john_voppen_ProRail

ProRail-directeur John Voppen benoemd tot vice-president EIM

ProRail-directeur John Voppen is afgelopen woensdag tijdens een ledenbijeenkomst verkozen tot vice-president van de brancheorganisatie van Europese spoorbeheerders EIM. BaneNOR-directeur Gorm Frimannslund werd bij dezelfde gelegenheid de nieuwe president. De directeuren van vijftien Europese spoorbeheerders waren bijeen om te praten over de gevolgen van de covid-19 pandemie voor het spoor.

Gorm Frimannslund volgt oud Infrabel-directeur Luc Lallemand op, die sinds november vorig jaar de post van EIM-president vervulde. John Voppen deelt het vice-presidentschap met Dyan Crowter die aan het hoofd staat van de Britse hogesnelheidslijn High Speed One en Alain Quinet van SNCF Réseau.

Europees spoornetwerk

“Investeringen in infrastructuur zijn door de pandemie en economische crisis alleen maar urgenter geworden,” zegt Voppen. “Als spoorbeheerders zitten we met zowel onze nationale overheden, als de Europese Commissie om tafel. Samen kunnen we ervoor zorgen dat er meer in duurzame infrastructuur wordt geïnvesteerd. Zo geven we niet alleen een boost aan de Green Deal, maar kunnen we ook bijdragen aan het economisch herstel.” Volgens de ProRail CEO is het tijd voor een duurzame integratie van Europese spoornetwerken.

De oproep komt in een week dat er veel over het Europese spoornetwerk wordt gesproken. Donderdag 4 juni gaven vijfentwintig Europese landen in een gezamenlijke verklaring aan om samen te willen zorgen voor meer internationale reizigerstreinen. Vervolgens riepen vijf Nederlandse provincies in een brandbrief op om werk te maken van een snellere internationale treinverbinding naar Duitsland. Donderdag spreekt Eurocommissaris Frans Timmermans in de Tweede Kamer over de Green Deal.

Green Deal

De spoorbeheerders bieden de Europese Commissie aan om naast goederentreinen ook reizigerstreinen op te nemen in de Green Deal. Onlangs deed ProRail al een soortgelijke oproep aan de Europese Unie. Uit onafhankelijk onderzoek dat ProRail liet uitvoeren blijkt dat er twee tot acht miljoen ton aan CO2-uitstoot per jaar kan worden bespaard als reizigers binnen Europa meer voor de trein kiezen in plaats van voor het vliegtuig. “Door personenvervoer per spoor in de Green Deal op te nemen kan het Europese spoornetwerk sneller worden verbeterd waardoor het aantrekkelijker wordt om – ook internationaal – voor reizen per trein te kiezen.”

Om een robuust Europees spoornetwerk te krijgen en de frequentie van treinreizen te kunnen verhogen is volgens Voppen een goede samenwerking tussen alle Europese landen essentieel. “Op het huidige spoor is wel ruimte om vaker internationale treinen te laten rijden, maar er zijn nog te veel verschillende spoorsystemen in Europa. Daardoor is het internationale treinverkeer nog niet optimaal, met lange reistijden als gevolg. Ook kan de internationale trein door de hoge prijs van de treinkaartjes vaak niet concurreren met een goedkopere vliegreis.”

OV Toekomstbeeld voor Europa

ProRail wil net als in Nederland ook een OV Toekomstbeeld voor Europa opstellen in samenwerking met de betreffende Europese landen. “In Nederland is zo’n OV Toekomstbeeld eerder al succesvol gebleken. Het laat zien welke ambities alle samenwerkende OV-partijen omarmen om er vervolgens met daadkracht voor te zorgen dat ze ook worden waargemaakt. Om internationaal treinverkeer aantrekkelijk te maken moeten landen niet meer alleen binnen hun grenzen denken, maar vooral ook over de grens.”

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.