Hungary

‘Help Europa herstellen volgens de principes van user-pays, polluter-pays’

Bij het economisch herstel van Europa na COVID-19 moet duurzaamheid centraal staan, ook voor mobiliteit. De vervoersector kan helpen bij de financiering van het herstel, door de beginselen van de gebruiker betaalt en de vervuiler betaalt te hanteren. Dat stelt de Gemeenschap van Europese Spoorweg- en Infrastructuurbedrijven (CER) voor in een onlangs gepubliceerd position paper.

Sinds maart 2020 hebben de EU en haar lidstaten meer dan 3 miljard euro toegewezen aan het herstel van hun economieën en het bestrijden van de economische gevolgen van de COVID-19-pandemie. Er zal nog meer overheidsgeld worden uitgegeven voor herstel na de crisis. Maar hoe moet dat allemaal gefinancierd worden? Het nieuwe discussiestuk van de CER stelt voor om de principes van de gebruiker betaalt en de vervuiler betaalt toe te passen in mobiliteit.

Inkomstenpotentieel

Het aanboren van dit inkomstenpotentieel, geschat op meer dan 300 miljard euro per jaar, zou de broodnodige financiering opleveren. Het zou ook een schone en koolstofarme modaliteit als het spoor een eerlijke kans geven om te kunnen concurreren met meer vervuilende vervoerswijzen, en daarmee de langverwachte modal shift ondersteunen, in overeenstemming met de ambities van de Europese Green Deal. Onder burgers, bedrijven en de wetenschap is er veel steun voor groen herstel. De uitvoering ervan, ook in vervoer, moet het belangrijkste doel van beleidsmakers zijn, betoogt de CER.

Naast robuuste CO2-heffingen voor transport in de hele EU, moeten maatregelen ook bestaan uit een correcte heffing op de infrastructuur. De Europese Commissie heeft in mei 2017 een aangescherpte ‘Eurovignet’ -richtlijn voor gesteld voor de vergoeding van het gebruik van wegen voorgesteld. De EU-lidstaten moeten deze hervorming nu doorvoeren, hier wordt ook op aangedrongen door het Europees platform voor elektromobiliteit. De hervorming zou de weg moeten effenen voor op afstand toepassingen van heffingen voor weggebruik en externe kosten (bijvoorbeeld voor luchtverontreiniging en lawaai).

gouden kans

“Een duurzame vervoersvorm als het spoor moet een belangrijk onderdeel zijn van het economische herstel van Europa”, zegt CER-directeur Libor Lochman. “Het herstel is een gouden kans voor de EU en haar lidstaten om de vervoerssituatie te herstellen. Als de ministers de volgende keer over de hervorming van het eurovignet praten, moeten ze het eens worden over een krachtige toepassing van de beginselen van de gebruiker betaalt en de vervuiler betaalt op wegen, om eerlijke intermodale concurrentie te stimuleren.”

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.