Nieuwe aanbesteding Zuidasdok, kosten lopen op tot 1 miljard

Het project Zuidasddok aan de de Zuidas in Amsterdam gaat tussen de 700 miljoen en een miljard euro meer kosten. Het contract met de bouwcombinatie ZuidPlus (Heijmans, Fluor en Hochtief) is ontbonden en het project wordt opnieuw aanbesteed in deelprojecten. Daardoor zal het project veel langer gaan duren en pas tussen 2032 en 2036 worden opgeleverd. Dat meldt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur in een brief aan de Tweede Kamer.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Nieuwe aanbesteding Zuidasdok, kosten lopen op tot 1 miljard”

Arco Sierts|28.03.20|08:52

Maar wat is nou de hoofdreden dat het zo ontzettend veel duurder wordt? Dat lijkt me toch wel de meest relevante vraag. De huidige aannemer wilde niet verder. Waarom? Wat is er gebeurd, en kan een aannemercombinatie (die er gezamenlijk voor getekend heeft) dat zomaar doen? Dan moet er toch iets wezenlijks veranderd zijn? Maar wat is dat dan?

Peter Kleton|30.03.20|11:04

Bij een snelle aanpak is het project in 2036 gereed hoopt men.
En dan is Amsterdam Zuid met twee (!)2 sporen uitgebreid om taken van “Centraal”over te nemen ?
Wanneer het zoveel drukker worden zal ,mag het project wel wat uitgebreider sneller worden gerealiseerd lijkt mij zo.
Peter

Peter H|30.03.20|13:17

Eer het 2036 is zal het bedrag nog wel een paar keer verhoogd moeten worden. Dit soort grote projecten wordt om de 3 of 4 jaar ”opgewaardeerd”, zie de betuwelijn, de amsterdamse noord-zuidlijn en de hoekse lijn. Of het nou te optimistisch calculeren is of dat andere factoren een rol spelen, het zou uniek zijn als de nu opgestelde begroting voor 16 jaar houdbaar blijkt te zijn.

Pat Rick|30.03.20|16:13

vreemd dat ze deze autosnelweg opnieuw willen aanleggen, terwijl andere delen van Nederland geen autosnelweg hebben en hierop ontzettend lang moeten wachten (N50 bij Kampen, N18 bij Enschede).

En in 2036 zijn de meeste auto’s toch electrisch, dus voor de schone lucht hoef je het niet te doen. Benieuwd wat de kostenstijging drijft. Was men iets vergeten, te optimistisch of is men meer risicobewust? Een miljard bij de oorspronkelijke 1,9 miljard is een groot verschil!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe aanbesteding Zuidasdok, kosten lopen op tot 1 miljard | SpoorPro.nl

Nieuwe aanbesteding Zuidasdok, kosten lopen op tot 1 miljard

Het project Zuidasddok aan de de Zuidas in Amsterdam gaat tussen de 700 miljoen en een miljard euro meer kosten. Het contract met de bouwcombinatie ZuidPlus (Heijmans, Fluor en Hochtief) is ontbonden en het project wordt opnieuw aanbesteed in deelprojecten. Daardoor zal het project veel langer gaan duren en pas tussen 2032 en 2036 worden opgeleverd. Dat meldt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur in een brief aan de Tweede Kamer.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Nieuwe aanbesteding Zuidasdok, kosten lopen op tot 1 miljard”

Arco Sierts|28.03.20|08:52

Maar wat is nou de hoofdreden dat het zo ontzettend veel duurder wordt? Dat lijkt me toch wel de meest relevante vraag. De huidige aannemer wilde niet verder. Waarom? Wat is er gebeurd, en kan een aannemercombinatie (die er gezamenlijk voor getekend heeft) dat zomaar doen? Dan moet er toch iets wezenlijks veranderd zijn? Maar wat is dat dan?

Peter Kleton|30.03.20|11:04

Bij een snelle aanpak is het project in 2036 gereed hoopt men.
En dan is Amsterdam Zuid met twee (!)2 sporen uitgebreid om taken van “Centraal”over te nemen ?
Wanneer het zoveel drukker worden zal ,mag het project wel wat uitgebreider sneller worden gerealiseerd lijkt mij zo.
Peter

Peter H|30.03.20|13:17

Eer het 2036 is zal het bedrag nog wel een paar keer verhoogd moeten worden. Dit soort grote projecten wordt om de 3 of 4 jaar ”opgewaardeerd”, zie de betuwelijn, de amsterdamse noord-zuidlijn en de hoekse lijn. Of het nou te optimistisch calculeren is of dat andere factoren een rol spelen, het zou uniek zijn als de nu opgestelde begroting voor 16 jaar houdbaar blijkt te zijn.

Pat Rick|30.03.20|16:13

vreemd dat ze deze autosnelweg opnieuw willen aanleggen, terwijl andere delen van Nederland geen autosnelweg hebben en hierop ontzettend lang moeten wachten (N50 bij Kampen, N18 bij Enschede).

En in 2036 zijn de meeste auto’s toch electrisch, dus voor de schone lucht hoef je het niet te doen. Benieuwd wat de kostenstijging drijft. Was men iets vergeten, te optimistisch of is men meer risicobewust? Een miljard bij de oorspronkelijke 1,9 miljard is een groot verschil!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.