De Meteoor Sunij-dwarsliggers

De Meteoor levert bijna 25.000 dwarsliggers voor Utrechtse Sunij-lijn

Bron: de Meteoor

Spooraannemer BAM Infra Rail start op 30 mei met de vernieuwing van de regionale tramlijn Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein (SUNIJ-lijn). In een kleine drie maanden tijd worden haltes verbouwd en een groot deel van het spoor vervangen. Voor het project zijn circa 25.000 nieuwe betonnen dwarsliggers nodig. Fabrikant De Meteoor Beton BV ging de uitdaging aan om deze binnen een kort tijdsbestek uit te leveren.

Volgens Stefan Schrader, commercieel manager van De Meteoor Beton, gaat het naast een grote order ook om een bijzondere dwarsligger. “Deze betonnen lightrail dwarsliggers zijn Kiwa-gecertificeerd en dat is uniek voor een dwarsligger die wordt toegepast in de lightrail. Het was een eis vanuit de gemeente Utrecht omdat zo de kwaliteit makkelijker te borgen is. Daar werkten we graag aan mee”, vertelt Schrader. Het resulteerde in een betonnen lightrail dwarsligger die Kiwa-gecertificeerd is.

Certificering

Het certificeren hield in dat Kiwa controleert of er aan alle gevraagde eisen van de lightrail dwarsligger wordt voldaan. lnspecteurs van Kiwa controleerden tijdens de productie of aan alle producteisen werd voldaan en het proces geborgd is. Hierbij gaat het om het gehele proces: van grondstoffen tot aan eindproduct en de productspecificaties, zoals de betonsterkte tot de buigproef op de dwarsligger. “Dat we hierin op korte termijn zijn geslaagd en alles aantoonbaar hebben gerealiseerd is een prestatie om trots op te zijn”, aldus Schrader.

Een nog grotere uitdaging was volgens Schrader om de gevraagde hoeveelheid binnen de gevraagde tijd te produceren en af te leveren. Binnen zes tot zeven maanden hebben wij de liggers geproduceerd, gecertificeerd en zijn ze uitgehard om op optimale sterkte te komen. Je kunt je voorstellen dat we het merendeel van de 25.000 dwarsliggers inmiddels al geproduceerd hebben. Deze liggen in Rheden bij de fabriek te wachten op transport.”

Voorraadlocatie

26 mei vertrokken de eerste vrachtwagens met dwarsliggers naar Utrecht. Bij het transport wordt gebruik gemaakt van speciale lichtgewicht vrachtwagens. Deze wagens hebben een lager eigen gewicht, waardoor meer liggers per wagen geladen kunnen worden. Dit geeft minder transportbewegingen wat beter is voor het milieu.

De lightrail dwarsliggers worden binnen vier weken naar een speciale voorraadlocatie dicht bij de projectlocatie getransporteerd. Deze voorraadlocatie richtte BAM in, zodat alle spullen klaarliggen als het werk aan de tramlijn op 30 mei van start gaat.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

De Meteoor levert bijna 25.000 dwarsliggers voor Utrechtse Sunij-lijn | SpoorPro.nl
De Meteoor Sunij-dwarsliggers

De Meteoor levert bijna 25.000 dwarsliggers voor Utrechtse Sunij-lijn

Bron: de Meteoor

Spooraannemer BAM Infra Rail start op 30 mei met de vernieuwing van de regionale tramlijn Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein (SUNIJ-lijn). In een kleine drie maanden tijd worden haltes verbouwd en een groot deel van het spoor vervangen. Voor het project zijn circa 25.000 nieuwe betonnen dwarsliggers nodig. Fabrikant De Meteoor Beton BV ging de uitdaging aan om deze binnen een kort tijdsbestek uit te leveren.

Volgens Stefan Schrader, commercieel manager van De Meteoor Beton, gaat het naast een grote order ook om een bijzondere dwarsligger. “Deze betonnen lightrail dwarsliggers zijn Kiwa-gecertificeerd en dat is uniek voor een dwarsligger die wordt toegepast in de lightrail. Het was een eis vanuit de gemeente Utrecht omdat zo de kwaliteit makkelijker te borgen is. Daar werkten we graag aan mee”, vertelt Schrader. Het resulteerde in een betonnen lightrail dwarsligger die Kiwa-gecertificeerd is.

Certificering

Het certificeren hield in dat Kiwa controleert of er aan alle gevraagde eisen van de lightrail dwarsligger wordt voldaan. lnspecteurs van Kiwa controleerden tijdens de productie of aan alle producteisen werd voldaan en het proces geborgd is. Hierbij gaat het om het gehele proces: van grondstoffen tot aan eindproduct en de productspecificaties, zoals de betonsterkte tot de buigproef op de dwarsligger. “Dat we hierin op korte termijn zijn geslaagd en alles aantoonbaar hebben gerealiseerd is een prestatie om trots op te zijn”, aldus Schrader.

Een nog grotere uitdaging was volgens Schrader om de gevraagde hoeveelheid binnen de gevraagde tijd te produceren en af te leveren. Binnen zes tot zeven maanden hebben wij de liggers geproduceerd, gecertificeerd en zijn ze uitgehard om op optimale sterkte te komen. Je kunt je voorstellen dat we het merendeel van de 25.000 dwarsliggers inmiddels al geproduceerd hebben. Deze liggen in Rheden bij de fabriek te wachten op transport.”

Voorraadlocatie

26 mei vertrokken de eerste vrachtwagens met dwarsliggers naar Utrecht. Bij het transport wordt gebruik gemaakt van speciale lichtgewicht vrachtwagens. Deze wagens hebben een lager eigen gewicht, waardoor meer liggers per wagen geladen kunnen worden. Dit geeft minder transportbewegingen wat beter is voor het milieu.

De lightrail dwarsliggers worden binnen vier weken naar een speciale voorraadlocatie dicht bij de projectlocatie getransporteerd. Deze voorraadlocatie richtte BAM in, zodat alle spullen klaarliggen als het werk aan de tramlijn op 30 mei van start gaat.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.