Matthias-Ruete

ERTMS-coördinator EU: Laat alleen nog nieuwe spoorvoertuigen toe met ETCS

Om de invoering van ERTMS te versnellen, moeten de Europese Unie en de EU-lidstaten meer aandacht besteden aan rollend materieel, zei ERTMS-coördinator van de Europese Commissie Matthias Ruete tijdens het online evenement RailTech Infra Forum 2020. Onder meer door strenger te zijn bij de toelating van nieuwe voertuigen. “In de afgelopen jaren kwamen er zo’n 5.000 nieuwe voertuigen op de markt. Daarvan waren er slechts ongeveer 900 uitgerust met de ETCS.”

Er is in de afgelopen decennia veel gesproken over de haalbaarheid en moeilijkheden voor de implementatie van ERTMS. Ondertussen gaan de Europese spoorwegexploitanten en infrastructuurbeheerders verder met de implementatie van deze oplossing. Als gevolg hiervan is de agenda van het proces aanzienlijk gewijzigd. “Ik heb tot op zekere hoogte een makkelijkere taak dan Karel Vinck, mijn voorganger als ERTMS-coördinator. Ik kan echt zeggen dat het niet langer de vraag is of ERTMS er wel of niet gaat komen. Nu is het een kwestie van wanneer en hoe”, zei ERTMS-coördinator Matthias Ruete tijdens de tweede dag van het RailTech Infra Forum op donderdag 18 juni.

Focus op onderlinge verbindingen

Tegelijkertijd herinnerde hij de deelnemers van het congres er aan dat de uitrol van ERTMS op de Europese spoorwegcorridors tegen 2030 voltooid zou moeten zijn. Hierdoor kan het brede scala aan signaleringsoplossingen in heel Europa worden vervangen door één uniform systeem. Desalniettemin lijkt de huidige situatie meer op een lappendeken, merkte Ruete ooit op. Deze definitie is nog steeds actueel.

“Naar mijn mening is er bij ERTMS op dit moment nog sprake van eilanden en gaten en wordt er niet gedacht in een centraal netwerk. We moeten de komende tijd meer aandacht besteden aan de onderlinge verbindingen tussen de lidstaten. Als we dat niet doen, moet de ERTMS-gebruiker daarnaast ook andere systemen blijven gebruiken, waaronder de Class B-oplossingen. We moeten een stap verder gaan en de doelstelling van 2030 halen, wat betekent dat we de komende tien jaar ETCS en baanapparatuur moeten installeren met een gemiddelde snelheid van 400 kilometer per jaar als we dat willen bereiken.”

ICE-4-Giruno-en-TGV-Euroduplex-treinen

Om de ‘hoe’ -vraag te beantwoorden, wees Ruete op de modernisering van het rollend materieel. “We hebben echt een retrofit-strategie nodig. En we moeten veel meedogenlozer zijn bij de toelating van nieuwe voertuigen op de markt. Normaal gesproken zouden ze allemaal ETCS moeten hebben, maar de realiteit is anders. In de afgelopen jaren zijn er zo’n 5.000 nieuwe voertuigen op de markt gekomen. Daarvan waren er slechts ongeveer 900 uitgerust met de ETCS.”

Ouderwets

Een ander belangrijk probleem is snelheid. Er is genoeg werk te verzetten om het ​​ambitieuze doel te bereiken om alle trans-Europese netwerkcorridors tegen 2030 uit te rusten met het systeem. “We moeten de implementatie van ERTMS versnellen. We bevinden ons nu in een situatie waarin we te maken hebben met klimaatverandering, digitalisering, maar ook met herstelprogramma’s voor economie en industrie. Als spoorsector hebben we de beste papieren om hier van te profiteren, maar het baart mij zorgen dat er vooral over vrachtwagens op waterstof en alternatieve brandstoffen wordt gesproken en het spoor nog steeds als een beetje ouderwets wordt gezien. Maar met behulp van ERTMS kunnen de spoorwegen het belangrijkste transportmiddel van de 21e eeuw worden”, benadrukte Matthias Ruete verschillende keren.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Mykola Zasiadko

Mykola Zasiadko is redacteur van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.