Slimme wissels in Duitsland

Slimme wissels voorkomen storingen op het Duitse spoorwegnet

De Duitse spoorweginfrastructuurbeheerder DB Netz heeft 28.000 slimme wissels in zijn netwerk geïnstalleerd. Ze zijn essentieel voor de implementatie van voorspellende onderhoudsoplossingen en het verhogen van de veiligheid op de rails. Met behulp van slimme wissels voorkwam het bedrijf in 2019 al 3.600 defecten.

Deutsche Bahn is in 2015 begonnen met het ombouwen van de conventionele wissels naar de intelligente variant. Vorige week zijn in Halle (Saale), Saksen-Anhalt, de laatste van de 28.000 slimme wissels geïnstalleerd. DB investeerde ongeveer 66 miljoen euro in dit programma. Om meer veiligheid op het spoor te bieden, is het bedrijf ook van plan om eind 2020 digitale bewaking van 18.000 wisselverwarmers te installeren. Vanaf 2021 gaat DB speciale sensoren installeren om het materieel en de positie van de wissels te monitoren.

DIANA-diagnoseplatform

Alle data uit de wissels zijn gebaseerd op het DIANA diagnose- en analyseplatform, dat in 2013 is ontwikkeld door infraView, het Duitse ingenieursbureau. Het belangrijkste onderdeel van de oplossing is een sensor die op de voedingskabel van de wisselbedieningsmotor wordt geplaatst. Wanneer een wissel bediend wordt voor een treinreis, meet de sensor inductief de benodigde stroom. Als de vastgestelde waarde afwijkt van het normale energieverbruik van de motor, wordt het onderhoudspersoneel ingelicht. Op basis van de data kunnen zij in een vroeg stadium de omvang van de storing diagnosticeren en preventieve maatregelen nemen om een ​​defect te voorkomen.

In november 2018 nam DB Engineering & Consulting, een dochteronderneming van Deutsche Bahn, infraView over. Op dat moment waren er meer dan 20.000 slimme wissels aangesloten op het DIANA-platform. Momenteel onderzoekt DB Netz ook de mogelijkheid om de oplossing te gebruiken voor het bewaken van andere infrastructuurvoorzieningen, naast wissels en verwarmingselementen. Overwegen en seinhuizen worden beschouwd als de meest waarschijnlijke gebieden voor toekomstige proefprojecten.

Benieuwd naar innovaties in het Duitse spoorwegnet? Dit onderwerp wordt besproken op de digitale conferentie RailTech Infra Forum op 17 en 18 juni. Bezoek voor meer informatie de website van het evenement en registreer om deel te nemen.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Mykola Zasiadko

Mykola Zasiadko is redacteur van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.