Station Vlissingen

Zeeland wil snellere treinverbinding naar de Randstad, Brabant en Vlaanderen

Bron: Adviesrapport compensatiepakket Zeeland

Onderzoek moet zo snel mogelijk, maar uiterlijk in 2030, uitwijzen of er twee keer per uur een rechtstreekse IC naar Amsterdam kan gaan rijden. Dat schrijft speciaal adviseur Bernard Wientjes in zijn adviesrapport om Vlissingen en Zeeland te compenseren voor het intrekken van het Kabinetsbesluit om de Marinierskazerne te verplaatsen van Doorn naar Vlissingen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

12 reacties op “Zeeland wil snellere treinverbinding naar de Randstad, Brabant en Vlaanderen”

Wiebe Goossen|29.06.20|13:30

Zeeland moet nu ook weer niet gaan overvragen; is zo’n rechtstreekse verbinding met Amsterdam (N.B.!) wel écht nodig? En dat de Intercity in Zeeland als stoptrein rijdt is aan de Zeeuwen zélf te danken, omdat ieder gehucht immers een directe verbinding met ‘de Randstad’ eist?

Derk van Dorth|29.06.20|14:17

De provincie zelf vroeg om de IC als stoptrein te laten rijden. Tja.

John rdam|29.06.20|16:30

Jarenlang had Zeeland 1x p/u een IC naar Amsterdam en 1x p/u een tot Roosendaal overal stoppende trein naar Zwolle, later ingekort tot Sprinter Vlissingen – Roosendaal.
Toen dat zo’n 13(?) jaar geleden 2x p/u IC naar Asd werd, had Zeeland de keuze om 1 van de 2 alleen op de IC stations te laten stoppen, of 2x p/u alleen op de IC-stations en de kleine stations te sluiten, of 2x p/u op alle stations. Zeeland is dus ontevreden over de eigen keuze, maar doet steeds alsof anderen de schuld hebben.

Hans de Kinderen|29.06.20|18:36

Kwestie van hernieuwd inzicht??

Arco Sierts|29.06.20|19:35

Werkelijk waar Wiebe en Derk, wat een onzin. Jullie snappen niks van vervoerskunde en begrijpen ook niks van politiek. De Provincie Zeeland en de reizigers werden vermorzeld door vervoersmonopolist NS. NS bood 2 opties: OF alle kleine haltes dicht, OF 2x per uur overal stoppen. Kortom: wilt u dood – of wilt u levend begraven worden? DAT is de waarheid!

Is dat een fatsoenlijke keuze? Nee, natuurlijk niet. Dat is vervoersmonopolie-misdadig wangedrag. En dat wordt nog geaccepteerd ook…

Arco Sierts|29.06.20|19:49

@Hans: neehoor, gewooon een kwestie van politiek-strategische timing.

De Zeeuwse reizigers zijn door NS jarenlang vervoerskundig mishandeld en de Haagse ambtenarij + de politiek liet Zeeland (ook toen al…) uiteindelijk als een baksteen vallen. Exact hetzelfde politieke patroon als met Randstad-Noorden en IC Eindhoven-Aken. Dit is HET politiek-strategische moment voor Zeeland om deze Haags-Utrechtse schande recht te zetten.

kees boer|29.06.20|23:31

Dit lijkt mij een goede compensatie m.a.w. de Zeeuwse intercity’s die nu in de spits rijden zou dan kunnen dienen als basis richting Randstad en de sprinter Eindhoven – Tilburg doortrekken tot Vlissingen ;deze extra exploitatiekosten zouden moeten worden betaald wat het kabinet heeft toegezegd als compensatie voor het afblazen van de verhuizing van de mariniers

Antoon Hermans|30.06.20|12:47

Het waren de Zeeuwse politici die destijds verkondigden blij te zijn dat Arnemuiden en Rilland-Bath 2x per uur een rechtstreekse verbinding kregen met de Randstad. Of de zakelijke reiziger uit Vlissingen of Middelburg daar destijds zo blij om was, valt te betwijfelen.
Wellicht kan Zeeland een voorbeeld nemen aan andere provincies, door het regionale vervoer per spoor in eigen beheer aan te besteden en het IC-vervoer over laten aan de (monopolist) NS.

Marc Busio|30.06.20|17:56

Punt blijft dat het weer een poging van de overheid is om mensen naar een uithoek van het land te lokken om daar de economie te stimuleren. Het is geprobeerd met Groningen (PTT), Zuid-Limburg (ABP en CBS) en nu gaan ze het in deze nieuwe eeuw nog eens proberen met Zeeland. Het zal weer op een mislukking uitdraaien omdat het ook in dit geval om kunstmatige werkgelegenheid gaat. En dat je ieder uur een intercity laat rijden om de reistijd met een kwartiertje te bekorten doet daar niets aan af.

Arco Sierts|30.06.20|21:21

@Anton Hermans: vind je het raar dat de Zeeuwse politici dat indertijd verkondigden? Wat hadden ze dan moeten zeggen? Dat ze beide hadden willen hebben? Dan had NS een miljoenenbijdrage geeist, en daar had Zeeland begrijpelijkerwijs geen trek in. Dus ga je je waardeloze resultaat maar framen als bestuurlijk succes. Het blijft wel politiek he…

Arco Sierts|30.06.20|21:32

@Marc: je voorbeelden hebben wel degelijk grote impact gehad. PTT is allang weer weg, maar de spin-off is er nog steeds. De Eemshaven (ook zo’n debacle…) host Google’s Europese servers, om maar eens wat te noemen. Vaak zie je dat de beleidsmaatregel zelf niet bijster succesvol is omdat beleidsmakers er weinig van snappen, maar dat de markt / het echte ondernemerschap wel meelift, en dat DAAR vaak de resultaten uit ontstaan.
Elk uur een IC is sws onzin, dat moet halfuursfreq zijn.

kees boer|01.07.20|18:09

vervolg : waarvoor zou dat niet mogen dat Zeeland een of twee intercity’s per uur bijkrijgt ? Op de andere uithoeken van het land hebben die er toch ook bijgekregen zoals Heerlen,Leeuwarden en Groningen ?Al dat onnodig gezeik !

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Zeeland wil snellere treinverbinding naar de Randstad, Brabant en Vlaanderen | SpoorPro.nl
Station Vlissingen

Zeeland wil snellere treinverbinding naar de Randstad, Brabant en Vlaanderen

Bron: Adviesrapport compensatiepakket Zeeland

Onderzoek moet zo snel mogelijk, maar uiterlijk in 2030, uitwijzen of er twee keer per uur een rechtstreekse IC naar Amsterdam kan gaan rijden. Dat schrijft speciaal adviseur Bernard Wientjes in zijn adviesrapport om Vlissingen en Zeeland te compenseren voor het intrekken van het Kabinetsbesluit om de Marinierskazerne te verplaatsen van Doorn naar Vlissingen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

12 reacties op “Zeeland wil snellere treinverbinding naar de Randstad, Brabant en Vlaanderen”

Wiebe Goossen|29.06.20|13:30

Zeeland moet nu ook weer niet gaan overvragen; is zo’n rechtstreekse verbinding met Amsterdam (N.B.!) wel écht nodig? En dat de Intercity in Zeeland als stoptrein rijdt is aan de Zeeuwen zélf te danken, omdat ieder gehucht immers een directe verbinding met ‘de Randstad’ eist?

Derk van Dorth|29.06.20|14:17

De provincie zelf vroeg om de IC als stoptrein te laten rijden. Tja.

John rdam|29.06.20|16:30

Jarenlang had Zeeland 1x p/u een IC naar Amsterdam en 1x p/u een tot Roosendaal overal stoppende trein naar Zwolle, later ingekort tot Sprinter Vlissingen – Roosendaal.
Toen dat zo’n 13(?) jaar geleden 2x p/u IC naar Asd werd, had Zeeland de keuze om 1 van de 2 alleen op de IC stations te laten stoppen, of 2x p/u alleen op de IC-stations en de kleine stations te sluiten, of 2x p/u op alle stations. Zeeland is dus ontevreden over de eigen keuze, maar doet steeds alsof anderen de schuld hebben.

Hans de Kinderen|29.06.20|18:36

Kwestie van hernieuwd inzicht??

Arco Sierts|29.06.20|19:35

Werkelijk waar Wiebe en Derk, wat een onzin. Jullie snappen niks van vervoerskunde en begrijpen ook niks van politiek. De Provincie Zeeland en de reizigers werden vermorzeld door vervoersmonopolist NS. NS bood 2 opties: OF alle kleine haltes dicht, OF 2x per uur overal stoppen. Kortom: wilt u dood – of wilt u levend begraven worden? DAT is de waarheid!

Is dat een fatsoenlijke keuze? Nee, natuurlijk niet. Dat is vervoersmonopolie-misdadig wangedrag. En dat wordt nog geaccepteerd ook…

Arco Sierts|29.06.20|19:49

@Hans: neehoor, gewooon een kwestie van politiek-strategische timing.

De Zeeuwse reizigers zijn door NS jarenlang vervoerskundig mishandeld en de Haagse ambtenarij + de politiek liet Zeeland (ook toen al…) uiteindelijk als een baksteen vallen. Exact hetzelfde politieke patroon als met Randstad-Noorden en IC Eindhoven-Aken. Dit is HET politiek-strategische moment voor Zeeland om deze Haags-Utrechtse schande recht te zetten.

kees boer|29.06.20|23:31

Dit lijkt mij een goede compensatie m.a.w. de Zeeuwse intercity’s die nu in de spits rijden zou dan kunnen dienen als basis richting Randstad en de sprinter Eindhoven – Tilburg doortrekken tot Vlissingen ;deze extra exploitatiekosten zouden moeten worden betaald wat het kabinet heeft toegezegd als compensatie voor het afblazen van de verhuizing van de mariniers

Antoon Hermans|30.06.20|12:47

Het waren de Zeeuwse politici die destijds verkondigden blij te zijn dat Arnemuiden en Rilland-Bath 2x per uur een rechtstreekse verbinding kregen met de Randstad. Of de zakelijke reiziger uit Vlissingen of Middelburg daar destijds zo blij om was, valt te betwijfelen.
Wellicht kan Zeeland een voorbeeld nemen aan andere provincies, door het regionale vervoer per spoor in eigen beheer aan te besteden en het IC-vervoer over laten aan de (monopolist) NS.

Marc Busio|30.06.20|17:56

Punt blijft dat het weer een poging van de overheid is om mensen naar een uithoek van het land te lokken om daar de economie te stimuleren. Het is geprobeerd met Groningen (PTT), Zuid-Limburg (ABP en CBS) en nu gaan ze het in deze nieuwe eeuw nog eens proberen met Zeeland. Het zal weer op een mislukking uitdraaien omdat het ook in dit geval om kunstmatige werkgelegenheid gaat. En dat je ieder uur een intercity laat rijden om de reistijd met een kwartiertje te bekorten doet daar niets aan af.

Arco Sierts|30.06.20|21:21

@Anton Hermans: vind je het raar dat de Zeeuwse politici dat indertijd verkondigden? Wat hadden ze dan moeten zeggen? Dat ze beide hadden willen hebben? Dan had NS een miljoenenbijdrage geeist, en daar had Zeeland begrijpelijkerwijs geen trek in. Dus ga je je waardeloze resultaat maar framen als bestuurlijk succes. Het blijft wel politiek he…

Arco Sierts|30.06.20|21:32

@Marc: je voorbeelden hebben wel degelijk grote impact gehad. PTT is allang weer weg, maar de spin-off is er nog steeds. De Eemshaven (ook zo’n debacle…) host Google’s Europese servers, om maar eens wat te noemen. Vaak zie je dat de beleidsmaatregel zelf niet bijster succesvol is omdat beleidsmakers er weinig van snappen, maar dat de markt / het echte ondernemerschap wel meelift, en dat DAAR vaak de resultaten uit ontstaan.
Elk uur een IC is sws onzin, dat moet halfuursfreq zijn.

kees boer|01.07.20|18:09

vervolg : waarvoor zou dat niet mogen dat Zeeland een of twee intercity’s per uur bijkrijgt ? Op de andere uithoeken van het land hebben die er toch ook bijgekregen zoals Heerlen,Leeuwarden en Groningen ?Al dat onnodig gezeik !

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.