Het spoor in Duitsland, bron: Deutsche Bahn

Spoorgoederenvervoer tussen Freiburg en Basel weer hervat

Het spoorgoederenvervoer tussen Freiburg in Duitsland en Basel in Zwitserland is woensdagavond om 20.30 uur hervat. Vanwege de nieuwe infrastructuur geldt er de eerste twee dagen nog wel een snelheidslimiet op een gedeelte van het traject. Dat bevestigt vrachtvervoerder DB Cargo nadat DB Netz de vrijgave van het spoor eerder op de dag al had aangekondigd.

Op donderdag 2 april vond er een ernstig ongeval op de spoorlijn bij het Duitse Augen. Daarbij kwam de machinist van een Rollende Landstrasse (ROLA), een transitotrein met vrachtwagens, om het leven en raakte een deel van de spoorinfrastructuur zwaar beschadigd.

De goederentrein was vanuit Freiburg im Breisgau op weg naar Italië. Even daarvoor was een brugconstructie bij Auggen in elkaar gestort en op het spoor terechtgekomen. De goederentrein is daarna op het betonnen brugdeel gebotst. De chauffeurs van de vrachtwagens waren in een reizigerstreinstel uit aan het rusten. Enkele van hen raakten lichtgewond bij de botsing.

Rijn-Alpencorridor

Na het ongeluk werd het traject tussen Freiburg en Basel, dat onderdeel uitmaakt van de Rijn-Alpencorridor, direct afgesloten. De Rijn-Alpencorridor is een van de drukste vrachtroutes van Europa. Het verbindt de belangrijkste Noordzeehavens van België en Nederland met de mediterrane haven van Genua in Italië.

Op de Rijn-Alpencorridor vond in augustus 2017 ook een groot spoorincident plaats toen een tunnel was ingezakt bij het Duitse Rastatt. Dit legde het spoorvervoer op de Europese spoorvrachtcorridor geruime tijd plat en had een enorm impact op het internationale spoorgoederenvervoer.

Alternatieve routes

Na het ongeluk bij Augen kwam het treinverkeer dit keer niet volledig tot stilstand. Europese spoorpartijen hebben na het grote incident bij Rastatt een soort crisisplan ingesteld, waarbij na een incident snel omleidingsroutes kunnen worden ingesteld. Vlak na het incident werden er daarna twee alternatieve routes voorgesteld. Een van de routes leidt het treinverkeer om via Singen en de andere route gaat via het Zwarte Woud. Deze routes boden ongeveer ruimte voor zestig treinen per dag. Helaas ontstond hiermee niet voldoende ruimte om alle dagelijkse treinen te laten rijden, waardoor diverse spoorgoederenvervoerders gehinderd werden door de stremming.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Spoorgoederenvervoer tussen Freiburg en Basel weer hervat”

Peter de Hoogt|09.04.20|13:39

In het artikel gaat het alleen verder over de capaciteit van de omleidingsroutes, echter er wordt geen woord gerept over de slechte staat van de vele bruggen en viaducten over de in dit geval cruciale spoorverbinding. Het is al langere tijd bekend dat deze bruggen en viaducten een tikkende tijdbom zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.