Rood sein, seinen, wissels, rails, Utrecht

SpoorPro Academy: configuratiemanagement is onmisbaar voor het spoor

Waar producten, processen en organisaties steeds complexer worden, groeit ook de uitdaging om hoofd- van bijzaken te scheiden. “Slechts 12 procent van de informatie die tijdens productontwikkeling wordt geproduceerd, voegt ook daadwerkelijk waarde toe, volgens een studie van het MIT”, aldus Dick Terleth van advies- en ingenieursbureau ADSE. Goed configuratiemanagement is volgens Terleth onmisbaar voor het vinden van die 12 procent en er voor te zorgen dat dit percentage hoger wordt.

Dick Terleth is senior consultant systems engineering bij ADSE. Tijdens zijn SpoorPro Academy training: Configuratiemanagement voor de spoorsector, een introductie, ging Terleth in op alle facetten van configuratiemanagement. Aan de online training, die via een live stream te volgen was, namen circa twintig geïnteresseerden uit de spoorbranche deel. Het startpunt voor zijn presentatie was het overschot aan informatie dat geproduceerd wordt door organisaties en de gigantische hoeveelheid tijd die verloren gaat met de overproductie van informatie, het verspreiden van onjuiste informatie, het corrigeren van onjuiste informatie, het wachten op informatie en de vele verplaatsingen van mensen voor het uitwisselen van informatie met elkaar.

Fouten herstellen

“40 tot 60 procent van alle tijd en geld wordt besteed aan het herstellen van fouten en het zoeken naar informatie. daarnaast ontstaan fouten door het werken zonder of met de verkeerde of ongeldige informatie. Het gaat daarbij vaak om onduidelijke productspecificaties, eisen of tussentijdse wijzigingen die niet doorgekomen zijn.”

Dick Terleth ADSE

Het doel van configuratiemanagement is simpelweg om er voor te zorgen dat producten voldoen aan de specificaties en dat gedurende de hele levensduur blijven doen. Als voorbeeld liet Terleth een filmpje zien van de communicatie tussen astronauten in de ruimte en het controlecentrum op aarde. Welk knopje zit waar en in welke zin voldoet de plaatsing en de functie aan de behoefte van de verschillende gebruikers?

“De kern van configuratiemanagement is dat configuraties sterk onderhevig zijn aan verandering. Daarom moet je een vaste werkwijze hebben om deze dynamiek te beheersen. Dit zowel vanuit kostenoogpunt en doorlooptijd, maar ook om de kwaliteit en veiligheid te bewaken. Dat moet gebeuren op een overzichtelijke expliciete manier, zodanig dat we weten wat er gebeurt of besloten is en waarom. Op die manier kunnen we de wijziging beheerst implementeren en alleen door bevoegde personen.”

Managementplan

Vervolgens doorliep Terleth de verschillende stadia van configuratiemanagement zoals het rapporteren van de actuele configuratie en degene die er voor werden toegepast, vervolgens de toetsing om vast te stellen of de huidige configuratie voldoet aan alle eisen en daarna de voorbereiding configuratiemanagement plan. Hierin komt onder meer te staan welke producten moeten worden opgeleverd en de rolverdeling.

Als voorbeelden gebruikte Terleth onder meer de opbouw van een auto en een mobiele telefoon om daarna dieper in te gaan op de toepassingen in de spoorsector. Ieder onderdeel van een product moet benoemd worden en een serienummer krijgen en welke relatie de onderdelen tot elkaar hebben, belangrijke eigenschappen worden gedocumenteerd. Vooral wijzigingsbeheer is belangrijk om te voorkomen dat er bij werkzaamheden verkeerde onderdelen worden gebruikt of handelingen verricht.

ADSE configuratiemanagement

Vervolgens kwamen termen als uitwisselbaarheid, baselines en configuratiemanagement in een assetmanagement omgeving aan bod. Om tenslotte te eindigen bij voorbeelden uit de spoorppraktijk, zoals de modernisering van het ICM Koploper materieel van de NS en de objectclassificatie van ProRail, die ook een voorbeeld is van configuratiemanagement.

Wanorde

Er zijn volgens Terleth verschillende redenen om configuratiemanagement toe te passen. “Vooral het reduceren van miscommunicatie, correctieve acties en wanorde. Maar ook om aan te kunnen tonen dat je voldoet aan regelgeving en veiligheidsnormen. Of voor productaansprakelijkheid, de noodzaak om zorgvuldigheid aan te tonen. Verder kan het worden gebruikt bij de wens om ondersteuning bij onderhoud en reparaties en om uitwisselbaarheid en modificaties aan te kunnen bieden en uit te voeren.”

Kijk voor meer informatie over de trainingen die te volgen zijn op de website van de SpoorPro Academy

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.