Werkzaamheden Willemsspoortunnel Rotterdam, foto: ProRail

VolkerRail rondt werkzaamheden Willemsspoortunnel af

ProRail liet de afgelopen weken vijf kilometer aan spoorstaven in de Willemsspoortunnel vervangen. De helft van dat werk is eind april gedaan. De rest deed aannemer VolkerRail in de laatste weken van mei. Daarmee is de tunnel volgens ProRail klaar voor het opstarten van de reguliere dienstregeling op 2 juni.

Inspecteurs van ProRail constateerden begin dit jaar dat de sporen in de tunnel met spoed onderhoud nodig hadden. De dwarsliggers en spoorklemmen in de Rotterdamse Willemsspoortunnel bleken flink te lijden te hebben gehad onder het toiletgebruik van treinreizigers. Tenminste die voorlopige conclusie trokt ProRail naar aanleiding van het spoedherstel in februari. De rest zou dit najaar volgen. Maar door de coronamaatregelen kon dit werk voor een groot deel naar voren worden geschoven.

Coronamaatregelen

Als gevolg van de maatregelen van de Rijksoverheid reden over sommige stukken spoor helemaal geen treinen, bijvoorbeeld in een deel van de Willemsspoortunnel die in Rotterdam op de bodem van de Maas ligt. Hier rijden normaal gesproken continu treinen. Spoorwerk levert dan veel hinder op.

Voor het leggen van de vijf kilometer spoorstaaf moesten in totaal twintigduizend bouten worden losgedraaid en vervolgens weer vast. Komend najaar wordt er opnieuw onderhoud gedaan in de Willemsspoortunnel en in 2023 worden de dwarsliggers in de tunnel vervangen.

Lees ook:

Spoor Willemsspoortunnel mogelijk aangetast door urine

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “VolkerRail rondt werkzaamheden Willemsspoortunnel af”

John rdam|04.06.20|21:14

Omdat de dwarsliggers en de bevestigingen veel te lijden hadden onder toiletgebruik zijn de spoorstaven vervangen? De bevestigingen zijn losgemaakt en daarna weer vastgedraaid, in die getormenteerde dwarsliggers? En die dwarsliggers worden dan in 2023 vervangen, zodat het treinverkeer dan weer langdurig moet worden stilgelegd? Ergens klinkt mij dit zeer onlogisch en ook nog eens inefficiënt in de oren……

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.