Theemswegtrace-brug-en-omgeving-haven-rotterdam

Tweede brug Theemswegtracé succesvol geplaatst

In Rotterdam werd zaterdag 30 mei een nieuwe brug geïnstalleerd op het Theemswegtracé, de nieuwe aftakking die de haven van Rotterdam met het achterland verbindt. De brug overspant de Thomassentunnel en de snelwegen A15 en N15. De plaatsing van de constructie kon live via een webcam worden gevolgd.

De spoorbrug vormt een belangrijke schakel in het vier kilometer lange Theemswegtracé. Het is de tweede brug. De eerste brug over Rozenburgsesluis werd op 4 april 2020 geplaatst. Naar verwachting kunnen eind 2021 de eerste treinen gebruik maken van het Theemswegtracé.

Deze tweede brug, waarvan de staalconstructie alleen al 4.100 ton weegt, is 269 meter lang, 13,7 meter breed en 28 meter hoog. De brug is gebouwd door Hollandia uit Krimpen aan den IJssel. De onderbouw van de Theemswegroute is aangelegd door SaVe, een consortium bestaande uit BESIX, Dura Vermeer, Mobilis, Hollandia en Iemants.

Knelpunt oplossing

Het 300 miljoen euro kostende Theemswegtracé moet de huidige problemen rond de Calandbrug bij Rozenburg oplossen. Deze brug staat meerdere keren per dag open om schepen door te laten. Het weg- en spoorverkeer ondervind hier ernstige hinder van. Havenbedrijf Rotterdam besloot daarom een ​​nieuwe verbinding aan te leggen voor weg- en spoorverkeer. Voor het goederenvervoer per spoor vormt de Theemswegtracé een directe link met de Betuweroute.

“Het Theemswegtracé past in het beleid van het Havenbedrijf om de duurzaamheid van de Rotterdamse verbindingen met het achterland te vergroten en de efficiëntie in het spoor-, weg- en scheepvaartverkeer te vergroten. Gezien de verwachte groei van het goederenvervoer per spoor en de toename van de scheepvaartbewegingen van en naar de Brittanniëhaven, meent het Havenbedrijf dat het spoorvervoer capaciteitsproblemen kan krijgen. De aanleg van de Theemswegroute lost dit knelpunt op ”, zegt operationeel directeur Ronald Paul, van Havenbedrijf Rotterdam.

Lees ook:

Bekijk de video van de operatie van de haven van Rotterdam:

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.