Rangeerterrein Kijfhoek, foto: ProRail

Hinder op Kijfhoek, ProRail stelt zeven wissels buiten dienst

De rangeerwerkzaamheden op spooremplacement Kijfhoek zijn dinsdagmiddag iets voor 14.00 uur grotendeels stilgelegd door beheerder ProRail en de Inspectie Leefomgeving en Transport. Bij een inspectie van alle 160 wissels op het terrein, bleken er negentien niet aan de onlangs aangescherpte eisen te voldoen. Zeven wissels moesten direct buiten dienst worden gesteld voor onderhoud.

Volgens ProRail ligt op dit moment 60 tot 80 procent van het treinverkeer op Kijfhoek stil vanwege aanvullende inspecties. Hoe lang de verstoring gaat duren, hangt af van wat er verder wordt aangetroffen bij de inspecties en wat er aan de wissels moet gebeuren om ze weer gebruik te kunnen nemen. “We hopen hier later vandaag uitsluitsel over te kunnen geven”, zegt ProRail-woordvoerder Coen Kranenburg in een reactie.

Direct buiten bedrijf

De negentien wissels met afwijkingen kwamen aan het licht bij het analyseren van de data die een meettrein eind april verzamelde op Kijfhoek. Twaalf van deze wissels moeten volgens ProRail nader geïnspecteerd worden om vast te stellen hoe ernstig de gebreken zijn. Bij zeven wissels bleken deze dusdanig dat ze direct buiten bedrijf zijn gezet. “Ze zijn vastgezet zodat treinen er nog maar in een richting over heen kunnen, maar op dit moment is er op deze plekken sowieso geen verkeer vanwege inspecties”, aldus Kranenburg.

“We gaan nu kijken of de overige twaalf wissels ook vastgezet moeten worden of dat we ze door onderhoud alsnog kunnen vrijgeven. Dit lijdt tot ernstige hinder voor onze klanten, maar het is geen veiligheidsissue.” De oorzaak voor dit relatief hoge aantal wissels dat tijdens de inspectie niet blijkt te voldoen, is volgens ProRail te verklaren door een samenloop van omstandigheden. Ten eerste zijn daar de kwaliteitseisen die naar boven werden bijgesteld. Hierdoor kunnen wissels die bij de vorige inspectie nog voldeden, nu worden afgekeurd. Daarnaast zou de wisseling van aannemer of de intensievere controle door de ILT een rol kunnen spelen.

Onder controle

Volgens Hans-Willem Vroon van brancheorganisatie RailGood gaat het om 25 wissels en kruiswissels op Kijfhoek met afwijkingen. “Inmiddels zijn er grote beschikbaarheidsproblemen op Kijfhoek met uitstralingseffecten naar de Waalhaven, Maasvlakte en Antwerpen.” Vroon reageert woest op de nieuwe verstoring op Kijfhoek. Afgelopen maand werden er ook al twee wissels vastgezet vanwege problemen. Het ging toen om verlopen veiligheidscertificaten. “Het is het zoveelste bewijs dat ProRail zijn asssetmanagement niet onder controle heeft. Waarom heeft de aannemer dit niet eerder vastgesteld of vast kunnen of mogen vaststellen?”, vraagt Vroon zich af in een reactie op Linkedin.

DB Cargo Nederland, vooralsnog de enige vervoerder die gebruik maakt van emplacement Kijfhoek is gevraagd om een reactie.

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

8 reacties op “Hinder op Kijfhoek, ProRail stelt zeven wissels buiten dienst”

Albert Koch|20.05.20|14:54

Treffende verschrijving: “Dit lijdt tot ernstige hinder voor onze klanten”.

Henk Derksen|20.05.20|14:58

Vroon is altijd woest, dan is het te duur dan is het onderhoud niet goed,,allemaal comedie
Niets willen betalen voor een perfect product dat zal niet gaan HWV

Henk Derksen|20.05.20|15:00

Vroon is altijd woest, het is altijd te duur of het is niet goed, een prima product voor een bodemprijs zal niet gaan HWV

Arco Sierts|20.05.20|21:42

@Henk: het is de wettelijke taak van ProRail om te zorgen voor beschikbare infra. Niks comedie, gewoon slechte performance.

Jeffrey Schouten|20.05.20|23:10

“DB Cargo Nederland, vooralsnog de enige vervoerder die gebruik maakt van emplacement Kijfhoek”? 🤔🤨 alle vervoerders maken gebruik van de Kijfhoek hoor….

Pat Rick|22.05.20|16:48

Ga af van asset management en managers, en ga gewoon goed beheer doen. Het moet niet iets zijn wat gemanaged moet worden, want dan ga je de randen opzoeken. Periodiek onderhoud door zelfsturende teams is goedkoper dan asset management en asset managers.

Henk Derksen|23.05.20|12:35

arco:van het onderhoud zijn de vervoerders op de hoogte, dat dit lastig is bij een volcontinu bedrijf weten de vervoerders ook, dat er wissels niet voldoen aan de nw eisen weten de vervoerders en prorail ook, dat dit onderhoud prijzig is en tijd nodig heeft weten de vervoerders en de inspectie ook, dan woest zijn is komedie pure komedie

Nico Meininger|25.05.20|10:44

Die nieuwe “hogere” eisen worden toch niet in een nacht verzonnen. Die zie je toch aankomen. Te veel managers en te weinig handjes.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.