Een ICE-hogesnelheidstrein tussen Berlijn en München, foto: Hollandse Hoogte

Provincies roepen op tot betere treinverbindingen met Duitsland

Om de concurrentie met het vliegtuig aan te kunnen, moeten er meer en snellere treinen gaan rijden tussen Nederland en Duitsland en moet het eenvoudiger worden een ticket te boeken. Dat vinden de Nederlandse grensprovincies en de provincie Zuid-Holland. In een brief aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven en haar Duitse collega Enak Ferlemann roepen ze op tot meer samenwerking en snellere actie.

Volgens de provincies Overijssel, Gelderland, Brabant, Limburg en Zuid-Holland is er een snelle internationale aanpak nodig om knelpunten weg te werken. Het gaat daarbij onder meer om het aantal verbindingen dat beperkt is, de frequenties die over het algemeen laag zijn en de talloze drempels waarmee de grensoverschrijdende geconfronteerd wordt ten aanzien van informatie, ticketing en tarifering. Op nationaal niveau wordt, zowel in Nederland, als in Duitsland, gewerkt aan toekomstvisies over spoorvervoer. In Nederland onder de titel Toekomstbeeld OV 2040 en in Duitsland via Deutschlandtakt.

Knooppunten

“Als Nederland en Duitsland in staat zijn om Toekomstbeeld OV en Deutschlandtakt nog beter met elkaar te verbinden, dan zullen de internationale spoorverbindingen beter renderen en meer reizigers trekken, en steden en knooppunten in onze grensstreek nog beter bereikbaar worden”, schrijven de provincies. “Dit komt de business case van het internationale spoor in algemene zin ten goede en levert reizigers op voor zowel euregionale als internationale treinen, en het versterkt tevens de economische kracht van de verbonden centra.”

Een van de actiepunten is het verbeteren van de hogesnelheids-treinverbindingen tussen Duitsland en Nederland door hogere snelheden en kortere reistijden over langere afstanden. Dit onderwerp is ook bekend als ‘Air to Rail’, waarbij vliegreizen binnen een bepaalde afstand zouden kunnen worden uitgevoerd met de trein. “Het Europese hogesnelheidsnetwerk levert daaraan al een zekere bijdrage, maar is nog sterk op de nationale markt gericht. Wij zijn van mening dat dit netwerk nog beter kan functioneren en dat dit kansen biedt als er in de (gezamenlijke) nationale toekomstvisies voor het spoorvervoer wordt nagedacht én onderling afgestemd hoe de aan- en afvoer van reizigers van dit netwerk kan worden verbeterd.”

Het onder meer over het verbeteren van de lange afstandsverbindingen: tussen Amsterdam, Utrecht, Arnhem, Duisburg, Düsseldorf, Keulen en Frankfurt. Tussen Amsterdam, Hengelo, Osnabrück en Berlijn. Tussen Amsterdam, Heerlen en Aken. en tussen Den Haag/Rotterdam, Eindhoven en Düsseldorf/Keulen. En het ontwikkelen van complementaire langeafstand hogesnelheidsverbindingen tussen Amsterdam en Berlijn.

Werkagenda

In de Werkagenda Nederland-Noordrijn Westfalen staan onder meer de volgende projecten:

  • Zwolle – Münster: Nadere studie naar een snellere, frequentere, directe en duurzame treinverbinding;
  • Enschede – Dortmund: studie naar de verduurzaming van de treindienst;
  • Eindhoven – Venlo – Düsseldorf: Doortrekken bestaande treinverbinding Venlo – Hamm. Aanbestedingsproces loopt, start concessie in 2025;
  • Drielandentrein Aken – Maastricht – Luik: Frequentieverhoging van bestaande treindienst Aken–Maastricht (sinds 2019) en doorverbinding naar Luik;
  • Arnhem – Düsseldorf: continuering 1e fase (sinds 2018) en kwaliteitsverbetering, inclusief tariefintegratie en aanvullende regionale meerwaarde.

Deze projecten zijn volgens de provincies afgestemd op de nationale schaalniveaus maar kunnen daarnaast als belangrijke feederverbinding voor het Europese netwerk fungeren, met als resultaat een betere bereikbaarheid per trein in de grensregio’s.

Goederenvervoer

Belangrijke aandachtspunten bij het spoorgoederenvervoer zijn dat er voldoende capaciteit is op het spoornetwerk voor het gezamenlijke gebruik daarvan door goederentreinen én reizigerstreinen, een goede inpassing in de omgeving, voldoende opstelsporen en buffersporen voor 740 meter treinen, en de beschikbaarheid van voldoende en goed geoutilleerde knooppunten voor het transport van goederen op de eerste/laatste kilometers. “Onze toekomstvisies op het spoor moeten aandacht hebben voor deze aspecten, en voor de bijdrage die daarmee kan worden geleverd aan de voltooiing van de Europese TEN-T-corridors.

Onderwerpen die in de samenwerking onder meer de aandacht hebben zijn de Betuweroute: 3e spoor Emmerich – Oberhausen (Corridor Rhine-Alpine), de Noordtak Betuweroute (Corridor North Sea-Baltic) en het trilateraal overleg over de 3RX-verbinding (Antwerpen – Mol – Roermond – Venlo – Viersen – Duisburg, in onderzoek).

Ook dit zijn verbindingen die zowel op de nationale, als de regionale agenda voorkomen en daarom volgens de provincies van gemeenschappelijk belang zijn. Internationale treinverbindingen tussen Duitsland en de rest van Europa is een van de onderwerpen die aan bod komen tijdens de digitale conferentie RailTech Infra Forum die volgende week online te volgen is op 17 en 18 juni. Kijk hier voor meer informatie.

lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

3 reacties op “Provincies roepen op tot betere treinverbindingen met Duitsland”

John rdam|09.06.20|11:48

Het zou een hoop schelen als de exploitatie van de HS-verbindingen met Duitsland helemaal aan DB werd overgelaten. Gewoon toelaten als zelfstandige vervoerder. Dat NS Internationaal zich er ook mee bezighoudt voor de laatste 20% van de route voegt voor de klanten niks toe, behalve inefficiëntie en minder service. En de website van DB is stukken handiger en betrouwbaarder dan die van NS, ondanks al tien jaar herhaalde beloftes tot verbetering is het nog steeds niks.

Arco Sierts|09.06.20|12:56

@John: dat zou wel enorm helpen om de al decennialang weggemoffelde capaciteitstekorten boven water te krijgen. Maar dat zal ook meteen HET grote probleem voor de reiziger worden: allerlei klokvaste binnenlandse NS-treindiensten zullen dan door ICE en Berlijntrein aan flarden gereden worden. Er zullen voor vele jaren klantvijandige gaten en verschuivingen in de dienstpatronen gaan vallen. Kortom: “bezint eer ge begint…”

Martin Wiersema|11.06.20|15:26

En het Noorden dan, met het #LelyLijn project ?? Die zoeken aansluiting met Bremen/Hamburg !

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.