Anne Zwiers, directeur Overwegen bij ProRail

‘Onbewaakte overwegen zijn niet meer van deze tijd’

Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) zijn niet meer van deze tijd. De urgentie om deze op te heffen is echt groot. Dat zegt Anne Zwiers, directeur Overwegen bij ProRail, in de eerste uitzending van SpoorProTV. Daarin reageert zij onder andere op het noodlottig ongeluk in Hooghalen op 22 mei, waarbij een NS-machinist om het leven kwam. “ProRail heeft de medewerking van belanghebbenden zoals gemeenten en grondeigenaren hard nodig om voor 2024 alle NABO’s op te heffen.”

Op 22 mei was er op een onbewaakte overweg in Hooghalen een aanrijding tussen een Sprinter Nieuwe Generatie van NS en een trekker met oplegger. Bij het ongeluk kwam de machinist om het leven en raakten enkele passagiers gewond. ProRail was met betrokkenen in gesprek over het definitief opheffen van deze particuliere onbewaakte overweg. Daarvoor zou er een alternatieve weg worden aangelegd. Anne Zwiers, directeur Overwegen bij ProRail, gaf in de uitzending aan van harte mee te leven met het NS-personeel en de nabestaanden van de machinist.

“In Hooghalen hebben we de medewerking van een aantal grondeigenaren nodig om tot een ontsluitingsroute te komen. Dit moet een alternatieve route worden zodat de boer die gebruikmaakt van de grond aan de andere kant van het spoor ook daadwerkelijk bij zijn grond kan komen. Dat zijn langdurige processen die heel veel tijd kosten”, legt Zwiers uit.

Bekijk hier het video-interview:

Programma Niet Actief Beveiligde Overwegen

ProRail werkt in opdracht van het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat in het Programma Niet Actief Beveiligde Overwegen aan het opheffen of beveiligen van 180 onbewaakte overwegen. Inmiddels is dat met bijna 50 gebeurd. “We zien gelukkig ook dat belanghebbenden zoals gemeenten en andere partijen ook het nut en de urgentie hiervan zien, dus ik hoop ook echt op hun vlotte medewerking. Die medewerking is noodzakelijk en hebben we hard nodig om voor 2024 de onbewaakte overwegen te kunnen aanpakken.”

In de nieuwsuitzending vertelt Zwiers bij een NABO aan de Maartensdijkseweg in Hilversum over de inspanningen die ProRail en betrokken partijen, zoals landeigenaren en recreatieve belangenverenigingen, hebben gedaan om deze onbewaakte overweg en een overweg iets verderop  aan het Lambert Veenspad aan te pakken.

Op deze NABO’s gebeurden in het verleden meerdere ongelukken. In november vorig jaar is de overweg aan het  Lambert Veenspad afgesloten. De Niet Actief Beveiligde Overweg (NABO) aan de Maartensdijkseweg krijgt een tunnel voor wandelaars en fietsers, waarna de overweg ook kan worden gesloten.

Tekst loopt door onder afbeelding.

Een Niet Actief Beveiligde Overweg aan de Maartensdijkseweg in Hilversum
De Niet Actief Beveiligde Overweg aan de Maartensdijkseweg in Hilversum waar de tunnel wordt aangelegd.

Ongelukken

“Op dit type overwegen gebeuren regelmatig incidenten, en helaas zelfs soms met dodelijke afloop. Dit type overwegen is echt niet meer van deze tijd. Bij het opheffen van dit soort overwegen moeten we de hele omgeving betrekken bij de oplossingen. Omdat we twee overwegen wilden opheffen hebben we samen met belanghebbenden zoals  landeigenaren en met de gemeente gekeken naar welke oplossingen zijn mogelijk. Daaruit bleek dat de meest gedragen oplossing is om het Lambert Veenspad af te sluiten. Dat is inmiddels gelukkig al gebeurd.”

“Verder is besloten om de verbinding aan de Maartensdijkseweg in stand te houden omdat deze een hoge recreatieve waarde heeft. We hebben in overleg met de gemeente besloten dat er een wandelpad komt.” Het wandelpad wordt in een tunnel onder het spoor aangelegd, waar ook fietsers gebruik van kunnen maken.

Groot materieel

Op verschillende plekken in Nederland worden NABO’s gebruikt voor grote, bijzondere voertuigen. “ProRail heeft bij overwegen gele stickers opgehangen met het telefoonnummer van de meldkamer Spoor. De meldkamer Spoor kan bestuurders van bijzondere voertuigen helpen met het oversteken. Daarnaast hebben we op onze website een link waar bestuurders kunnen kijken wat het voor hen betekent als ze een bijzonder voertuig rijden en wat ze moeten doen om de oversteek veilig te kunnen doen.”

Wij willen heel graag voor 2024 alle 180 NABO’s die benoemd zijn in het programma opgeheven hebben en werken er ontzettend hard aan om hier een oplossing voor te vinden. We hebben belanghebbenden hard nodig om voor 2024 de onbewaakte overwegen te kunnen aanpakken.”

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “‘Onbewaakte overwegen zijn niet meer van deze tijd’”

Arco Sierts|11.06.20|16:56

“Op dit type overwegen gebeuren regelmatig incidenten, en helaas zelfs soms met dodelijke afloop. Dit type overwegen is echt niet meer van deze tijd.”

Tsja, en wie gaf dat jaaaaren geleden al aan? Wie schreef hierover een goed onderbouwde memo? Stak veel vrijetijd hierin en kwam naar Utrecht? En wie werd er binnen ProRail verkettert door de betreffende stafmedewerker? “Allemaal onzin, die onbewaakte overwegen stellen niks voor”

Exact hetzelfde als met de STS-passages en de Kwiteerfunctie.

Arco Sierts|11.06.20|17:09

Er lijkt een algemene wetmatigheid bij de overheid en de spoorsector te zijn: spoorproblemen worden eerst ontkend, weggepraat & weggecijfert, en als dat niet genoeg helpt dan wordt de afwijkende boodschapper kalltgestellt. Vervolgens loopt het ergens uit de hand, ontstaat er paniek en komen er peperdure techno-oplossingen waar altijd te weinig geld & draagvlak voor is. Dat sukkelt dan nog een tijdje zo door, tot er weer iets heftigs gebeurd.
Dan roert de politiek zich – en zakt het weer in…

Ad Vijge|12.06.20|19:30

Ik blijf het merkwaardig vinden dat de overwegen als de oorzaak van het probleem worden aangemerkt. Terwijl het toch aan de gebruikers er van ligt.
We hebben kennelijk allemaal haast, zijn afgeleidt daar allerlei apparatuur en zijn niet meer genoeg bekend met wat een trein is /kan/doet!

Gerjan van Oosten|15.06.20|12:50

Is opletten en uitkijken ook niet meer van deze tijd? Waarom staat er een stoomlocomotief op het waarschuwingsbord? De laatste ritten met stoomloc volgens dienstregeling waren toch in 1957?

Arco Sierts|19.06.20|16:01

Beste Ad en Gerjan, jullie denkwijze is dezelfde als decennialang bij Passage Stoptonend Sein (STS) werd gebezigd: “je moet gewoon opletten”.
Dan heb je overduidelijk nog niet zoveel begrepen van wat de wetenschap hierover weet. Mensen zijn soms afgeleid, zien iets over het hoofd (“polderblindheid”) en maken beoordelingsfouten. Onder bepaalde omstandigheden is die foutkans zelfs gevaarlijk groot; bv bij Vmax >80. Het is m.i. naief en richting nabestaanden zelfs ongepast om zo te oordelen.

Arco Sierts|19.06.20|16:13

@Ad, je suggesties kloppen wel: we hebben allemaal haast, we zijn afgeleid door andere dingen, en we zijn amper meer bekend met zaken als onbewaakte overwegen. Hoevaak komt een jongere die tijdens de rijles nog tegen? Maar ook vroeger waren het al moordmachines. Zoek maar eens op de ramp bij Ranum, vlakbij Winsum.

Maar goed: toen was de techniek nog niet zover. Nu wel. Het is daarom triest dat ook dit spoordossier weer zover heeft moeten komen. Gelukkig heeft Pier Eringa stevig ingegrepen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.