Anne Zwiers, directeur Overwegen bij ProRail

‘Onbewaakte overwegen zijn niet meer van deze tijd’

Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) zijn niet meer van deze tijd. De urgentie om deze op te heffen is echt groot. Dat zegt Anne Zwiers, directeur Overwegen bij ProRail, in de eerste uitzending van SpoorProTV. Daarin reageert zij onder andere op het noodlottig ongeluk in Hooghalen op 22 mei, waarbij een NS-machinist om het leven kwam. “ProRail heeft de medewerking van belanghebbenden zoals gemeenten en grondeigenaren hard nodig om voor 2024 alle NABO’s op te heffen.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “‘Onbewaakte overwegen zijn niet meer van deze tijd’”

Arco Sierts|11.06.20|16:56

“Op dit type overwegen gebeuren regelmatig incidenten, en helaas zelfs soms met dodelijke afloop. Dit type overwegen is echt niet meer van deze tijd.”

Tsja, en wie gaf dat jaaaaren geleden al aan? Wie schreef hierover een goed onderbouwde memo? Stak veel vrijetijd hierin en kwam naar Utrecht? En wie werd er binnen ProRail verkettert door de betreffende stafmedewerker? “Allemaal onzin, die onbewaakte overwegen stellen niks voor”

Exact hetzelfde als met de STS-passages en de Kwiteerfunctie.

Arco Sierts|11.06.20|17:09

Er lijkt een algemene wetmatigheid bij de overheid en de spoorsector te zijn: spoorproblemen worden eerst ontkend, weggepraat & weggecijfert, en als dat niet genoeg helpt dan wordt de afwijkende boodschapper kalltgestellt. Vervolgens loopt het ergens uit de hand, ontstaat er paniek en komen er peperdure techno-oplossingen waar altijd te weinig geld & draagvlak voor is. Dat sukkelt dan nog een tijdje zo door, tot er weer iets heftigs gebeurd.
Dan roert de politiek zich – en zakt het weer in…

Ad Vijge|12.06.20|19:30

Ik blijf het merkwaardig vinden dat de overwegen als de oorzaak van het probleem worden aangemerkt. Terwijl het toch aan de gebruikers er van ligt.
We hebben kennelijk allemaal haast, zijn afgeleidt daar allerlei apparatuur en zijn niet meer genoeg bekend met wat een trein is /kan/doet!

Gerjan van Oosten|15.06.20|12:50

Is opletten en uitkijken ook niet meer van deze tijd? Waarom staat er een stoomlocomotief op het waarschuwingsbord? De laatste ritten met stoomloc volgens dienstregeling waren toch in 1957?

Arco Sierts|19.06.20|16:01

Beste Ad en Gerjan, jullie denkwijze is dezelfde als decennialang bij Passage Stoptonend Sein (STS) werd gebezigd: “je moet gewoon opletten”.
Dan heb je overduidelijk nog niet zoveel begrepen van wat de wetenschap hierover weet. Mensen zijn soms afgeleid, zien iets over het hoofd (“polderblindheid”) en maken beoordelingsfouten. Onder bepaalde omstandigheden is die foutkans zelfs gevaarlijk groot; bv bij Vmax >80. Het is m.i. naief en richting nabestaanden zelfs ongepast om zo te oordelen.

Arco Sierts|19.06.20|16:13

@Ad, je suggesties kloppen wel: we hebben allemaal haast, we zijn afgeleid door andere dingen, en we zijn amper meer bekend met zaken als onbewaakte overwegen. Hoevaak komt een jongere die tijdens de rijles nog tegen? Maar ook vroeger waren het al moordmachines. Zoek maar eens op de ramp bij Ranum, vlakbij Winsum.

Maar goed: toen was de techniek nog niet zover. Nu wel. Het is daarom triest dat ook dit spoordossier weer zover heeft moeten komen. Gelukkig heeft Pier Eringa stevig ingegrepen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Onbewaakte overwegen zijn niet meer van deze tijd’ | SpoorPro.nl
Anne Zwiers, directeur Overwegen bij ProRail

‘Onbewaakte overwegen zijn niet meer van deze tijd’

Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) zijn niet meer van deze tijd. De urgentie om deze op te heffen is echt groot. Dat zegt Anne Zwiers, directeur Overwegen bij ProRail, in de eerste uitzending van SpoorProTV. Daarin reageert zij onder andere op het noodlottig ongeluk in Hooghalen op 22 mei, waarbij een NS-machinist om het leven kwam. “ProRail heeft de medewerking van belanghebbenden zoals gemeenten en grondeigenaren hard nodig om voor 2024 alle NABO’s op te heffen.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “‘Onbewaakte overwegen zijn niet meer van deze tijd’”

Arco Sierts|11.06.20|16:56

“Op dit type overwegen gebeuren regelmatig incidenten, en helaas zelfs soms met dodelijke afloop. Dit type overwegen is echt niet meer van deze tijd.”

Tsja, en wie gaf dat jaaaaren geleden al aan? Wie schreef hierover een goed onderbouwde memo? Stak veel vrijetijd hierin en kwam naar Utrecht? En wie werd er binnen ProRail verkettert door de betreffende stafmedewerker? “Allemaal onzin, die onbewaakte overwegen stellen niks voor”

Exact hetzelfde als met de STS-passages en de Kwiteerfunctie.

Arco Sierts|11.06.20|17:09

Er lijkt een algemene wetmatigheid bij de overheid en de spoorsector te zijn: spoorproblemen worden eerst ontkend, weggepraat & weggecijfert, en als dat niet genoeg helpt dan wordt de afwijkende boodschapper kalltgestellt. Vervolgens loopt het ergens uit de hand, ontstaat er paniek en komen er peperdure techno-oplossingen waar altijd te weinig geld & draagvlak voor is. Dat sukkelt dan nog een tijdje zo door, tot er weer iets heftigs gebeurd.
Dan roert de politiek zich – en zakt het weer in…

Ad Vijge|12.06.20|19:30

Ik blijf het merkwaardig vinden dat de overwegen als de oorzaak van het probleem worden aangemerkt. Terwijl het toch aan de gebruikers er van ligt.
We hebben kennelijk allemaal haast, zijn afgeleidt daar allerlei apparatuur en zijn niet meer genoeg bekend met wat een trein is /kan/doet!

Gerjan van Oosten|15.06.20|12:50

Is opletten en uitkijken ook niet meer van deze tijd? Waarom staat er een stoomlocomotief op het waarschuwingsbord? De laatste ritten met stoomloc volgens dienstregeling waren toch in 1957?

Arco Sierts|19.06.20|16:01

Beste Ad en Gerjan, jullie denkwijze is dezelfde als decennialang bij Passage Stoptonend Sein (STS) werd gebezigd: “je moet gewoon opletten”.
Dan heb je overduidelijk nog niet zoveel begrepen van wat de wetenschap hierover weet. Mensen zijn soms afgeleid, zien iets over het hoofd (“polderblindheid”) en maken beoordelingsfouten. Onder bepaalde omstandigheden is die foutkans zelfs gevaarlijk groot; bv bij Vmax >80. Het is m.i. naief en richting nabestaanden zelfs ongepast om zo te oordelen.

Arco Sierts|19.06.20|16:13

@Ad, je suggesties kloppen wel: we hebben allemaal haast, we zijn afgeleid door andere dingen, en we zijn amper meer bekend met zaken als onbewaakte overwegen. Hoevaak komt een jongere die tijdens de rijles nog tegen? Maar ook vroeger waren het al moordmachines. Zoek maar eens op de ramp bij Ranum, vlakbij Winsum.

Maar goed: toen was de techniek nog niet zover. Nu wel. Het is daarom triest dat ook dit spoordossier weer zover heeft moeten komen. Gelukkig heeft Pier Eringa stevig ingegrepen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.