Vlaggen voor het Berlaymontgebouw

EU-ministers: Grensoverschrijdend treinverkeer moet makkelijker

Betere samenwerking tussen EU-landen moet ervoor zorgen dat mensen vaker en makkelijker de trein kunnen nemen op afstanden van 300 tot 800 kilometer. Tijdens een videoconferentie tussen de Europese transportministers werden belangrijke struikelblokken als het ontbreken van centrale boekingsplatforms en uitgebreide dienstregelingen op een rij gezet. Over een jaar moet er een plan liggen.

Om de concurrentie met het vliegtuig aan te kunnen moet reizen met de trein aantrekkelijker worden. Vliegen is nu vaak nog goedkoper, sneller en makkelijker, constateren de verkeersministers van Nederland, Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Noorwegen, Polen, Portugal, Roemenië, Spanje, Zweden, Slovakije, Slovenië en Zwitserland.

Green Deal

Nederland is een van de initiatiefnemers van een plan voor betere samenwerking tussen Europese lidstaten op spoorgebied. Het position paper van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de bijdrage van het spoor in de Europese Green Deal was een van de onderwerpen die aan bod kwam tijdens het video-overleg van de Europese ministers.

Volgens het verslag van de bijeenkomst is het potentieel van internationaal treinverkeer veel groter dan hetgeen nu bereikt wordt. De binnenlandse spoormarkten van de verschillende lidstaten zijn veel verder ontwikkeld dan de internationale. Op nationaal niveau staan infrastructuur en dienstregeling op een veel hoger plan dan internationaal, constateren de transportministers.

Vierde spoorwegpakket

Grensoverschrijdend treinverkeer heeft de potentie om zijn aandeel in internationaal reizigersvervoer te vergroten op afstanden tussen 300-800 kilometer. “Er is een open markt dankzij het Vierde Spoorwegpakket, maar er zijn een aantal obstakels die het bereiken van het volledige potentieel in de weg staan.”

De uitkomst van het overleg is dat alle ministers achter een Europese agenda staan voor grensoverschrijdend reizigersvervoer over het spoor. Deze agenda moet voortbouwen op bestaande EU initiatieven en een wettelijk kader bieden voor de trein als aantrekkelijk alternatief op middellange afstandsreizen. Hierbij moet worden samengewerkt met alle EU-lidstaten, de Europese Commissie, het Europees spooragentschap, ERA, Shift2Rail en OTIF.

Europees platform

Verder is besloten een platform op te richten om de samenwerking bij internationaal treinverkeer te verbeteren als onderdeel van de European Green Deal en met inbegrip van andere soortgelijke al lopende initiatieven. Dit platform moet onder meer de huidige markt voor internationale treinverbindingen tussen hoofdsteden gaan onderzoeken en beoordelen. Dit onderzoek omvat marktvraag, het huidige serviceniveau (reistijd, frequentie, prijzen enz.), openbare dienstverplichtingen, infrastructuurcapaciteit, dienstregeling opties en interoperabiliteitsvragen.

Onder meer voor het ontwikkelen van een digitale oplossing om eenvoudig tickets te boeken, willen de ministers de spoorsector en relevante innovatieplatforms van derden uitnodigen om samen een platform op te richten. Om er voor te zorgen dat de genoemde acties uitgevoerd worden moet er een planning worden opgesteld. Wanneer dit gaat gebeuren en wie er voor gaat zorgen is nog niet bekend.

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

6 reacties op “EU-ministers: Grensoverschrijdend treinverkeer moet makkelijker”

Antoon Hermans|08.06.20|22:15

De EU-transportministers vinden dat het internationaal treinverkeer beter kan dan nu. Oef, wat een constatering! Grensoverschrijdende treinverbindingen zijn 30 jaar lang afgebouwd. En als er vervanging was, veelal via dure hogesnelheidstreinen naar enkele bestemmingen of regionale boemels. Den Haag – Venlo – Keulen, Groningen – Leer en Nijmegen – Kleve zijn weg, tussen Maastricht – Luik rijden bekladde aftandse boemels, Weert – Neerpelt is er nog steeds niet, Roosendaal – Antwerpen een boemel.

Marc Busio|09.06.20|10:28

Maar dit soort grensoverschrijdende regionale treinverbindingen is ook niet wat de Europese Transportministers nu op het oog hebben. Om meer mensen internationaal over afstanden van 300 tot 800 kilometer te laten reizen zul je het toch moeten hebben van hogesnelheidstreinen, omdat anders de lange reistijden en het geringe comfort domweg te onaantrekkelijk zijn. Het toekomstperspectief van grensoverschrijdende regionale treinen blijft onveranderd somber.

R Coveen|09.06.20|11:56

Over korte afstanden is het busverkeer over de grens niet eenvoudig, niet uitnodigend en vereist vaak meerdere tickets.
Heerlen – Aken: Duitse of Nederlandse tickets ?
Eygelshoven – Ubach-Palenberg: buurtbus rijdt momenteel niet.
Boxmeer – Goch: belbus
Nijmegen – Kleve: lijnbus in vertraging door files.
Doetinchem-Emmerich: overstap, 2 tickets.
Aalten – Bocholt: regiotaxi
Haaksbergen – Ahaus: 2 buurtbussen met overstappen aan de grens, twee keer betalen.
enz.

John rdam|09.06.20|12:01

Het wordt hoog tijd dat een niet aan NS gelieerde internationale vervoerder toegang krijgt tot het hoofdrailnet. Die hoeft zich niks aan te trekken van gemeenten en Tweede kamer die altijd vinden dat er snelle verbindingen moeten zijn maar dat het daarnaast toch van levensbelang is dat Hilversum een directe verbinding met Rheine behoudt. Thalys doet dat beter: al die ‘belangrijke’ plaatsen tussen Brussel en Parijs worden gewoon genegeerd. Dan pas ben je concurrerend met auto en vliegtuig.

John rdam|09.06.20|12:08

Ondanks rijden via de HSL is de IC Rotterdam-Antwerpen nog net zo traag als in de tijd dat hij via Roosendaal reed. Een avondje uit in Antwerpen kun je ook vergeten, want de laatste trein naar Rotterdam vertrekt in de pauze van de voorstelling. De politiek heeft zich in de afgelopen 25 jaar beziggehouden met de verkeerde aspecten van treinverkeer. Binnenlands tot achter de komma geregeld, maar zodra je de grens over wilt zijn er totaal geen randvoorwaarden geschapen om de klant goed te bedienen.

Martin Wiersema|11.06.20|15:39

Tja, als je bovenstaande reacties leest. zou de #LelyLijn een uitkomst zijn! (zie ook http://www.mpwiersema.nl)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.