UIC Covid-19

UIC publiceert handleiding voor herstel van vertrouwen treinreiziger

Om het vertrouwen van reizigers te vergroten dat ze straks ondanks het coronavirus weer veilig met de trein kunnen reizen, moeten spoorbedrijven er alles aan doen om verspreiding van het virus te voorkomen. Oproepen tot social distancing is niet genoeg. De volgende stap is er zo veel mogelijk over te communiceren. Dat staat in de deze week verschenen tweede managementhandleiding van branchevereniging UIC.

De nieuwe handleiding van de Covid-10 Task Force van UIC is het vervolg op de medio maart verschenen handleiding die gericht was op algemene maatregelen om als spoorbedrijf te reageren op het coronavirus. In dit tweede deel gaat het vooral om preventiemaatregelen, communicatieadviezen en toekomstig onderzoek. Net als het eerste handboek, is ook dit tweede deel opgesteld op basis van best practices van spoorwegmaatschappijen over de hele wereld. Een derde document, getiteld RAILsilience: How the rail sector is fighting Covid-19, is al in de maak.

Volmaakte preventie bestaat niet

Volgens de handleiding is er niet zoiets als de volmaakte preventiemaatregel, maar blijkt de combinatie van verschillende maatregelen het meest effectief bij het bestrijden van het virus. Naast de bekende ingrepen als 1,5 meter afstand, mondkapjes en het voorkomen van fysiek contact, benoemt het document ook zaken als het controleren van de temperatuur van reizigers. Onder meer in China en Zuid-Korea wordt dit veel gedaan. Ook het invullen van een gezondheidscheck voor het instappen via een app wordt genoemd, maar UIC realiseert zich dat dit soort handelingen relatief veel tijd kosten, voor vertragingen kunnen zorgen en vaak worden gezien als een inbreuk op de privacy.

UIC Covid-19 document

Verder zijn alle maatregelen opgenomen die spoorbedrijven wereldwijd hebben genomen om social distancing op stations in treinen te bevorderen. Dit kunnen hekken zijn op perrons, maar ook de bekende stickers en lijnen op vloeren en zitplaatsen die onder meer ProRail en NS toepassen.

Aircosystemen

Ook alle digitale oplossingen die beschikbaar zijn om reizigersstromen te reguleren worden benoemd en de manier waarop ventilatie- en aircosystemen in treinen het beste kunnen worden gebruikt. Net als de treinen zelf is het advies om ze zo vaak mogelijk te reinigen en ontsmetten. Voor alle maatregelen geldt volgens UIC dat ze het beste vaak en duidelijk kunnen worden gecommuniceerd. “Verschillende onderzoeken naar risico- en crisiscommunicatie hebben aangetoond dat het  delen van communicatie over de manier waarop een situatie wordt aangepakt de onrust bij het publiek reduceert.”

Tenslotte roept de Covid-19 Task Force van UIC op tot het doen van meer onderzoek naar het effect van de huidige maatregelen, het ontwikkelen van nieuwe oplossingen en het ondervragen van reizigers hoe zij de veiligheid ervaren. Bekijk hier het volledige document.

Lees meer in ons Dossier over het coronavirus.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.