Goederentrein ongeluk Duitsland

Welke lessen zijn er te leren uit de afsluiting van de Rijn-Alpencorridor?

Door het ernstige ongeval met een goederentrein in Duitsland afgelopen week zijn alle ogen opnieuw gericht op de Rijn-Alpencorridor. Op hetzelfde traject vond bijna drie jaar geleden het beruchte Rastatt-incident plaats. Is de Europese spoorgoederensector nu wel in staat te reageren op een spoorafsluiting van deze omvang?

In de nacht van donderdag 2 april vond een vreselijk ongeval plaats op de spoorlijn bij het Duitse Augen. Eén persoon, de machinist, kwam daarbij om het leven en een deel van de spoorlijn raakte zwaar beschadigd. Per direct werd het traject afgesloten voor al het treinverkeer van Freiburg tot aan Basel in Zwitserland. Dit is een vitaal traject op de corridor tussen Nederland en Italië. De sluiting duurt tot minimaal woensdag 8 april.

Gevolg

De grootste goederenvervoerder op de route, Hupac Intermodal, zei maandag dat de sluiting van de lijn een grote impact heeft gehad op hun activiteiten. “We kunnen slechts een deel van onze geplande vertrektijden uitvoeren, maar de meeste van onze treinen hebben niet kunnen rijden”, zegt een woordvoerder van het bedrijf. Hupac rijdt wekelijks meerdere treinen op de corridor.

Expeditiebedrijf Distri Rail wordt wellicht iets minder hard getroffen, maar alleen omdat het minder volume heeft op de route. “Maar we hebben de impact gevoeld. Vorige week hebben we twee rondreizen verloren. Gezien het feit dat de lijn na woensdag weer opengaat, verliezen we deze week vijf rondreizen”, zegt algemeen directeur Dennis de Roo.

Genoeg capaciteit?

Waarom worden vervoerders geraakt door de afsluiting? Het treinverkeer kwam dit keer niet volledig tot stilstand. Er zijn alternatieve routes beschikbaar, gebaseerd op het kant-en-klare omleidingsplan dat is opgesteld na het Rastatt-incident. Er zijn twee alternatieve routes, legt een woordvoerder van de Regionale Vereniging Zuidelijke Bovenrijn uit, die deel uitmaakt van de crisisbeheersing. ”Er is de route via Singen en de route via het Zwarte Woud, langs Offenburg. Via deze routes is er plaats voor 60 treinen per dag.”

Maar de capaciteit is onvoldoende om alle dagelijkse treinen te laten rijden, leggen de vervoerders uit. “In het weekend werden deze routes al intensief gebruikt en doordeweeks is er nog meer verkeer. Ondanks een afname van het reizigersverkeer is er simpelweg niet voldoende capaciteit via deze routes ”, zegt Hans-Willem Vroon van brancheorganisatie RailGood.

Verder zijn er beperkingen op deze lijnen waardoor niet elk type trein op deze lijnen kan rijden. “Er gelden beperkingen voor treinlengte en tonnage”, legt Vroon uit. Hupac zegt dat het zijn P400-opleggers niet via de omleidingen kan laten rijden. De P400-trailer heeft een binnenhoogte van drie meter, goed voor het driehoog laden van pallets.

Waarom niet meer?

In het omleidingsplan zijn verschillende alternatieve lijnen gedefinieerd. De route via Straatsburg in Frankrijk is een andere optie. Waarom is deze lijn dan niet toegewezen? Omdat er momenteel ernstige capaciteitsproblemen zijn op het Franse netwerk vanwege een tekort aan personeel, maar dat was al het geval voor het incident in Duitsland.

Dit is dan ook niet de reden om een ​​omleiding via Frankrijk niet in het plan op te nemen, legt de woordvoerder van Regionale Associatie Zuidelijke Bovenrijn uit. “We hebben te maken met een kortlopende lijnsluiting. In zo’n geval worden niet alle alternatieve lijnen gebruikt. Bij een langdurige sluiting van trajecten kunnen er meer alternatieven worden geopend. Maar we verwachten dat Freiburg-Basel woensdagavond of donderdagochtend weer open gaat.” De routes worden overigens toegewezen door de infrastructuurbeheerder, in dit geval DB Netz.

Geleerde lessen

Het openen en toewijzen van alternatieve routes zijn processen die worden beschreven in het Handbook for International Contingency Management. Dit is een reeks regels die is gevormd na het incident in Rastatt, dat het goederenvervoer per spoor op de Rijn-Alpencorridor in de zomer van 2017 zeven weken lang lam legde. Het handboek werd in mei 2018 gepubliceerd. Een internationale storing word hierin gedefinieerd als een storing met een voorspelde impact op het getroffen gedeelte van meer dan drie kalenderdagen en grote impact op het internationale verkeer. Daarom was het van toepassing op de sluiting van de route Freiburg-Basel.

Over het algemeen is de reactie op deze kortetermijncrisis goed georganiseerd, vindt de Regionale Vereniging Zuidelijke Bovenrijn. “Alle relevante stappen zijn genomen.” Volgens de woordvoerder waren er geen annuleringen van treinoperaties, maar moesten de operators hun vertrek uitstellen.

“Als Europese spoorpartijen hebben we van het grote incident bij Rastatt geleerd dat we elkaar willen en kunnen helpen”, aldus de Nederlandse infrabeheerder ProRail. “Daarom hebben we vrijdagochtend deelgenomen aan internationaal overleg om gezamenlijke oplossingen op dit gebied te vinden, om de broodnodige goederenstromen zoveel mogelijk in beweging te houden.”

Niet genoeg

Maar volgens Hupac vraagt, is de capaciteit gewoon onvoldoende voor de getroffen vervoerders. “Er moet nog wel het een en ander worden aangepast en er moet lering uit worden getrokken. Het zou interessant zijn om een analyse te doen en te kijken of we weer wat kunnen leren van de gebeurtenissen in Augen”, aldus een woordvoerder van het bedrijf.

De omleiding zijn zeker beter georganiseerd dan tijdens de Rastatt-sluiting”, vindt ook Vroon. “Maar dat is geen verrassing. Erger dan destijds kan bijna niet. Er valt nog veel te bereiken, maar veranderingen gaan nu eenmaal niet zo snel in de spoorsector.”

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.