MRDH-HTM Tram-32

MRDH investeert 402 miljoen euro in tramnet

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) reserveert 402 miljoen euro voor onder andere de aanschaf van zestig nieuwe Haagse trams. Dat heeft de bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de MRDH vandaag besloten.

De instroom van nieuwe trams wordt in samenwerking met HTM en de gemeente Den Haag gerealiseerd. In totaal is er een bedrag van 462 miljoen euro mee gemoeid. HTM draagt 15 miljoen euro bij en de gemeente Den Haag besluit in het najaar over een bijdrage van 45 miljoen euro. De investering is nodig ter vervanging van trams die al rijden sinds de jaren ’80 en aan het einde van hun levensduur zijn. De nieuwe trams moeten vanaf 2026 gaan rijden.

Aanpassing infrastructuur

Ongeveer de helft van het totale budget is bestemd voor de aanschaf van de trams. Het andere deel van de financiële middelen wordt benut om de infrastructuur aan te passen en de kwaliteit van de openbare ruimte op te knappen.

Eerder al werd een deel van de oude GTL8-trams vervangen. De nieuwe trams gaan rijden op de lijnen 1, 6, 12 en 16. De infrastructurele werkzaamheden daarvoor starten volgend jaar. De voertuigen zijn langer en breder dan de oude trams en kunnen daardoor 27 procent meer reizigers vervoeren. Verhoging van de perrons maakt gelijkvloers in- en uitstappen mogelijk. Door het vergemakkelijken van het in- en uitstappen neemt ook de reistijd af.

Remises

Voor de grotere trams moeten twee remises beschikbaar komen. Eén nieuw te bouwen remise in het zuidelijk deel van het netwerk en verbouw van één van de remises in het noordelijk deel van het netwerk. Over aanpak en de locaties wordt later besloten. Voor de remises wordt 60 miljoen euro gereserveerd.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.