ERTMS-coördinator Matthias Ruete van de Europese Commissie, foto: Bernal Revert

Europees ERTMS-coördinator: COVID-19 is geen excuus voor vertraging

De uitrol van ERTMS in de baan moet worden versneld, vindt ERTMS-coördinator van de Europese Commissie Matthias Ruete. “Het zou onze ambitie moeten zijn om tegen 2030 niet alleen kernnetwerkcorridors of het kernnetwerk te hebben uitgerust met ERTMS, maar een allesomvattend functionerend ERTMS-netwerk in de EU. En COVID 19 mag geen excuus zijn voor vertragingen.”

Ruete presenteerde onlangs zijn eerste ERTMS Werkplan sinds zijn aantreden in januari 2019 als de Europese Coordinator voor ERTMS. Het document is samengesteld op basis van gesprekken met alle belanghebbenden in circa honderd bijeenkomsten. Het plan borduurt voort op het werk van Ruete’s voorganger Karel Vinck, de eerste Europese ERTMS-coordinator tussen 2005 en 2018. Matthias Ruete komt zijn werkplan deze week toelichten op de online conferentie RailTech Infra Forum.

Baseline 3

Volgens Ruete moeten de Europese lidstaten zich nu concentreren op de implementatie, zowel voor baan- als treinapparatuur, op basis van Baseline 3 of daaropvolgende baselines. “We moeten ervoor zorgen dat ten minste ERTMS van niveau 2 wordt geïmplementeerd, behalve in gevallen waarin dit niet wordt gerechtvaardigd door de operationele behoeften van een specifieke sectie.”

“De uitrol van baanapparatuur moet worden versneld en gezien de sterke druk van sommige lidstaten, zou het onze ambitie moeten zijn om tegen 2030 niet alleen kernnetwerkcorridors of het kernnetwerk te hebben uitgerust met ERTMS, maar een allesomvattend functionerend ERTMS-netwerk in de EU, met betrekking tot de belangrijkste delen van het uitgebreide netwerk, tegen 2040.”

Grensoverschrijdende trajecten

Verder is het volgens de EU-coordinator van belang om aandacht te blijven besteden aan de uitrol van grensoverschrijdende trajecten en ruim van tevoren overeenkomsten te sluiten met aangrenzende lidstaten. “Tegelijkertijd moeten we de uitrol van infrastructuur richten op bestaande hiaten en deze zo snel mogelijk dichten om continu gebruik op langere stukken van het netwerk met alleen ERTMS mogelijk te maken.”

In de toekomst moet ook veel aandacht worden besteed aan de invoering van ERTMS op knooppunten in het hoofdspoornet en terminalverbindingen, beschrijft Ruete in zijn werkplan. “Kortom, we moeten aanzienlijke inspanningen leveren om geleidelijk over te stappen van ERTMS-eilanden naar volledige corridors en netwerken. We moeten de Europese on-board retrofitting-strategie implementeren: snelle uitrol van prototypes voor retrofitting, stabiele en voorspelbare budgetten voor retrofitting en upgrading; vereenvoudiging van autorisatieprocessen, met name voor seriële voertuigen; identificatie van knelpunten voor inzet aan boord en minder wettelijke uitzonderingen voor nieuw gebouwde locomotieven.”

Meer EU-ondersteuning voor de vernieuwing van het wagenpark of het aanpassen van bestaande voertuigen, is volgens hem cruciaal. “Om te slagen, zullen we de nodige fondsen moeten werven op Europees, nationaal en regionaal niveau. Het bieden van een betrouwbaar en stabiel financieringskader voor de implementatie van ERTMS, zowel aan boord als langs het spoor, bij voorkeur wettelijk vastgelegd, zal van cruciaal belang zijn.”

Oude systemen

“We moeten een manier vinden om klasse B-systemen (zoals ATB red.) snel uit bedrijf te nemen en zo de overgangskosten te verlagen. Voor door de EU gefinancierde projecten zou de verplichting moeten bestaan ​​om ERTMS langs het spoor alleen te gebruiken nadat het na een beperkte overgangsperiode in gebruik is genomen. Bovendien moeten we ervoor zorgen dat de EU geen klasse B-systemen meer financiert. We moeten ervoor zorgen dat overgangskosten niet meerdere keren voorkomen en dat versnelde investeringen nu kunnen plaatsvinden zonder verborgen kosten te veroorzaken. Tegelijkertijd moeten we er ook voor zorgen dat ERTMS een wereldwijd toonaangevend systeem blijft en dat evolutie op een niet-ontwrichtende manier kan plaatsvinden.”

Naast het monitoren van de ERTMS-implementatie start Ruete een eerste analyse met alle betrokken lidstaten en belanghebbenden om inzicht te krijgen in de impact van de COVID 19-crisis en gerelateerde herstelplannen op investeringen in vervoersinfrastructuur. “Eén ding is zeker, COVID 19 mag geen excuus zijn voor vertragingen.”

Matthias Ruete is op 17 en 18 juni een van de sprekers tijdens de digitale conferentie RailTech Infra Forum. Kijk voor het volledige programma en inschrijving op de website van het evenement.

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.