alstom coradia continental

Alstom start ATO-test met regionale reizigerstreinen in Duitsland

De Franse treinenbouwer en systeemleverancier Alstom is geselecteerd voor een test met Automatic Train Operation (ATO) op een aantal regionale spoorlijnen in Duitsland. Het gaat om reizigerstreinen van Metronom Eisenbahngesellschaft, een spoorwegexploitant in Nedersaksen, en twee regionale treinen van Coradia Continental die eigendom zijn van de Regionalbahnfahrzeuge Großraum Braunschweig GmbH. Het project gaat in de loop van volgend jaar van start.

Het project start in 2021 en wordt samen met de Regionale Vereniging van het grotere gebied Braunschweig, het Duitse Lucht- en Ruimtevaartcentrum (DLR) en de Technische Universiteit van Berlijn (TU Berlijn). Voor dit project zullen twee treinen op basis van het Coradia Continental-platform van Alstom worden uitgerust met het Europees treincontrolesysteem ETCS en ATO-apparatuur.

GoA4

Met deze uitrusting kunnen de treinen automatisch rijden en worden verschillende gradaties van automatisering (GoA) getest: GoA3 bij normaal personenvervoer en GoA4 tijdens het rangeren. Bij GoA3 rijdt de trein gedurende de hele rit volledig autonoom, maar met een begeleider aan boord die in geval van nood kan ingrijpen. Bij GoA4 gebeurt de bediening volledig zonder personeel aan boord, maar met de mogelijkheid van afstandsbediening. Bij de tests die NS afgelopen winter uitvoerde met treinenbouwer CAF werd GoA2 toegepast.

“ATO, oftewel automatische treinbesturing, is een van de grootste uitdagingen in de spoorwegsector. Het geeft ons de mogelijkheid om de bedrijfsvoering van de toekomst vorm te geven en ingrijpend te veranderen. Maar voordat het zo ver is, is er nog veel onderzoek nodig en ik ben erg verheugd om met Alstom aan dit project samen te werken”, aldus Birgit Milius, hoofd van de afdeling Railway Operations and Infrastructure van de TU Berlijn.

Kunstmatige intelligentie

Fritz Rössig, hoofd van de transportafdeling van de regionale vereniging en directeur van Regionalbahnfahrzeuge Großraum Braunschweig GmbH, voegt toe: “Kunstmatige intelligentie is een belangrijke technologie om het lokale reizigersvervoer per spoor van de toekomst nog efficiënter, betrouwbaarder en zuiniger te maken. De Regionale Vereniging van Groot-Braunschweig ondersteunt dit innovatieve onderzoeksproject en stelt haar voertuigen graag ter beschikking.”

Volgens Jörn Groos van het Duitse Aerospace Center DLR zijn “tests onder reële omstandigheden onmisbaar voor de ontwikkeling van praktische AI-benaderingen voor de optimalisatie van het spoorwegsysteem”. De bevindingen van dit project leveren volgens Alstom een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van wet- en regelgeving voor automatic train operation. Nedersaksen is ervan overtuigd dat automatische regionale treinen uitgerust met GoA3 binnenkort klaar zijn voor serieproductie.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.