Station Gorinchem, foto: Hollandse Hoogte

Rechter: Ballast Nedam moet reizigerstunnel Gorinchem toch bouwen

De bouw van de nieuwe reizigerstunnel in Gorinchem kan alsnog doorgaan. Dat is de uitkomst van een bodemprocedure van de Raad van Arbitrage naar aanleiding van een geschil tussen ProRail en aannemer Ballast Nedam Infra. ProRail werd daarbij in het gelijk gesteld. Ballast Nedam legde het werk in het voorjaar van 2019 neer, nadat de aannemer op twee oude putten stuitte.

Omdat de twee putten zo groot bleken te zijn, was het niet mogelijk om de heistelling voor de bouw van de tunnel te plaatsen. Ze lagen op 2,5 meter diepte, de grootste put was vijf bij drie meter en had een diepte van vier meter. Ballast Nedam zou verrast zijn door de aanwezigheid van de putten, maar volgens ProRail stonden die op de tekening die de aannemer voorafgaand aan de werkzaamheden had ontvangen. Volgens de burgemeester en wethouders van Gorinchem had Ballast Nedam moeten weten dat er putten liggen op de opstelplaats van de heistelling. De aannemer beschikte volgens het college van B en W over bouwtekeningen uit 1896 waarop deze zijn terug te vinden.

Meerwerk

De aanwezigheid van de putten betekent meerwerk voor Ballast Nedam. Volgens de aannemer betekent dit dat het bedrijf verlies lijdt op het project. Daarom vroeg de onderneming meer geld dan de 4,5 miljoen euro die in het contract was afgesproken. ProRail is vervolgens een arbitragezaak gestart om Ballast Nedam te dwingen om door te gaan met de bouw. De Raad van Arbitrage deed in juli vorig jaar bij een kort geding geen uitspraak omdat het conflict inhoudelijk te ingewikkeld zou zijn. De rechter wees op de mogelijkheid van een bodemprocedure waarbij meer ruimte is om inhoudelijke geschillen te beslechten.

Vervolgens is ProRail een bodemprocedure gestart waarin de Raad van Arbitrage ProRail in het gelijk heeft gesteld. Volgens de spoorbeheerder kan de bouw nu weer vervolgd worden en verwacht dat de reizigerstunnel eind 2021 in gebruik kan worden genomen. In de oorspronkelijke planning zou de tunnel in de zomer van 2019 in gebruik zijn genomen.

Modernisering station

De bouw van de reizigerstunnel is onderdeel van een grote modernisering van het station van Gorinchem. De reizigerstunnel zorgt ervoor dat de perrons voor iedereen toegankelijk zijn. Nu nog moeten reizigers met een beperking door een steward over een overwegpaadje worden geleid. In de nieuwe situatie kunnen zij gebruik maken van een hellingbaan of lift.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.