Bombardier-TRAXX-locomotief

ProRail houdt rekening met overname Bombardier door Alstom bij aanbesteding ERTMS

Spoorbeheerder ProRail startte deze week met de aanbesteding van CCS, het spoorbeveilingssysteem dat het hart gaat vormen van ERTMS. In de procedure is ruimte voor vijf verschillende partijen. Naar verwachting zullen onder meer Alstom en Bombardier inschrijven. Omdat deze bedrijven werken aan een fusie heeft ProRail een bepaling opgenomen in de aanbestedingsdocumenten. 

ProRail maakt op 18 juni dit jaar bekend welke leveranciers zijn geselecteerd voor de aanbesteding. Naar verwachting wordt de aanbesteding eind 2021 afgerond met een getekend contract. Er staat ongeveer twee jaar voor het ontwikkelingstraject van het CSS. Daarna wordt er twee jaar getest, onder meer op het proefbaanvak op de Hanzelijn. De verwachting is dat het eerste ERTMS-baanvak tussen Kijfhoek en Roosendaal in 2026 operationeel zal zijn.

Memorandum of understanding

De kans is groot dat in de tussentijd het Franse Alstom Transport het Canadese Bombardier Transportation heeft overgenomen. Beide bedrijven maakten op 17 februari 2020 bekend een ‘Memorandum of Understanding’ te hebben getekend en verwachten dat de transactie medio 2021 is afgerond.

Op het moment dat deze transactie daadwerkelijk en definitief doorgang vindt, heeft dat mogelijk gevolgen voor de aanbesteding van ProRail. Het is immers voorstelbaar dat in eerste instantie zowel Alstom als Bombardier als zelfstandige ondernemingen worden geselecteerd, terwijl na selectie dan één partij overblijft. Om er voor te zorgen dat er op elk moment in de aanbesteding voldoende concurrentie aanwezig is, heeft ProRail een speciale bepaling opgenomen in de aanbesteding.

Derde partij alsnog toelaten

Deze houdt in dat er niets verandert als er een fusie plaatsvindt tussen twee van de maximaal vijf bedrijven die worden geselecteerd in de eerste ronde. Dit betekent dat er vanaf dat moment nog vier bedrijven meedoen en er geen nieuwe vijfde partij wordt toegelaten. Wanneer er na de tweede ronde waarbij er nog twee bedrijven overblijven en deze twee bedrijven definitief samengaan tot een bedrijf, zal de partij die als derde geëindigd is alsnog tot de procedure worden toegelaten. ProRail zal met deze partij de nodige stappen doorlopen in de procedure zodat zij op gelijke hoogte wordt gebracht met de reeds geselecteerde partij.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.