Lelylijn

Staatssecretaris: Lelylijn biedt kansen, maar meer onderzoek afwachten

De Lelylijn is een voorgestelde Nederlandse spoorlijn tussen Lelystad en Groningen met in elk geval stations in Emmeloord, Heerenveen en Drachten met treinen die een snelheid tot 200 kilometer per uur kunnen bereiken. 2020, Haalbaarheidsonderzoek Ministerie IenW

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven wil eerst de uitkomsten van een aantal andere onderzoeken naar snellere verbindingen met Noord-Nederland afwachten voordat ze inhoudelijk ingaat op de kansen van de Lelylijn. Dat maakte ze afgelopen week bekend in een kamerdebat. Uit een vorige week verschenen haalbaarheidsonderzoek blijkt dat de aanleg van de nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Groningen goedkoper kan uitpakken dan aanpassing van het bestaande spoor via Zwolle.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

14 reacties op “Staatssecretaris: Lelylijn biedt kansen, maar meer onderzoek afwachten”

Wiebe Goossen|06.07.20|14:16

Ik voor mij zie ook niet in wat tegen de Lelylijn kan zijn, vooral als je toch miljarden gaat uitgeven. Je hebt dan een alternatieve verbinding naar het noorden dan alleen via de Zwolse flessenhals en met de economische voordelen kon het best eens meevallen…

TEMVI|06.07.20|15:14

Wellicht is een afbuiging in het noorden naar Assen en dan door naar Groningen een goed idee en vanuit Groningen ook via Assen. Dit zal niet veel meer tijd kosten en kan je mensen uit Assen en andersom ook goed bedienen.

Gerard Munnik|06.07.20|15:46

Dit heette enkele tientallen jaren geleden de Zuiderzeelijn. Daarvoor is toen het “goedkopere “alternatief” de Hanzelijn gekozen. De regio is daar toen voor gecompenseerd met de zgn. Langman gelden. Waar deze gelden aan besteed zijn weet ik niet zo direct.
Als we nu alsnog een Lelylijn willen zijn nog alles bij elkaar veel duurder uit.

Nadeel van de Lelylijn is wel dat trein van/naar de Randstad er geen profijt van heeft. Voordeel is wel er de flessenhals Zwolle te omzeilen valt.

Martin Wiersema|06.07.20|16:48

In antwoord op TEMVI|06.07.20|15:1

Bij realisatie LelyLijn kun je ook een “Circle verbinding” maken:
Lelylijn trein rijdt komende vanuit Heerenveen-Drachten via Groningen door naar Assen en vervolgt zijn weg terug verder via Meppel- Zwolle.
En andersom uiteraard. Beide lijnen integreren, dan versterken ze elkaar!

Patrick_EHV|06.07.20|17:22

Lelylijn is eigenlijk een must-do voor Nederland. Het Noorden connect-en, nu de Randstad duur en vol begint te geraken. Een de aansluiting maken met de waterstofeconomie en datacenters daar. Men kan spoorlijn meteen deze aanleggen zonder overwegen. En spoorknoppunt Zwolle ontlasten. Verder moet men dit vooral ook in internationaal perspectief zien: met snelle trein naar Bremen/Hamburg, Kopenhagen/Malmö (via Fehmarnbelttunnel). Maak het de eerste binnenlandse HSL via Wobke/Wiebes-fonds!

Patrick_EHV|06.07.20|17:29

Maar het is duidelijk dat Den Haag hier eigenlijk de boot afhoudt, waarschijnlijk omdat ze denken de meeste kiezers in de randstad wonen. Maar de meeste mensen wonen echter juist NIET in de randstad, dus zou daar niet het meeste geld heen moeten gaan. Juist de Lelylijn zou ervoor kunnen zorgen dat er meer balans komt, economische activiteiten gespreid worden en dat onroerendgoedprijzen evenwichtiger in het land worden. Maar er wordt aan het laatste te veel verdiend in het westen.

Arco Sierts|06.07.20|22:57

@Gerard: je relaas is feitelijk onjuist. Je gooit twee tijdsperken doorelkaar:

1) besluitvorming ZZL-HZL begin ’90, in het kader van Rail 21 en het Tweede Structuurplan Verkeer en Vervoer. Beleidskader: alg verkeers/vervoersbeleid, modal shift.
Vervoer: IC 200km/u. Keuze: HZL-200 km/u.

2) veel later: het zgn. Langman-accoord tbv stimulering Noord-NL’s economie.
Het alsnog (!) aanleggen van de ZZL (langs A6/A7) maakte hier onderdeel van uit. Beleidskader: RO/Economie
Vervoer: Transrapid/HST.

Marc Busio|08.07.20|10:28

De Lelylijn doet mij denken aan de Great Central Railway die ruim 100 jaar geleden in Engeland werd aangelegd. Men vond de reistijd van Londen naar het noorden te lang en bouwde een nieuwe, rechtstreekse lijn. Het is nooit een succes geworden, want er waren domweg te weinig reizigers voor Manchester als eindpunt. En let wel, dit waren de hoogtijdagen van het spoor als vervoerssysteem. In de jaren zestig volgde sluiting en over het traject in het Peak District kun je nu fraai wandelen.

kees boer|08.07.20|17:43

Men moet reëel zijn;volgens enkele provincies was destijds de toezegging gedaan dat met de aanleg van de Zuiderzeelijn voor 2010 zou zijn begonnen en inmiddels hebben enkele plaatsen zoals Emmeloord en Drachten een zodanige grootte bereikt dat een railontsluiting gerechtvaardigd is ;bovendien biedt deze voor Groningen en met name Leeuwarden een kortsluitroute vanuit de Randstad ;ook onstaat een snellere spoorroute vanuit België richting Bremen en Hamburg

Patrick_EHV|10.07.20|17:36

@Marc: Klopt niet en is stemmingmakerij (wil je bereiken met desinformatie dat er geen investeringen komen?) De GCR had de reputatie om een snelle verbinding met Londen te verzorgen. Er waren daadwerkelijk mooie tijden en GCR kon concurrentie met andere lijnen aan. Dit veranderde toen het spoor werd genationaliseerd en verkeer van hoger hand werd gedirigeerd naar m.n. de Midland route. Dit is totaal anders dan de Lelylijn.

Marc Busio|11.07.20|10:19

Net zoals Amsterdam en Groningen reeds per spoor met elkaar verbonden zijn, waren Londen en Manchester dat ook en net zoals de Lelylijn de reistijd moet verkorten, werd destijds ook de GCR aangelegd. De GCR heeft geleerd dat zo’n lijn niet exploitabel is omdat je onderweg geen of weinig instappers hebt en het reizigersvolume voor de eindbestemmingen te klein is. Kortom, een korte reistijd is leuk voor de klant, maar enkel realiseerbaar als de vervoerder met (redelijk) gevulde treinen kan rijden.

Marc Busio|11.07.20|11:31

Trouwens, over reistijden vanuit de uithoeken van ons land naar de hoofdstad gesproken: raadpleging van de NS-reisplanner leert dat Groningen helemaal niet zo slecht scoort. Vanuit Vlissingen doe je er 2.44 u. over om in Amsterdam te komen, vanuit Maastricht 2.24 u. en vanuit Groningen 2.04 u. Alleen Den Helder doet het met 1.17 u. beter.

Patrick_EHV|13.07.20|17:22

De GCR was concurrentieel als prive-lijn. Dus voldoende reizigers. En nu hoef je aleen maar het omgekeerde te doen: mensen te dirigeren van een langzame naar een snelle lijn. De oude lijn hoeft minder upgrade en de resterende capaciteit kan gebruikt worden voor lokale groei. Overigens zal het sneller maken van de lijn nog meer verkeer aantrekken. Forensen kunnen gespreid worden tot Friesland/Groningen ipv de Utrechtse heuvelrug vol te bouwen (niet alleen onwenselijk maar ook vreselijk duur).

Patrick_EHV|13.07.20|17:25

Lelylijn zal enkele plaatsten een station geven: Emmeloord, Drachten (op een na grootste plaats Friesland, grootste plaats in Nederland zonder station?). Voldoende instappers lijkt me. Die 185 km moet toch wel te doen zijn in ongeveer 1 uur en 20 minuten. Ongeveer de tijd van Amsterdam – Eindhoven, die veel pendelaars doen. Die tijd wordt nog als acceptabel gezien dus. Net als de tijd die veel Britten gebruiken om naar Londen vanuit Lille te reizen (in N-Frankrijk kan men nog betaalbaar wonen)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Staatssecretaris: Lelylijn biedt kansen, maar meer onderzoek afwachten | SpoorPro.nl
Lelylijn

Staatssecretaris: Lelylijn biedt kansen, maar meer onderzoek afwachten

De Lelylijn is een voorgestelde Nederlandse spoorlijn tussen Lelystad en Groningen met in elk geval stations in Emmeloord, Heerenveen en Drachten met treinen die een snelheid tot 200 kilometer per uur kunnen bereiken. 2020, Haalbaarheidsonderzoek Ministerie IenW

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven wil eerst de uitkomsten van een aantal andere onderzoeken naar snellere verbindingen met Noord-Nederland afwachten voordat ze inhoudelijk ingaat op de kansen van de Lelylijn. Dat maakte ze afgelopen week bekend in een kamerdebat. Uit een vorige week verschenen haalbaarheidsonderzoek blijkt dat de aanleg van de nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Groningen goedkoper kan uitpakken dan aanpassing van het bestaande spoor via Zwolle.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

14 reacties op “Staatssecretaris: Lelylijn biedt kansen, maar meer onderzoek afwachten”

Wiebe Goossen|06.07.20|14:16

Ik voor mij zie ook niet in wat tegen de Lelylijn kan zijn, vooral als je toch miljarden gaat uitgeven. Je hebt dan een alternatieve verbinding naar het noorden dan alleen via de Zwolse flessenhals en met de economische voordelen kon het best eens meevallen…

TEMVI|06.07.20|15:14

Wellicht is een afbuiging in het noorden naar Assen en dan door naar Groningen een goed idee en vanuit Groningen ook via Assen. Dit zal niet veel meer tijd kosten en kan je mensen uit Assen en andersom ook goed bedienen.

Gerard Munnik|06.07.20|15:46

Dit heette enkele tientallen jaren geleden de Zuiderzeelijn. Daarvoor is toen het “goedkopere “alternatief” de Hanzelijn gekozen. De regio is daar toen voor gecompenseerd met de zgn. Langman gelden. Waar deze gelden aan besteed zijn weet ik niet zo direct.
Als we nu alsnog een Lelylijn willen zijn nog alles bij elkaar veel duurder uit.

Nadeel van de Lelylijn is wel dat trein van/naar de Randstad er geen profijt van heeft. Voordeel is wel er de flessenhals Zwolle te omzeilen valt.

Martin Wiersema|06.07.20|16:48

In antwoord op TEMVI|06.07.20|15:1

Bij realisatie LelyLijn kun je ook een “Circle verbinding” maken:
Lelylijn trein rijdt komende vanuit Heerenveen-Drachten via Groningen door naar Assen en vervolgt zijn weg terug verder via Meppel- Zwolle.
En andersom uiteraard. Beide lijnen integreren, dan versterken ze elkaar!

Patrick_EHV|06.07.20|17:22

Lelylijn is eigenlijk een must-do voor Nederland. Het Noorden connect-en, nu de Randstad duur en vol begint te geraken. Een de aansluiting maken met de waterstofeconomie en datacenters daar. Men kan spoorlijn meteen deze aanleggen zonder overwegen. En spoorknoppunt Zwolle ontlasten. Verder moet men dit vooral ook in internationaal perspectief zien: met snelle trein naar Bremen/Hamburg, Kopenhagen/Malmö (via Fehmarnbelttunnel). Maak het de eerste binnenlandse HSL via Wobke/Wiebes-fonds!

Patrick_EHV|06.07.20|17:29

Maar het is duidelijk dat Den Haag hier eigenlijk de boot afhoudt, waarschijnlijk omdat ze denken de meeste kiezers in de randstad wonen. Maar de meeste mensen wonen echter juist NIET in de randstad, dus zou daar niet het meeste geld heen moeten gaan. Juist de Lelylijn zou ervoor kunnen zorgen dat er meer balans komt, economische activiteiten gespreid worden en dat onroerendgoedprijzen evenwichtiger in het land worden. Maar er wordt aan het laatste te veel verdiend in het westen.

Arco Sierts|06.07.20|22:57

@Gerard: je relaas is feitelijk onjuist. Je gooit twee tijdsperken doorelkaar:

1) besluitvorming ZZL-HZL begin ’90, in het kader van Rail 21 en het Tweede Structuurplan Verkeer en Vervoer. Beleidskader: alg verkeers/vervoersbeleid, modal shift.
Vervoer: IC 200km/u. Keuze: HZL-200 km/u.

2) veel later: het zgn. Langman-accoord tbv stimulering Noord-NL’s economie.
Het alsnog (!) aanleggen van de ZZL (langs A6/A7) maakte hier onderdeel van uit. Beleidskader: RO/Economie
Vervoer: Transrapid/HST.

Marc Busio|08.07.20|10:28

De Lelylijn doet mij denken aan de Great Central Railway die ruim 100 jaar geleden in Engeland werd aangelegd. Men vond de reistijd van Londen naar het noorden te lang en bouwde een nieuwe, rechtstreekse lijn. Het is nooit een succes geworden, want er waren domweg te weinig reizigers voor Manchester als eindpunt. En let wel, dit waren de hoogtijdagen van het spoor als vervoerssysteem. In de jaren zestig volgde sluiting en over het traject in het Peak District kun je nu fraai wandelen.

kees boer|08.07.20|17:43

Men moet reëel zijn;volgens enkele provincies was destijds de toezegging gedaan dat met de aanleg van de Zuiderzeelijn voor 2010 zou zijn begonnen en inmiddels hebben enkele plaatsen zoals Emmeloord en Drachten een zodanige grootte bereikt dat een railontsluiting gerechtvaardigd is ;bovendien biedt deze voor Groningen en met name Leeuwarden een kortsluitroute vanuit de Randstad ;ook onstaat een snellere spoorroute vanuit België richting Bremen en Hamburg

Patrick_EHV|10.07.20|17:36

@Marc: Klopt niet en is stemmingmakerij (wil je bereiken met desinformatie dat er geen investeringen komen?) De GCR had de reputatie om een snelle verbinding met Londen te verzorgen. Er waren daadwerkelijk mooie tijden en GCR kon concurrentie met andere lijnen aan. Dit veranderde toen het spoor werd genationaliseerd en verkeer van hoger hand werd gedirigeerd naar m.n. de Midland route. Dit is totaal anders dan de Lelylijn.

Marc Busio|11.07.20|10:19

Net zoals Amsterdam en Groningen reeds per spoor met elkaar verbonden zijn, waren Londen en Manchester dat ook en net zoals de Lelylijn de reistijd moet verkorten, werd destijds ook de GCR aangelegd. De GCR heeft geleerd dat zo’n lijn niet exploitabel is omdat je onderweg geen of weinig instappers hebt en het reizigersvolume voor de eindbestemmingen te klein is. Kortom, een korte reistijd is leuk voor de klant, maar enkel realiseerbaar als de vervoerder met (redelijk) gevulde treinen kan rijden.

Marc Busio|11.07.20|11:31

Trouwens, over reistijden vanuit de uithoeken van ons land naar de hoofdstad gesproken: raadpleging van de NS-reisplanner leert dat Groningen helemaal niet zo slecht scoort. Vanuit Vlissingen doe je er 2.44 u. over om in Amsterdam te komen, vanuit Maastricht 2.24 u. en vanuit Groningen 2.04 u. Alleen Den Helder doet het met 1.17 u. beter.

Patrick_EHV|13.07.20|17:22

De GCR was concurrentieel als prive-lijn. Dus voldoende reizigers. En nu hoef je aleen maar het omgekeerde te doen: mensen te dirigeren van een langzame naar een snelle lijn. De oude lijn hoeft minder upgrade en de resterende capaciteit kan gebruikt worden voor lokale groei. Overigens zal het sneller maken van de lijn nog meer verkeer aantrekken. Forensen kunnen gespreid worden tot Friesland/Groningen ipv de Utrechtse heuvelrug vol te bouwen (niet alleen onwenselijk maar ook vreselijk duur).

Patrick_EHV|13.07.20|17:25

Lelylijn zal enkele plaatsten een station geven: Emmeloord, Drachten (op een na grootste plaats Friesland, grootste plaats in Nederland zonder station?). Voldoende instappers lijkt me. Die 185 km moet toch wel te doen zijn in ongeveer 1 uur en 20 minuten. Ongeveer de tijd van Amsterdam – Eindhoven, die veel pendelaars doen. Die tijd wordt nog als acceptabel gezien dus. Net als de tijd die veel Britten gebruiken om naar Londen vanuit Lille te reizen (in N-Frankrijk kan men nog betaalbaar wonen)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.