Een passagierstrein van Infrabel in de spoortunnel van de Noord-Zuidverbinding in Brussel

Infrabel hervat door corona stilgelegde spoorprojecten

De Belgische spoorbeheerder Infrabel en zijn dochteronderneming TUC RAIL starten vanaf deze week geleidelijk weer met een aantal spoorprojecten. Door de coronacrisis werden begin maart alle niet essentiële werkzaamheden aan het spoor in het land stilgelegd.

In Mechelen pakte Infrabel afgelopen weekend de draad weer op van de werkzaamheden aan lijn 53 naar Dendermonde. Een drukbereden traject door zowel reizigers- als goederentreinen. Vijf van de tien sporen zijn door de werkzaamheden buiten dienst. Terwijl het werk afgelopen maanden en weken stillag, rijpte er volgens Infrabel achter de schermen een ‘minutieus uitgedokterd plan’ om de opgelopen achterstand zo goed mogelijk weg te werken tijdens de tweede helft van het jaar. Dit door verschillende, strategische spoorprojecten opnieuw op te starten of te verplaatsen. Er zal dit jaar in België ook tijdens de bouwvak gewerkt worden.

Stortvloed

“Uiteraard mét respect voor de voorschriften rond veiligheid en social distancing. Door deze nieuwe planning vermijden we een domino-effect aan negatieve gevolgen en voorkomen we tegelijk een stortvloed aan werkzaamheden in 2021”, aldus Infrabel-wooordvoerder Thomas Baeken.

Dit jaar zijn er in België drie geplande projecten die nauw met elkaar verweven zijn en die in een bepaalde volgorde uitgevoerd moeten worden uitgevoerd. Als dit niet lukt, lopen andere projecten jaren vertraging op, aldus Infrabel. Het gaat daarbij onder meer om een tunnel en een nieuwe spoorvertakking in Schaarbeek bij Brussel. Van 30 mei tot 3 juli en van 1 augustus tot 12 oktober wordt hier aan gewerkt.

Door deze projecten meer dan een maand op te schuiven, komt er ruimte vrij in de planning om eerst de Jan Bogaertsbruggen en de spoorlijn tussen Mechelen en Dendermonde (Lijn 53) te vernieuwen. De werkzaamheden aan de tunnel en Lijn 53 kunnen niet tegelijk uitgevoerd worden omdat deze spoorlijn tijdens de werkzaamheden in Schaarbeek een van de mogelijke omleidingswegen voor het treinverkeer is.

Elektromechanica

Bij de Jan Bogaertsbruggen in Kapelle-op-Den Bos moet de elektromechanica gemoderniseerd worden. Een deel van de werkzaamheden was al afgerond voor de coronacrisis uitbrak. De rest van de brug zou afgewerkt worden in de paasvakantie. In de nieuwe planning wordt er nu van 4 juli tot en met 26 juli gewerkt.

Om dit veilig te kunnen doen, moet het volledige traject buiten dienst worden genomen. Daardoor is er op de spoorlijn Mechelen-Dendermonde geen treinverkeer mogelijk. De infrastructuurbeheerder maakt van de gelegenheid gebruik om tegelijk op de volledige lijn rails, dwarsliggers en ballast te vernieuwen. De L53 doorkruist het station van Mechelen. Hier moet een wissel vernieuwd worden aan de uitrit van het station.

Het derde project is een nieuwe spoorbypass aan de achterkant van hetzelfde station Mechelen. Deze nieuwe verbinding zorgt voor extra capaciteit, de treinen kunnen hierdoor ook sneller door het station rijden en het is meteen ook het sluitstuk van de Belgische hogesnelheidslijn.

Lees meer in ons Dossier over het coronavirus.

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.