Jörg Nikutta, Alstom’s Managing Director voor Duitsland en Oostenrijk. Vanaf eind 2022 start het reguliere verkeer van de waterstoftreinen Coradia iLint in Nedersaksen. Hiervoor heeft EVB veertien voertuigen aangeschaft.

Coradia iLint-treinen

Alstom onthulde in september 2016 zijn eerste Coradia iLint-trein op waterstof. Twee jaar geleden startte het bedrijf namens EVB met een anderhalf jaar durende test in Nedersaksen. Als gevolg hiervan hebben verschillende Duitse vervoerders naast EVB interesse getoond in de innovatie. Fahrzeugmanagement Region Frankfurt RheinMain (fahma), de spoorwegexploitant in het grootstedelijk gebied Frankfurt-Rijn-Main, bestelde 27 Coradia iLint-treinen.

De Duitse deelstaten Nedersaksen, Noordrijn-Westfalen, Baden-Württemberg en de Hessische transportvereniging Rhein-Main-Verkehrsverbund hebben met Alstom een ​​intentieverklaring ondertekend voor 60 waterstoftreinen. Daarnaast werkt Alstom aan de ontwikkeling van verschillende waterstoftreinen voor Italië en het Verenigd Koninkrijk.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Mykola Zasiadko

Mykola Zasiadko is redacteur van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.