Vlaggen voor het Berlaymontgebouw

EU-ministers: Grensoverschrijdend treinverkeer moet makkelijker

Bron: Europese Commissie

Betere samenwerking tussen EU-landen moet ervoor zorgen dat mensen vaker en makkelijker de trein kunnen nemen op afstanden van 300 tot 800 kilometer. Tijdens een videoconferentie tussen de Europese transportministers werden belangrijke struikelblokken als het ontbreken van centrale boekingsplatforms en uitgebreide dienstregelingen op een rij gezet. Over een jaar moet er een plan liggen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

6 reacties op “EU-ministers: Grensoverschrijdend treinverkeer moet makkelijker”

Antoon Hermans|08.06.20|22:15

De EU-transportministers vinden dat het internationaal treinverkeer beter kan dan nu. Oef, wat een constatering! Grensoverschrijdende treinverbindingen zijn 30 jaar lang afgebouwd. En als er vervanging was, veelal via dure hogesnelheidstreinen naar enkele bestemmingen of regionale boemels. Den Haag – Venlo – Keulen, Groningen – Leer en Nijmegen – Kleve zijn weg, tussen Maastricht – Luik rijden bekladde aftandse boemels, Weert – Neerpelt is er nog steeds niet, Roosendaal – Antwerpen een boemel.

Marc Busio|09.06.20|10:28

Maar dit soort grensoverschrijdende regionale treinverbindingen is ook niet wat de Europese Transportministers nu op het oog hebben. Om meer mensen internationaal over afstanden van 300 tot 800 kilometer te laten reizen zul je het toch moeten hebben van hogesnelheidstreinen, omdat anders de lange reistijden en het geringe comfort domweg te onaantrekkelijk zijn. Het toekomstperspectief van grensoverschrijdende regionale treinen blijft onveranderd somber.

R Coveen|09.06.20|11:56

Over korte afstanden is het busverkeer over de grens niet eenvoudig, niet uitnodigend en vereist vaak meerdere tickets.
Heerlen – Aken: Duitse of Nederlandse tickets ?
Eygelshoven – Ubach-Palenberg: buurtbus rijdt momenteel niet.
Boxmeer – Goch: belbus
Nijmegen – Kleve: lijnbus in vertraging door files.
Doetinchem-Emmerich: overstap, 2 tickets.
Aalten – Bocholt: regiotaxi
Haaksbergen – Ahaus: 2 buurtbussen met overstappen aan de grens, twee keer betalen.
enz.

John rdam|09.06.20|12:01

Het wordt hoog tijd dat een niet aan NS gelieerde internationale vervoerder toegang krijgt tot het hoofdrailnet. Die hoeft zich niks aan te trekken van gemeenten en Tweede kamer die altijd vinden dat er snelle verbindingen moeten zijn maar dat het daarnaast toch van levensbelang is dat Hilversum een directe verbinding met Rheine behoudt. Thalys doet dat beter: al die ‘belangrijke’ plaatsen tussen Brussel en Parijs worden gewoon genegeerd. Dan pas ben je concurrerend met auto en vliegtuig.

John rdam|09.06.20|12:08

Ondanks rijden via de HSL is de IC Rotterdam-Antwerpen nog net zo traag als in de tijd dat hij via Roosendaal reed. Een avondje uit in Antwerpen kun je ook vergeten, want de laatste trein naar Rotterdam vertrekt in de pauze van de voorstelling. De politiek heeft zich in de afgelopen 25 jaar beziggehouden met de verkeerde aspecten van treinverkeer. Binnenlands tot achter de komma geregeld, maar zodra je de grens over wilt zijn er totaal geen randvoorwaarden geschapen om de klant goed te bedienen.

Martin Wiersema|11.06.20|15:39

Tja, als je bovenstaande reacties leest. zou de #LelyLijn een uitkomst zijn! (zie ook http://www.mpwiersema.nl)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

EU-ministers: Grensoverschrijdend treinverkeer moet makkelijker | SpoorPro.nl
Vlaggen voor het Berlaymontgebouw

EU-ministers: Grensoverschrijdend treinverkeer moet makkelijker

Bron: Europese Commissie

Betere samenwerking tussen EU-landen moet ervoor zorgen dat mensen vaker en makkelijker de trein kunnen nemen op afstanden van 300 tot 800 kilometer. Tijdens een videoconferentie tussen de Europese transportministers werden belangrijke struikelblokken als het ontbreken van centrale boekingsplatforms en uitgebreide dienstregelingen op een rij gezet. Over een jaar moet er een plan liggen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

6 reacties op “EU-ministers: Grensoverschrijdend treinverkeer moet makkelijker”

Antoon Hermans|08.06.20|22:15

De EU-transportministers vinden dat het internationaal treinverkeer beter kan dan nu. Oef, wat een constatering! Grensoverschrijdende treinverbindingen zijn 30 jaar lang afgebouwd. En als er vervanging was, veelal via dure hogesnelheidstreinen naar enkele bestemmingen of regionale boemels. Den Haag – Venlo – Keulen, Groningen – Leer en Nijmegen – Kleve zijn weg, tussen Maastricht – Luik rijden bekladde aftandse boemels, Weert – Neerpelt is er nog steeds niet, Roosendaal – Antwerpen een boemel.

Marc Busio|09.06.20|10:28

Maar dit soort grensoverschrijdende regionale treinverbindingen is ook niet wat de Europese Transportministers nu op het oog hebben. Om meer mensen internationaal over afstanden van 300 tot 800 kilometer te laten reizen zul je het toch moeten hebben van hogesnelheidstreinen, omdat anders de lange reistijden en het geringe comfort domweg te onaantrekkelijk zijn. Het toekomstperspectief van grensoverschrijdende regionale treinen blijft onveranderd somber.

R Coveen|09.06.20|11:56

Over korte afstanden is het busverkeer over de grens niet eenvoudig, niet uitnodigend en vereist vaak meerdere tickets.
Heerlen – Aken: Duitse of Nederlandse tickets ?
Eygelshoven – Ubach-Palenberg: buurtbus rijdt momenteel niet.
Boxmeer – Goch: belbus
Nijmegen – Kleve: lijnbus in vertraging door files.
Doetinchem-Emmerich: overstap, 2 tickets.
Aalten – Bocholt: regiotaxi
Haaksbergen – Ahaus: 2 buurtbussen met overstappen aan de grens, twee keer betalen.
enz.

John rdam|09.06.20|12:01

Het wordt hoog tijd dat een niet aan NS gelieerde internationale vervoerder toegang krijgt tot het hoofdrailnet. Die hoeft zich niks aan te trekken van gemeenten en Tweede kamer die altijd vinden dat er snelle verbindingen moeten zijn maar dat het daarnaast toch van levensbelang is dat Hilversum een directe verbinding met Rheine behoudt. Thalys doet dat beter: al die ‘belangrijke’ plaatsen tussen Brussel en Parijs worden gewoon genegeerd. Dan pas ben je concurrerend met auto en vliegtuig.

John rdam|09.06.20|12:08

Ondanks rijden via de HSL is de IC Rotterdam-Antwerpen nog net zo traag als in de tijd dat hij via Roosendaal reed. Een avondje uit in Antwerpen kun je ook vergeten, want de laatste trein naar Rotterdam vertrekt in de pauze van de voorstelling. De politiek heeft zich in de afgelopen 25 jaar beziggehouden met de verkeerde aspecten van treinverkeer. Binnenlands tot achter de komma geregeld, maar zodra je de grens over wilt zijn er totaal geen randvoorwaarden geschapen om de klant goed te bedienen.

Martin Wiersema|11.06.20|15:39

Tja, als je bovenstaande reacties leest. zou de #LelyLijn een uitkomst zijn! (zie ook http://www.mpwiersema.nl)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.