Een NS-trein op station Amsterdam Centraal, foto: ProRail

ProRail tevreden over start reguliere dienstregeling

ProRail kijkt tevreden terug op de start van de normale dienstregeling op 2 juni. Grote drukte bleef uit en er deden zich geen noemenswaardige storingen voor, aldus de spoorbeheerder. Naast het voorkomen en snel verhelpen van storingen houdt het bedrijf nu ook rekening met voorkomen van te volle treinen en perrons.

Na weken van aangepaste dienstregelingen rijden de treinen sinds dinsdagochtend van 2 juni weer de volledige dienstregeling. Nooit eerder was na zo’n lange periode zo’n grote opstart nodig. Maandag 1 juni gaf ProRail definitief groen licht om de dienstregelingen van Arriva, Connexxion, Keolis, NS en Qbuzz op te starten.

Roestrijden

“We deden de dag ervoor nog allerlei laatste checks,” zegt Officier van Dienst Spoor Marcel Snijders van ProRail-verkeersleiding. “Hoe ligt het spoor erbij en hebben we het roest er goed afgereden zodat sporen schoon zijn? En hebben vervoerders de treinen en personeel op de juiste plek staan?” Ook hield ProRail de weersomstandigheden en de situatie op de weg in de gaten. De NS hield zijn stilstaande materieel de afgelopen weken fit door regelmatig te wisselen van materieel zodat alles in beweging bleef en vast te houden aan het normale onderhoudsregime.

Onder normale omstandigheden probeert ProRail bij oponthoud al het treinverkeer buiten het probleemgebied in beweging te houden, zodat de verstoring niet als een olievlek uitbreidt. Door de coronamaatregelen komt daar als extra doel het voorkomen van drukte bij. “Normaal gesproken heffen we een trein op om het treinverkeer weer zo snel mogelijk te hervatten”, aldus Snijders. “Maar in dit geval zou dat betekenen dat het op het perron ook een stuk drukker wordt. Dat proberen we te voorkomen.”

Aan de andere kant realiseert ProRail zich dat wanneer zij een te volle trein laten doorrijden, de drukte op het volgende station kan toenemen. Daar staan vaak al mensen te wachten. “We zullen dus altijd kijken naar wat het beste is, zowel voor de doorgang van treinverkeer als ook het voorkomen van te grote drukte.”

Noodzakelijke reizen

De trein is nog steeds alleen voor bedoeld voor noodzakelijke reizen en mensen met een cruciaal beroep. In de afgelopen weken kwam het een aantal keren voor dat het te druk was op perrons en in de trein, waardoor een trein niet kon vertrekken. “Als zoiets weer voorkomt komt de landelijke verkeersleiding van ProRail in actie. Dit komt vanuit het gezamenlijke controlecentrum van ProRail, het OCCR. Ook houdt het OCCR rechtstreeks contact met de hulpdiensten en staan er extra storingsploegen paraat.”

Eerder deze week constateerden de planbureau’s van de overheid, het PBL, CPB en SCP dat de druk op het openbaar vervoer beheersbaar is zolang er genoeg mensen vanuit huis blijven werken en ook in bepaalde mate online lessen worden gevolgd door leerlingen. Ongeveer de helft van de woon-werkverplaatsingen in het ov wordt doorgaans gemaakt door mensen die ook vanuit huis kunnen werken, zo wordt geconcludeerd. Als deze reizigers thuisblijven, betekent dat een forse reductie van het aantal passagiers in de ochtendspits.

Lees meer in ons Dossier over het coronavirus.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.