Stationsmeubilair Barneveld Zuid, foto: ProRail/Jeroen Poortvliet

ProRail onderzoekt opties voor onderhoudsarm stationsmeubilair

Het huidige perronmeubilair op treinstations is volgens proRail voor verbetering vatbaar. Zo blijken de houten zittingen van de banken te onderhoudsgevoelig en staan groeneilanden er vaak verwaarloosd bij. Als voorbereiding op een nieuwe aanbesteding is de spoorbeheerder daarom gestart met een marktconsultatie.

Jaarlijks verwacht ProRail 20 tot 25 stations te gaan voorzien van nieuw meubilair. Zo worden er straks ieder jaar gemiddeld 125 bankjes, 25 beschuttingssystemen, 5 paviljoens, 200 afvalbakken, 50 informatiepanelen,
5 leunobjecten, 10 windschermen, 100 poefjes, 15 zitranden en 15 groeneilanden geplaatst.

Ontzorgen

ProRail wil naar een ontzorgend proces van ontwerp tot installatie en onderhoud, waarbij de voorkeur uitgaat naar een bedrijf dat eigen producten ontwikkelt en produceert, installeert en zelf het onderhoud kan doen. “Dit maakt het proces niet alleen overzichtelijker, maar legt de kracht en kennis bij de bron”, aldus ProRail. de Spoorbeheerder zelf wil naar één aanspreekpunt binnen de organisatie voor alle meubilair om beter overzicht te houden.

Voor het meubilair zelf geldt dat het nieuwe zo veel mogelijk moet lijken op de huidige stationsinrichting. Maar de producten moeten wel verbeterd worden. Deze verbeteringen bestaan vooral uit verduurzaming en vergemakkelijking van het onderhoud. Voor alle objecten geldt dat ProRail minder materialen en minder verschillende materialen wil gebruiken, gebruik wil maken van duurzamere materialen en dat de huidige gegarandeerde levensduur gehanteerd blijft of verbeterd wordt voor de nieuw te ontwikkelen objecten.

Grofweg betekent dat voor betonnen onderdelen een levensduur van 20 jaar, voor stalen, aluminium en rvs delen 10 jaar, voor hout ook 10 jaar en voor dakafwerking 20 jaar, Verder moeten de objecten vandalismebestendig blijven of daarin verbeterd worden. De huidige modulariteit moet behouden blijven en uitgebreid worden, zodat onderdelen gemakkelijk vervangen kunnen worden. “Denk hierbij aan een los vervangbare plint bij metalen onderdelen, welke direct aansluiten op perronbestrating.”

Onderhoudsvrij hout

Een voorbeeld van een mogelijke verbetering is die van de houten zittingen van de perronbanken. Hiervoor wordt nu de houtsoort Sucupira Amarela Mandiogueira gebruikt. Deze houtsoort krijgt zijn kleur door de olie die er ieder jaar opnieuw op moet worden aangebracht. Maar vanwege de droogtijd van de olie van twee dagen en de overlast die daarmee gepaard gaat voor de reiziger, worden de bankjes nu helemaal niet geolied. De bankjes zien er daardoor verweerd uit. Er wordt daarnaast makkelijk gekrast in het hout.

ProRail wil in plaats van het momenteel gebruikte hout een duurzamere hout- of materiaalsoort. Bijvoorbeeld composiet, maar dan moet dit wel ten minste voor zestig procent bestaan uit hergebruikt materiaal en uit Europa komen. Het moet een materiaal zijn dat zijn eigen kleur heeft, minder onderhoud vraagt en daarnaast minder vandalismegevoelig is.

Voor de groenvoorziening denkt ProRail zelf aan een oplossing waarbij nieuwe aanplant die niet aanslaat onder garantie wordt vervangen. Nu gaat vaak een deel van de planten dood waardoor de groeneilanden er verwaarloosd uit zien. Meer informatie over de marktconsultatie is te vinden op Tenderned. Inschrijven kan niet meer, maar straks wel op de aanbesteding.

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.